Mobiele televisie heeft de toekomst!

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl het debat over de kroonjuwelen van de traditionele televisie nog voortduurt, lijkt intussen de commerciële focus in Groot-Brittannië te zijn verschoven naar de mobiele telefoon. Een bijzonder interessante en bovendien relevante ontwikkeling want in het Verenigd Koninkrijk loopt men zowel het gebied van mobiele telefonie als televisie mijlen voor op de rest van Europa.

Afgelopen weekend ontmoette de crème de la crème van de Britse televisie-industrie elkaar in Cambridge tijdens de Royal Televisie Society Conventie. Onder de aanwezigen was ook Tessa Jowell, de Britse staatssecretaris van cultuur. Ze ontvouwde er haar visie op de digitale switch van 2012. Ook wel beschouwd als hét moment waarop het Britse televisielandschap onherkenbaar zal zijn verandert in vergelijking tot de dag van vandaag. Haar credo: “Vergeet de televisieset in de hoek van de kamer! Denk aan high speed internet computers en mobiele telefoons!” Want mobiele telefoons zijn voorbestemd om minitelevisies te worden. Minitelevisies die het doen op volgende generatie mobiele netwerken die speciaal zijn ontworpen om grote hoeveelheden data te transporteren waaronder ook het bandbreedtevretende video.

Mobiele televisie is een ontwikkeling die volgens Richard Freudenstein, CEO van SKY en spreker op de conventie niet meer is te stuiten. SKY biedt vanaf volgend jaar nieuws en sportprogramma’s die 24 uur per dag zijn te ontvangen op mobiele telefoons. Jongeren willen keuze, toegankelijkheid, gemak en controle over de wijze waarop ze televisie kijken aldus de CEO.

Bovendien lijkt het erop dat de UMTS telefoon het “must have” kerstgeschenk gaat worden in Groot-Brittannië. Vodafone, dat zijn UMTS service afgelopen November lanceerde had in Juni al meer dan 280.000 abonnees en maakte onlangs bekend 15 verschillende UMTS telefoons te hebben ingekocht om aan de vraag te kunnen voldoen van aanstaande kerst. De grootste mobiele operator ter wereld gaat er van uit de komende zes maanden wereldwijd rond de 10 miljoen UMTS gebruikers te hebben. En “3”de eerste operator die UMTS introduceerde in Groot-Brittannië heeft inmiddels al 3,2 miljoen klanten!

Omdat de Engelse operators gezamenlijk 22,5 miljard pond betaalde voor hun UMTS licenties, is het logisch dat zij nu zoeken naar kwalitatief hoogstaande videocontent om het gebruik te stimuleren om zodoende hun investeringen te recupereren. Het gevolg hiervan is dat de populaire sportprogramma’s, de Big Brother’s en de op maat gemaakte mobiele variant van de Amerikaanse hit Lost om de aandacht wedijveren van de mobiele uitbaters.

Mintel, de marktonderzoeker rapporteerde deze week bovendien dat de mobiele downloadmarkt in Groot-Brittannië inmiddels een waarde vertegenwoordigd van 740 miljoen pond! Een gigantische sprong voorwaarts ten opzichte van de 40 miljoen pond van 2002. Met name de toegenomen gebruiksvriendelijkheid van het downloaden heeft voor een belangrijke boost gezorgd aldus de onderzoeker.

Voetbal blijft de vooralsnog belangrijke sport in het Verenigd Koninkrijk. Twee jaar geleden ondertekende “3” en Vodafone een driejarig contract met een waarde van 25 miljoen pond voor de mobiele uitzendrechten van de Engelse Premiership. Beide bedrijven kunnen 5 minuten nadat het fluitsignaal heeft geklonken de highlights van wedstrijden zoals doelpunten uitzenden. Dit bleek een goede greep, want aan het begin van het seizoen hadden 250.000 mensen zich aangemeld voor zo’n abonnement. De kosten ervan lagen tussen de 3 en 5 pond per maand.

Er zijn inmiddels analisten die geloven dat voor de rechten van de mobiele pakketten significant hogere bedragen zullen worden neergeteld tijdens de volgende onderhandelingen en dat tegelijkertijd de conventionele televisierechten in waarde zullen afnemen.

Een woordvoerder van de premier league stelde wel dat het moeilijk was om te voorspellen hoe de waarde van de rechten zich zullen gaan ontwikkelen in Groot-Brittannië, maar de investeringen van Vodafone en “3” in aanmerking genomen gecombineerd met de enthousiaste reacties van hun abonnees doet veel goeds vermoeden voor de onderhandelingen van de mobiele uitzendrechten van 2007-2010.

Al met al zijn de mobiele televisie ontwikkelingen niet meer te stuiten en zullen vanaf volgende week ongeveer 400 klanten van O2 woonachtig in Oxford naar bekende televisieprogramma’s als EastEnders, Coronation Street, CSI en Lost kunnen kijken.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies