Keypad problemen S500i en W580i nu echt opgelost?!

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen maanden is er veel te doen geweest (en nog steeds) over de problemen met brekende toetsen op een tweetal nieuwe Sony Ericsson toestellen, de S500i en, in mindere mate, de W580i.

Twee maanden geleden verklaarde Sony Ericsson al eens dat men de problemen opgelost had maar de klachten bleven ook daarna binnendruppelen. Alleen al op onze eerste posting hierover zijn inmiddels meer dan 200 reacties binnengekomen.

Reden genoeg dus om Sony Ericsson nogmaals om een reactie te vragen. Die hebben we inmiddels gekregen en hieruit blijkt inderdaad dat na de eerste melding ook bij hen nog steeds klachten binnengekomen zijn. Volgens de fabrikant zijn de problemen nu echter voorgoed verleden tijd.

Harold de Kort van Sony Ericsson Nederland verklaart: "Na de eerste constatering van het breken van de laklaag op de toetsen, heeft men de stevigheid van het materiaal (de lak) verdubbeld.

Op dat moment wezen alle indicatoren er op dat het probleem daarmee was opgelost en hebben wij gecommuniceerd dat in de nieuwe leveringen geen breuk van de laklaag zou kunnen voorkomen.

Later hebben we geleerd dat het probleem flink was gereduceerd, maar dat in enkele gevallen de laklaag alsnog kon breken. Vervolgens heeft men een geheel nieuw materiaal uitvoerig getest waarbij geen breuk meer is voorgekomen.

De W580i en S500i zijn respectievelijk vanaf week 34 en 37 met ditnieuwe materiaal uitgevoerd en bij testen is geen uitval geconstateerd.

De W580i en S500i met gebroken laklaag op de toetsen die door klanten worden aangeboden, worden vanzelfsprekend kostenloos hersteld."

De vraag is nu natuurlijk hoe je kunt nagaan of een toestel geleverd is na week 34 (W580i) of week 37 (S500i). Harold de Kort hierover: "Er staat wel een datum op het toestel maar die correspondeert niet met de eerder vernoemde weken, ook omdat toestellen gereworked kunnen zijn."

Met deze mededeling kunnen ook de terugkerende problemen waarmee sommige kopers te maken hebben (gehad) verklaard worden. Tot week 37 zijn toestellen die gerepareerd moesten worden dus mogelijk niet goed gefixt waardoor de toetsen nog steeds konden breken.

Iedereen die nu een S500i of W580i koopt, we zitten inmiddels in week 43, zal dus waarschijnlijk een goede versie geleverd krijgen, maar het blijft oppassen. Het is wel een geruststelling dat Sony Ericsson de toestellen die deze problemen vertonen kostenloos zal blijven repareren.

Rest nog de vraag of men niet overwogen heeft de bestaande voorraad van beide modellen terug te roepen uit de winkels. Sony Ericsson zegt hierover het voigende: "Het is niet zo dat alle exemplaren te maken krijgen met gebroken laklaag op het toestenbord. Als de klacht optreedt, dan is dat meestal in de eerste week van het gebruik. Het totaal aantal herstelverzoeken dat wij hebben ontvangen is van dusdanige omvang dat een recall onnodig is. Dit hebben we dus ook niet overwogen."

Ik hoop dat Sony Ericsson de problemen nu inderdaad en defintief onder controle heeft en dat iedereen die vanaf nu een S500i of W580i koopt er zorgeloos van kan genieten zonder dat hij of zij hem binnen een week al kwijt is voor reparatie.



Gerelateerde links:
Keyboard problemen Sony Ericsson verleden tijd
Ook brekende toetsen op de W580i van Sony Ericsson
Keyboard probleem S500i ook bij de gele versie
Keypad Sony Ericsson S500i breekt te makkelijk
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies