Winkels bedotten de boel!

Vorig artikel Volgend artikel

Telecomwinkels schijnen op grote schaal klanten die om het goedkoopste abonnement vragen te misleiden, sommige consumenten betalen daardoor tot € 300,- per jaar meer dan nodig.

Eerder al werd er bekend dat vergelijkingssites voor gsm-abonnementen fouten maken en dat de helft de prijzen niet goed weergeeft. Maar volgens Bureau Berenschot dat voor het ministerie van Economische Zaken de belmarkt onderzocht zijn klanten bij de winkels nog slechter af.

De Consumentenbond heeft het een beetje gehad en wil dat winkels en websites openlijk gaan aangeven hoe en door wie ze gefinancierd worden. Telecomvergelijker.nl, de grootste vergelijkingssite, heeft aangegeven dat te gaan doen.

Het onderzoek betrof weliswaar een beperkte steekproef bij 29 telecomwinkels (variërend van The Phone House en T for Telecom tot de Mediamarkt en de V&D) toch worden er harde conclusies getrokken.

De onderzoekers deden zich voor als klant en vroegen om 'het goedkoopste abonnement bij een Nokia 73 vroegen'. In ongeveer een derde deel van alle pogingen en pas na goed doorvragen kregen ze een goedkopere aanbieding van de verkoper. "Het verschil in commissie lijkt doorgaans de belangrijkste reden te zijn", is de conclusie.



Gerelateerde links:
Nokia Nederland: N95 20 April in de winkel
Hi opent eerste 'flagship store' in Nijmegen
Nokia opent vierde Flagship Store
Prijzen vergelijken met je camphone
Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies