Vodafone maakt Japanners tot social outcast

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone is niet overal zo dominant als in Europa en omstreken. In Japan lopen de klanten bij bosjes weg. Waarom: service problemen maken Vodafone klanten tot "social outcast", aldus de NY Times.

Door niet aangekomen berichtjes wordt Vodafone geassocieerd met gemiste feestjes en verwaarloosde vriendschappen. Berichten als "Yoko is niet bereikbaar, ze heeft namelijk Vodafone" zijn dodelijk voor je sociale positie, en dus sterk churn verhogend voor Vodafone.

Het zijn echter niet alleen technische problemen die Vodafone in Japan dwarsbomen: ook de "one size fits all" strategie werkt niet in Japan. Het streven om in 13 landen tegelijk een toestel te introduceren zal ongetwijfeld economische voordelen hebben, maar in hightech land Japan kun je gewoon niet wachten met de introductie van de nieuwste handset tot het 13 land ook gereed is voor marktintroductie.

Vodafone verloor in Japan in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 200.000 klanten.

Gerben Mak

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies