Inzicht in belkosten leidt tot wijziging belgedrag

Vorig artikel Volgend artikel

Het aantal privégesprekken met de zakelijke mobiele telefoon neemt sterk af zodra werknemers inzicht krijgen in hun eigen belgedrag.

Dit is één van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat Ezwim, marktleider op het gebied van Total Telecom Management, heeft uitgevoerd. Aangezien privégesprekken gemiddeld 23 procent van de totale belkosten uitmaken, betekent dit dat bedrijven door het inzichtelijk maken van de belkosten flinke kostenreducties kunnen realiseren.

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in mogelijke gevolgen van de bewustwording van het eigen belgedrag van werknemers. Het voeren van privégesprekken op kosten van de baas behoort inmiddels bij veel bedrijven tot de secundaire arbeidsvoorwaarden. Omdat de kosten van deze voorwaarden de laatste jaren de pan uitrezen en bedrijven hun medewerkers ook in de toekomst deze privileges willen blijven bieden, heeft Ezwim het onderzoek laten uitvoeren.

Ron van Valkengoed, managing director van Ezwim: “Werknemers hebben vaak geen idee wat fair is op het gebied van privé bellen met de zakelijke mobiele telefoon. Bij veel bedrijven zijn er dan ook geen richtlijnen voor het privégebruik van de zakelijke mobiele telefoon, simpelweg omdat die bedrijven geen inzicht hebben in de verschillende belkosten.

Opmerkelijk is dat de meeste gesprekken van werknemers op werkdagen tussen 17.00 en 19.00 uur gevoerd worden: veel werknemers zijn op dat moment op weg naar huis. In het onderzoek is niet ingegaan op de vraag of de gesprekken gedurende deze tijdsperiode privé of zakelijk zijn.

Met name in de vakantieperioden (juli, augustus en december) nemen de kosten voor mobiel bellen met 30 tot 40 procent toe. Deze kostentoename betreft met name internationale gesprekken. Het inzicht in eigen belgedrag heeft een directe afname van internationale gesprekken ten gevolg.

Positief effect van het bewustzijn is dat men vaker met de vaste lijn belt als men op kantoor is. Op termijn zal deze keuze automatisch gemaakt worden doordat mobiele (VOIP) telefoons zo uitgerust zijn dat ze bij binnenkomst op kantoor automatisch overschakelen op het vaste netwerk.

Veel telefoons met een betaald abonnement liggen nutteloos in bureaulades. Hetzelfde geldt voor de BlackBerry en de Smartphone. In dergelijke gevallen gaat het vaak om een flat fee data-abonnement. De kosten voor ongebruikte telefoons en abonnementen bedragen vijf tot acht procent van het totale telecommunicatiebudget. Ook op dit punt is dus voor bedrijven veel winst te behalen.



Gerelateerde links:
Angst voor de rekening van je mobieltje?
Geld voor je mobiele telefoonrekening lenen per SMS
Een betalingsachterstand van 1.7 miljard
Weggegooide GSM zorgt voor gepeperde telefoonrekening
Telefoonrekening van bijna 175.000.000.000.000 Euro
Hoge mobiele telefoonrekening leidt tot zelfmoord
Bellen naar mobiel fors goedkoper
Mobiele belkosten dragen bij aan faillisementen?!
Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies