Toestelmakers en Telco’s redden de CeBIT

Vorig artikel Volgend artikel

Nog wel. . . want het waren er dit jaar weer minder dan vorig jaar. Gelukkig voor de CeBIT doen de Duitse Telco’s en MVNO’s het nog altijd goed als publiekstrekkers. Daarmee haalt men in Hannover wel steeds meer consumenten naar binnen en is de beurs nu geworden tot een mix van B2B en B2C.

Toch denk ik dat de organisatie van de CeBIT heel snel een keuze moet gaan maken: Terug naar de 100% B2B formule of definitief kiezen voor B2C. De mix die men nu heeft laten ontstaan kan desastreuze gevolgen hebben. Dit jaar is de beurs al een dag ingekort, van acht naar zeven dagen, en volgend jaar gaat er nog een dag vanaf, zo is nu al bekend (4 t/m 9 maart 2008).

Het bewijs voor het feit dat de huidige mix niet werkt blijkt wel uit de constatering dat een aantal grote exposanten met kleinere stands of helemaal niet meer vertegenwoordigd zijn.

Eigenlijk kun je zeggen dat Samsung en Sony Ericsson de enige grote toestelmakers zijn die

serieus (met primeurs) op de CeBIT aanwezig zijn. En Nokia dan? Die hebben Hannover dit jaar letterlijk links laten liggen. Natuurlijk zijn er wel Nokia toestellen te bewonderen, maar die liggen op de stands van de diverse (virtuele) operators als Vodafone, T-Mobile, Debitel en O2.

Voor toestelmakers is Barcelona (3GSM) namelijk vele malen interessanter. Het contact met de consument wordt over het algemeen verzorgd door de Telco’s en MVNO’s die de toestellen verkopen. En die zijn in Hannover rijkelijk vertegenwoordigd. Echter, als de komende jaren nog meer toestelfabrikanten de CeBIT overslaan ten faveure van 3GSM, dan zal ook de ‘mobiele reddingspoging’ gedoemd zijn te mislukken. De enige stands waar het namelijk ECHT druk was waren die van Samsung en Sony Ericsson al lag de gemiddelde leeftijd van de bezoekers in die hal (26) rond de 16 jaar.

Dus moet je je ook gaan afvragen of de andere standhouders zo blij zijn met het feit dat de mobiele telefonie branche steeds meer (en jongere) consumenten naar Hannover lokt. De CeBIT was ooit ’s werelds grootste B2B automatiseringsbeurs en veel bedrijven staan ook met dat doel nog steeds in Hannover. Zij hebben niets aan de gemiddelde consument die op de CeBIT vooral op jacht is naar GSM’s, souvenirs en ‘beurs aanbiedingen’.

Kortom, de CeBIT zal moeten kiezen om niet voor het volgende decennium al dood te bloeden, als je het mij vraagt. 'Join The Vision' is hun slogan, maar dan moet men wel de ogen openen.



Gerelateerde links:
Dagje CeBIT. . .
Vier dagen 3GSM: een must!
CeBIT vooral succesvol door (mobiele) telecom
Cowboys op de CeBIT
Origami onthulling tijdens de CeBIT
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies