Bluetoothreclame is geen Spam

Vorig artikel Volgend artikel

Dat is althans de mening van de initiatiefnemer van de Bluetooth reclame acties. Men verklaart dit aan de hand van onderstaand persbericht. Genoeg voer voor discussie als je het mij vraagt!

Voor Sterren Dansen op het IJs heeft SBS6 Bluetooth ingezet. Voorbijgangers in het centrum van Amsterdam kunnen een promotiefilmpje ontvangen op hun mobiel als ze Bluetooth aanzetten. Eerder werden acties gedaan voor Puma en War Child.

Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame.nl benadrukt dat voorbijgangers eerst een bericht ontvangen waarin wordt gevraagd of ze een video van SBS6 willen ontvangen via Bluetooth. Reclame via dit medium wordt echter door sommige juristen betiteld als bluetooth spam en zou in strijd zijn met art. 11.7 van de Telecommunicatiewet.

In Nederland is een zogenaamd opt-in regime van kracht voor het overbrengen van berichten voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Opt-in betekent dat het bedrijven niet is toegestaan om ongevraagde reclameboodschappen te verzenden, tenzij de ontvanger voorafgaande toestemming heeft verleend.

ICT-jurist Roderic Winkelhorst is van mening dat bluetooth reclame helemaal geen spam is. Het opt-in regime is dan ook niet van toepassing. De reclameactiviteit valt niet onder de spamregelgeving in de Telecommunicatiewet. Het verzorgen van bluetooth reclame heeft niets van doen met het aanbieden van een openbare elektronische communicatiedienst. Ook wordt het bericht niet verstuurd aan abonnees van openbare elektronische communicatiediensten. Het gaat immers om een directe bluetooth verbinding waarvoor de ontvanger geen abonnee is bij een telecomaanbieder.

De spamregelgeving stelt ook eisen aan een elektronisch bericht. Een elektronisch bericht is pas spam als het kan worden opgeslagen in het netwerk of in de randapparatuur van de ontvanger tot het door de ontvanger wordt opgehaald. Dit kan bij email en sms, maar bij bluetooth werkt het anders. Bij een bluetooth apparaat kan men bovendien instellen dat men niet zichtbaar is voor anderen, maar alleen voor het apparaat waar men zelf voor kiest.

De Opta gaat er ten onrechte van uit dat de opname van het begrip abonnee in het spamartikel een lacune is in de wet. Het begrip is namelijk bewust en rechtstreeks overgenomen uit Europese privacyregelgeving. De bluetooth reclame valt ook niet onder het toezicht van de Opta.

Volgens Remco Rouffaer van Bluetoothreclame hebben gedurende de week dat de SBS6-actie liep 15.000 mensen een promofilmpje via Bluetooth ontvangen. Dat is 15 procent van de passanten met ingeschakelde Bluetooth functie.



Gerelateerde links:
Sterren dansen op je mobieltje
Bluetooth donateursactie tijdens concerten Marco Borsato
Bluetooth marketing test van Go-Tan
Bluetooth informatie service in Aalborg
Beveiligingsrisico's door Bluetooth reclame's
Bluetooth dating service
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies