Nokia gaat inleveren!

Vorig artikel Volgend artikel

Dat is mijn voorspelling voor het komende jaar. En dan doel ik op het marktaandeel dat de Finse toestelmaker nu nog heeft: ruim 35% (eind oktober).

Er zijn diverse redenen waarom ik voorspel dat het over een jaar anders zal zijn, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: Steeds meer mobiele gebruikers zullen erkennen dat andere merken voor minder geld betere kwaliteit leveren voor dezelfde functionaliteit.

Nokia zet hoog in op de 'multimedia' functies van haar mobiele telefoons, uhhm 'multimedia computers'. Vooralsnog resulteert dat in de ontwikkeling van relatief dure toestellen met mega veel functies die als warme broodjes over de toonbank gaan, toch? Nou, dat is dus niet helemaal waar. De verkoopcijfers van alle N-Series toestellen vielen het eerste jaar nogal tegen en Nokia heeft de nodige extra marketing Euro's moeten spenderen om de N-Series aan de man te brengen.

De reden dat het marktaandeel van Nokia nog steeds stijgt moet dus vooral gezocht worden in de verkopen van low- en mid-range toestellen in ontwikkelende landen en werelddelen.

Daarnaast is het al lang geen geheim meer dat de kwaliteit de camera's in Nokia Multimedia toestellen achter blijft bij het nivo dat merken als Sony Ericsson en Samsung op dit moment kunnen leveren. Vergelijk de 3.2 megapixel camera uit de N93 met die van de Sony Ericsson K800i en je ziet dat de Sony gewoon beter is.

Leg die bevinding naast te twee prijskaartjes en dan zou de keuze snel gemaakt kunnen zijn. Dat besef zal steeds dieper in de mobiele consumentenmarkt gaan doordringen en, mits Nokia niet adequaat hier op reageert, gevolgen hebben voor het marktaandeel van de Finnen.

Het tweede 'multimediale' speerpunt van Nokia zijn de muziekfunctie's van mobiele toestellen. Ook daar winnen de Finnen het op punten nog steeds van de concurrentie. Kwalitatief zijn er verder vrijwel geen verschillen te ontdekken tussen de musicphones van Nokia en de concurrentie van Sony Ericsson en Samsung, maar de dreiging komt binnenkort natuurlijk ook uit een hele andere hoek.

Naar verwachting, zeg maar met 99% zekerheid, komt Apple, de maker van de iPod, begin 2007 met de iPhone op de markt. Een iPod waar je ook mee kunt bellen. Kwa prijs zal de iPhone het zeker niet gaan winnen van de Nokia, hoewel ik niet denk dat hij véél duurder zal zijn dan bijvoorbeeld de N93 die ongeveer € 750 kostte toen hij uit kwam.

Kwalitatief zal de iPhone echter wel een stuk beter zijn dan de gemiddelde multimedia GSM van Nokia, maar ook Sony Ericsson en Samsung, en dat gaat zeerzeker van invloed zijn op de verkopen en dus ook het marktaandeel van de traditionele toestelmakers.

Enfin, we zullen wel zien hoe de verdeling er over een jaar uit zal zien, maar de volgende voorspelling durf ik wel aan:

Marktaandeel mobiele toestelmakers per 31-12-2007

1. Nokia 31.0%

2. Motorola 18.5%

3. Samsung 13.5%

4. Sony Ericsson 8.0%

5. Apple 7.5%

6. LG 7.0%



Gerelateerde links:
Nokia verstevigt positie als marktleider
HTC, RIM en Sony Ericsson verdringen HP Smartphones
Nokia en Motorola groeien het snelst
Sterke groei wereldwijde verkoop mobieltjes
Mobiel muziek luisteren populair in EU
Wereldwijde verkoop mobieltjes 21% groei
Nokia ziet omzet en winst weer fors stijgen
Aantal camphones verdubbelt de komende 4 jaar
Nieuwe LG camphones met Schneider-Kreuznach lenzen
Sony's eerste Cyber Shot camphones
Sony camphones best verkocht in Juli
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies