Reclame via 'gemiste oproepen'

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je zit net te eten en dan gaat de (mobiele) telefoon. Ondanks dat er geen nummer meegezonden wordt neem je toch op en ja hoor. . . weer een of ander telemarketingbureau die je hypotheek willen herberekenen, gratis hotelovernachting verkopen of groene stroom willen aansmeren.

Australische marketeers hebben een variant op dit thema bedacht waarbij ze gebruik maken van de 'gemiste oproep' feature van GSM's.

Het werkt als volgt. De GSM wordt heel eventjes gebeld. Te kort om hem op te nemen, maar net lang genoeg om een 'gemiste oproep' melding te genereren. De ontvanger ziet vervolgens een nummer staan en denkt dat iemand hem probeert te bellen. Veel mensen bellen vervolgens het nummer van de gemiste oproep terug om te horen wie hen gebeld heeft, en waarvoor. In dit geval worden ze echter 'verblijdt' met een onzinnige en vaak ongewenste reclameboodschap aan de andere kant van de lijn.

Creatieve oplossing, dat wel, maar het is natuurlijk belachelijk dat de beller moet opdraaien voor de kosten van een gesprek dat hij normaal nooit gevoerd zou hebben.

Deze nieuwe vorm van telemarketing wordt momenteel juridisch onderzocht door de Australische Opta.



Gerelateerde links:
Mobiele marketing rukt op
SMS marketing veel effectiever dan Email
Verizon voorop in strijd tegen mobiele spammers
Anti GSM Spam wet in Korea
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies