Mobiele reclame nieuwe inkomsten operators

Vorig artikel Volgend artikel

De reclame maakt definitief zijn intrede in de mobiele industrie, aldus een recente studie van IDC. Mobiele operators zullen mobiele reclame wel moeten omarmen, om de dalende inkomsten en marges uit reguliere mobiele communicatie te compenseren. Op dit moment vertrouwen operators nog voornamelijk op spraak- en datadiensten die door consumenten worden betaald. Echter, de voicetarieven staan onder druk, en de datadiensten willen nog niet substantieel aan de inkomsten bijdragen (SMS daar gelaten). Daarom zal adverteren een integraal onderdeel van de inkomsten moeten worden.

IDC beschrijft in haar rapport de verschillende manieren, waarop operators moeten gaan experimenteren met business modellen en reclame content, zodat tijdig kan worden uitgevonden welke vormen de hoogste consumentenacceptatie opleveren. Wat meespeelt, is dat content partijen steeds vaker een zogenaamde "off-portal strategie" volgen: de operator portals zoals Vodafone-Live! en i-mode zijn te beperkend voor deze content partijen, zodat er meer geëxperimenteerd wordt met mobiele diensten in het "open mobiel internet" domein. Daar passen nieuwe business modellen en afrekenmechanismen bij, aldus IDC. De aandacht van de operators zal zich moeten verschuiven van B2C naar B2B2C modellen.

In Nederland zien we die trend onder content partijen en operators ook, met initiatieven zoals onlangs gepubliceerd.



Gerelateerde links:
Content partijen willen OPEN mobiel internet
Adverteren op de mobiele telefoon in de VS wel acceptabel
Virgin Mobile breekt Walled Garden verder af
Walled gardens zetten deur op een kier
Gerben Mak

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies