Samsung steekt hand in eigen boezem voor dalende omzet

Samsung steekt hand in eigen boezem voor dalende omzet

Te laat ingespeeld op veranderingen in de markt

Vorig artikel Volgend artikel

Begin deze maand stuurde Samsung al een winstwaarschuwing uit. De Koreaanse fabrikant verwachtte vooral in de Mobiele tak een forse omzet- en winstdaling. Inmiddels is bekend dat de winst van Samsung Mobile in het derde kwartaal met bijna 74% naar beneden duikelde naar 1.32 miljard Euro (1.75 biljoen Won). De omzet daalde met 32.8% naar 18.7 miljard Euro (24.85 biljoen Won).

Volgens Samsung ligt de oorzaak bij de steeds verdere daling van de gemiddelde prijs van mobiele toestellen. Dat is een proces dat al geruime tijd speelt en de Koreaanse fabrikant steekt de hand dan ook vooral in eigen boezem door te erkennen dat ze niet snel genoeg ingespeeld hebben op die trend.

“Price premiums have eroded due to lower degrees of differentiation among devices in the market and a rapidly changing competitive landscape driven by price competition. Our responses to this rapid shift in competitive landscape were not quick enough to avoid recent weak earnings results,” aldus Robert Yi die Senior Vice President is voor investeerders relaties bij Samsung.

Maar dat is niet de enige oorzaak. Samsung ziet ook dat de verkoopaantallen van high-end modellen zoals de Galaxy S5 en de Galaxy Note 4 lager liggen dan in voorgaande jaren bij hun voorgangers het geval was. Ook dat speelt een belangrijke oorzaak bij het verlies van de omzet en winst. De fabrikant hoopt voor de komende periode dat de verkopen van de Galaxy Note 4 een positieve uitwerking hebben op de gemiddelde toestelprijs, omzet en winst.

In het afegelopen kwartaal verkocht Samsung in totaal 102 miljoen mobiele toestellen. Dat was nog wel iets meer dan het kwartaal daarvoor maar er werden vooral meer goedkope toestellen verkocht. Het aandeel smartphones wordt niet exact genoemd. De Koreanen beperken zich met de mededeling dat het percentage smartphones, op het totale aantal verkochte toestellen, 'boven in de 70 - 80 procent categorie' ligt. Voor wat betreft de tablets meldt Samsung dat daar ongeveer 10 miljoen exemplaren van verkocht zijn in het derde kwartaal en dat de Galaxy Tab S daar een belangrijke rol in speelde.

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies