Apple en Google meest waardevolle merken, Microsoft in Top 5

Apple en Google meest waardevolle merken, Microsoft in Top 5

Tech en telecombedrijven goed vertegenwoordigd in de top

Vorig artikel Volgend artikel

Interbrand heeft de nieuwe Top 100 van meest waardevolle merken gepubliceerd. Vier makers van smartphones (software en andere gadgets) staan bij de eerste 10, waarvan drie zelfs in de Top 5 beland zijn.

Het zal niemand echt verbazen dat Apple en Google de nummer 1 en 2 positie innemen met respectievelijke merkwaardes van 118.9 en 107.4 miljard dollar. Voor Apple betekende dat een stijging van 21% en Google zag haar waarde, vergeleken met een jaar eerder, met 15% toenemen. Microsoft neemt met 61.1 miljard dollar (+3%) de vijfde plek in beslag.

Het vierde tech/telecom merk in de Top 10 in Samsung. De Koreaanse fabrikant staat op plek 7 met een waarde van 45.5 miljard dollar; 15% meer dan een jaar geleden. Andere merken die in de Top 10 staan zijn Coca Cola, Toyota, McDonald's en Mercedes Benz.

MerkWaarde-800

Andere merken die ook in de telecom (smartphones, tablets en wearables) actief zijn vinden we een stukje verderop in de Top 100. Zo staat Sony op plek 57 (7.4 miljard dollar), Huawei op plek 94 (4.3 miljard) en HP (die tellen we nog maar even mee omdat ze nog niet opgesplitst zijn ;)) op plek 17 (23.8 miljard). Nokia maakte, mede door de verkoop van haar smartphone tak en het aanstaande verdwijen van het merk op slimme mobieltjes en tablets, een vrije val. De waarde van de Finse fabrikant daalde met 44% naar 4.1 miljard dollar. Wel nog net genoeg voor een plekje bij de bovenste 100; op plek 98. Motorola, LG en BlackBerry zijn niet in deze lijst terug te vinden.

De complete lijst, met alle stijgers en dalers, kun je nier bekijken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies