Slaat de angst van het marktleiderschap al toe bij Samsung?

Slaat de angst van het marktleiderschap al toe bij Samsung?

Samsung is marktleider en marktleiders spelen uit angst vaak te laat in op nieuwe ontwikkelingen

Vorig artikel Volgend artikel

De resultaten van Samsung in het tweede kwartaal van dit jaar waren al niet meer zo rooskleurig als voorheen en voor het kwartaal dat net, 30 september, afgelopen is heeft de Koreaanse fabrikant gisteren een fikse omzet- en winstwaarschuwing afgegeven.

Een tijdelijke dip of valt Samsung, eerder dan verwacht, nu al ten prooi aan de vaak onvermijdelijke teloorgang van marktleiders. Meestal ingegeven door de angst voor verandering en het te lang vasthouden aan een succesformule terwijl de concurrentie je aan beide kanten voorbij streeft. 

Letwel, er wordt nog altijd winst gemaakt bij Samsung, ongeveer 1 miljard Euro per maand. Maar Nokia en Motorola maakten ook nog winst op het moment dat het verval inzette. En dat zelfde gold ook voor HTC. Die zijn weliswaar nooit marktleider geweest maar zagen het leeuwendeel van de omzet en winst die bijna drie jaar alleen maar steeg, in een paar kwartalen ook als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Terug naar Samsung. De Galaxy S5 verkoopt op zich goed, maar de aantallen van vorige jaren worden niet meer gehaald. Zelf zegt de fabrikant al dat dit te maken heeft met de veranderde markt en de steeds groter wordende prijzenoorlog. Daarnaast lijkt het beleid van Samsung om ieder jaar veel toestellen te lanceren zodat er altijd wel een of twee succesnummers tussen zitten nu ook niet meer te werken. Vergeet niet dat Samsung op deze manier wel groot geworden is. Toen ze nog de nummer 5 van de wereld waren, mobiel, presenteerden ze in Barcelona (MWC) enkele jaren achtereenvolgens meer dan 20 toestellen. Daarvan gingen er binnen enkele maanden 15 door een (prepaid) achterdeur naar buiten, een of twee bleken een groot verkoopsucces en de resterende twee of drie modellen zagen we überhaupt nooit in de (Nederlandse en Belgische) winkels verschijnen.

De tweede reden voor Samsung's successen van de afgelopen jaren waren zeker ook de enorme marketing budgetten die in nieuwe toestellanceringen gestoken werden. In de zes maanden na de lancering van de Galaxy S3 en Galaxy S4 kwam je die toestellen letterlijk overal tegen. Op billboards, in TV programma's, honderden commercials etc, etc. Samsung geeft nu zelf al aan dat de marketing budgetten de pan uit gerezen zijn waardoor ook een deel van de winst verdampt is. Opvallend is wel dat ik veel minder Galaxy S5 en Galaxy Alpha reclames zie dan een jaar geleden het geval was bij de Galaxy S4 en de Note 3. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Samsung-TNBT
Commercials om Apple gebruikers te dissen worden wel nog regelmatig vernieuwd

En tot slot moet ook TouchWiz zeker genoemd worden. Die User Interface, voor het eerst breed geinroduceerd op de F480 TouchWiz, werkte voor die tijd prima voor touchscreen toestellen. Iets serieus alternatief, behalve dan iOS op de dure iPhone, was er nog niet. Ook bij de eerste Galaxy modellen bleek de UI zich prima te kunnen meten met de concurrentie. HTC was (en is) beter, maar Samsung had, zo kon je hierboven al lezen, veel grotere marketing budgetten waardoor het Android marktleiderschap van HTC snel overgenomen werd door de Koreanen.

Nu (ik spring even een paar jaar vooruit ;)) is Samsung al een paar jaar de marktleider en zie je dus hetzelfde gebeuren als bij Nokia (en iets langer geleden ook bij Motorola). De angst van de marktleider om te veel te veranderen. Vasthouden, veel te lang, aan een succesformule. Met de Galaxy S5 breekt het ze nu op en de Alpha range moet de omslag in de strategie (vooral design) betekenen die de successen weer terug brengt. Daarbij komt dat het aanbod van toestellen die 400 Euro, of nog minder, kosten en nagenoeg dezelfde specs hebben steeds groter wordt.

Samsung was zelf net gewend, sinds de Galaxy S2 en Note, aan het feit dat ze toestellen met een prijskaartje dat ruim boven de 500 Euro lag op de markt konden zetten die met de tientallen miljoenen per kwartaal over de toonbank vlogen. Dat was wel in de periode (2011/2012) dat de goedkopere concurrenten ook nog mindere specs, en software, hadden. Helaas lijken ze in Korea nu te laat te beseffen dat die tijd, voor Samsung, alweer voorbij is. Deels omdat goedkopere toestellen dus beter worden, maar zeker ook grotendeels omdat Samsung zelf nauwelijks iets aan die toestellijnen durfde te veranderen. Dat laatste is de angst van de marktleider die bang is dat wanneer te veel veranderd het grote publiek wel eens weg zou kunnen lopen. In de praktijk blijkt echter steeds vaker het omgekeerde het geval te zijn. Niet (genoeg) veranderen leidt tot het verlies van klanten en marktaandeel. Vraag maar aan Nokia en Motorola.

En de TouchWiz UI? Die is verworden tot een logge marketing tool. Vol met 'eigen' apps en software waarvan Samsung toch vooral wil dat iedereen die, en de daaraan gekoppelde diensten, gaat gebruiken. Helaas voor Samsung zoeken de meeste gebruikers tegenwoordig zelf wel de juiste apps en diensten bij elkaar en zitten velen niet meer te wachten op ChatOn en dat soort ongein. Nee, TouchWiz is het tweede voorbeeld dat Samsung te lang vasthoudt aan iets dat ooit een succesformule was.

De grote vraag is nu natuurlijk of Samsung, net als Nokia, te laat is met de veranderingen die nu aangekondigd zijn. Feitelijk betreffen die veranderingen op dit moment alleen nog een ander design en de komst van steeds meer wearables, maar dat is nog een groeiende, en ietwat onzekere markt als het gaat om de groei. De Galaxy Alpha ligt met een prijskaartje van 499 Euro weliswaar lager dan de Galaxy S5 en Note 4, maar het is ook een heel ander, en veel kleiner, toestel.

Nee, als Samsung de negatieve trend wil doorbreken, dan moeten ze met echte grote veranderingen komen, en snel ook. En ja, twee kwartalen op rij omzetdaling en slechtere verkoopcijfers van het vlaggenschip toestel mag je mijns inziens al een trend noemen in de razendsnel ontwikkelende smartphone wereld. Het is aan Samsung om er voor te zorgen dat ze niet hetzelfde lot treffen als Nokia en Motorola. De Finnen zijn daarvan nog altijd niet bekomen en Motorola is nu, 12 jaar na het RAZR tijdperk pas weer serieus terug aan krabbelen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies