Inge; de stem assistent van de ING Mobiel Bankieren App

Vorig artikel Volgend artikel

Klanten van ING die de Mobiel Bankieren App van de bank gebruiken kunnen binnenkort geholpen worden door Inge, de stem assistent van de ING. Daarmee heeft de Nederlandse bank een Europese primeur in handen. Inge moet voor geburikers een alternatief worden voor de touchscreen bediening. Straks geef je namelijk gewoon via spraak opdrachten door welke betalingen naar welke rekeningen uitgevoerd moeten worden.

Inge zal vanaf half september in de ING Mobiel Bankieren App, zowel voor iOS (iPhone/iPad) als Android klanten van de bank, haar plekje in gaan nemen.

Behalve het geven van opdrachten voor betalingen zal Inge ook kunnen helpen bij het invoeren van IBAN nummers. Veel consumenten moeten nog wennen aan de langere bankrekeningnummers. In de nieuwe App hoef je die niet meer in te typen maar kun je ze ook gewoon voorlezen. Ik hoop niet dat je dat ook moet of mag gaan doen met PIN- en TAN codes, maar dat zal wel niet ;) Of toch, in een later stadium. 

Inge wordt gefaseerd ingevoerd. Eerst, vanaf half september, kunnen alleen betaalopdrachten en saldo inzages via gesproken opdrachten uitgevoerd worden. Inloggen en autoriseren gebeurt dan nog met de PIN code. Later dit jaar wordt ook dat deel uitgebreid met stembesturing. ING wil echter eerst zeker weten of klanten zich daar dan wel veilig genoefg bij voelen, en eerlijk gezegd kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Je PIN code 'roepen' tegen een toestel, waar misschien anderen omheen staan doe je natuurlijk niet zo snel. Enfin, ING nodigt een selecte groep klanten uit om samen met de bank de stemherkenning en -besturing te testen en evalueren.

Uit het persbericht:

Met Inge is het mogelijk om handsfree te bankieren. Het is een alternatief voor het gebruik van een touchscreen. De gebruiker kan door middel van zijn stem opdrachten geven aan Inge die vervolgens worden uitgevoerd. Met de toevoeging van stembediening in de Mobiel Bankieren App speelt ING in op de trend dat het bedienen van apparaten met de stem in de toekomst steeds gebruikelijker wordt.

De smartphone is voor veel Nederlanders het startpunt geworden voor het regelen van bankzaken. Sinds de introductie van mobiel bankieren, bijna drie jaar geleden, heeft het aantal gebruikers een vlucht genomen. Inmiddels maken 1,9 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App. Ook neemt de intensiteit van het gebruik toe. Gemiddeld loggen klanten zes keer per week in. ING vindt het belangrijk om klanten te helpen met inzicht en overzicht in hun financiën. Ruim 75% van de Nederlanders met een mobiel bankieren app geeft aan dat zij meer grip hebben op hun geldzaken.

ING-Inge-a
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies