T-Mobile ontvouwt 4G strategie en verklaart tragere uitrol

Vorig artikel Volgend artikel

T-Mobile organiseerde gisteren een 'Netwerk Dag'. De magenta provider presenteerde onder andere de ontwikkeling van de 4G uitrol en gaf een verklaring waarom zij daarmee pas later begonnen zijn en veel later, eind 2015, landelijke dekking kunnen bieden.

De tendens van de presentatie was dat T-Mobile, in tegenstelling tot haar concurrenten, gekozen heeft voor het compleet vernieuwen van alle 4800 masten die de provider door heel Nederland heeft staan. En dat kost tijd, maar dan krijg je wel capaciteit, capaciteit en nog meer capaciteit, aldus CEO Mark Klein (foto).

Sterker nog, volgens T-Mobile hebben ze nu al evenveel actieve 4G masten als KPN en Vodafone, zo'n 2000. Alleen staan die dus allemaal nog in de Randstad (plus delen van Flevoland en Brabant), zoals op onderstaande actuele dekkingskaart te zien is.

Dekking-4G-TMo-Aud14

T-Mobile heeft dus meer masten dan de concurrenten. Dat heeft deels te meken door de fusie met Orange, enkele jaren geleden en is overigens ook een van de redenen waarom T-Mobile niet anders kan dat het vervangen van haar masten voor de uitbreiding naar 4G. De huidige apparatuur en technologie is te divers en verouderd voor een 'simpele' upgrade. Met het vervangen is overigens niets mis hoor. Prima strategie als je het mij vraagt. T-Mobile bouwt dus letterlijk een nieuw netwerk en dat zal eind 2015 pas klaar zijn. De komende maanden zal de 4G dekking, en de uitrol van het nieuwe netwerk dus, zo uitgebreid worden dat eind 2014 de twintig grootste stedelijke gebieden bediend worden (foto hieronder). 

Dekking-4G-TMO-Eind14

De provider presenteerde ook nog enkele aardige feitjes betreffende het mobiele gedrag van klanten. Zo worden elke dag nog steeds 9 miljoen telefoongesprekken gevoerd en verstoken T-Mobille klanten dagelijks 55 Terabyte aan data. Verder blijkt dat klanten die al in de gebieden wonen of werken waar het nieuwe 4G netwerk actief is niet alleen 128% meer data verbruiken maar ook 10% meer bellen. Dat laatste heeft volgens Marieke Snoep, directeur Customer Operations vooral te maken met het verbeterde bereik na de vernieuwing. Opvallend, maar niet verrassend, is ook dat het aantal telefoontjes in de call centres van T-Mobile met 60% afgemomen zijn sinds de introductie van Social Media als klantenservice kanaal. Daar worden momenteel jaarlijks al 360 duizend gesprekken met klanten afgehandeld.

Ik heb nu dus een 4G test sim van KPN, Vodafone en T-Mobile. Gisteren postte ik al een eerste vergelijkend testje en daar volgt ook nog een video van. Natuurlijk het zaak om de komende dagen meerdere tests, op diverse locaties, uit te gaan voeren. Daarbij zal ik ook rekening houden met het feit dat er verschil zit in de combinatie netwerk/toestel. Ik ga dus twee of drie toestellen gebruiken en daar alle drie de simkaarten van de drie providers testen. De resultaten daarvan volgen over enkele weken als ik genoeg test data verzameld heb.

4G-KPN-VF-TMO

Dan nog even iets dat mij in negatieve zin opviel gisteren. Helaas vond ik dat de magenta provider tijdens de presentatie net iets te vaak de nadruk legde op hoe goed zij wel niet bezig waren en waarom KPN en Vodafone, volgens T-Mobile, verkeerde keuzes gemaakt hebben met de uitrol van hun 4G netwerken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van vergelijkende reclames en dergelijke, maar in mijn ogen en oren schoot T-Mobile tijdens deze redelijk besloten meeting iets te ver door in het afkatten van de concurrentie. Zeker als je bedenkt dat doorgaans de meeste klachten betreffende bereikbaarheid en de kwaliteit van dataverbindingen toch echt afkomstig zijn van T-Mobile klanten. De magenta provider heeft dus nog veel te bewijzen voordat ze, zoals nu beweerd werd, het beste 4G netwerk van Nederland hebben.

TMo-Preso-Vergelijk-a

De voorbeelden die T-Mobile tijdens de presentatie aanhaalde waren het vervangen van alle masten (T-Mobile) in plaats van het upgraden of uitbreiden van bestaande zend apparatuur. Of het feit dat KPN en Vodafone gekozen hebben voor het uitrollen van het 10MHz 4G spectrum waardoor de maximale downloadsnelheid 75 MBps is. T-Mobile rolt direct het volledige spectrum (20MHz) uit met maximale downloadsnelheden tot 150 Mbps (zie afbeelding hierboven). Allemaal leuk en aardig, maar voorlopig hebben KPN en Vodafone een, nagenoeg, landelijk dekkend 4G netwerk en blijft T-Mobile nog steken in de Randstad en kort daarbuiten. En natuurlijk zijn KPN en Vodafone, zoals deze providers ook al vaker gemeld hebben, nog lang niet klaar met de uitrol van 4G. Kortom, de drie providers hebben allemaal hun eigen 4G uitrol strategie gekozen. De consument zal wel laten blijken welke provider of strategie ze het meest waarderen. Waarschijnlijk die met de beste abonnementen (prijs/kwaliteit), maar bij T-Mobile krijg je dus een compleet nieuw netwerk ;)

TMO-Nieuw-Netwerk-4G
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies