Alcatel OneTouch: Windows Phone en jongere doelgroep in 2015

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de IFA onthulde Alcatel OneTouch de tweede generatie van de Hero en POP smartphones en tablets. Daarbij viel op dat de Chinese fabrikant met Franse roots qua design én specs duidelijk weer een stap vooruit gezet heeft. Was het merk enkele jaren geleden vooral populair in Frankrijk en dan ook nog vrijwel alleen bij prepaid bellers. Tegenwoordig wordt Alcatel OneTouch ook daarbuiten steeds meer verkocht.

Ik had in Berlijn een interview met Stephane Pellerin, director voor West Europa, waarin de meest opzienbarende uitspraak toch wel de aankodindiging dat de fabrikant begin 2015 de eerste Windows Phone toestellen op de markt gaat brengen.

Volgens Pellerin is de tijd voor Alcatel OneTouch nu rijp voor de introductie van een smartphone portfolio met een alternatief OS voor Android. En dan is Windows Phone natuurlijk de enige serieuze optie. Letwel, de fabrikant maakt ook al een tijdje toestellen met het Firefox OS, maar die zijn voor een heel specifieke markt en worden bovendien deels ook als OEM (white label) aan providers geleverd. Over komst van de eerste Windows Phone smartphone en tablets zal begin 2015 meer informatie bekend worden. De kans is groot dat dit dus in Barcelona gaat gebeuren, tijdens het MWC.

Maar Windows Phone is voor Alcatel OneTouch niet het belangrijkste speerpunt voor de komende twee jaar. Het strikken van Avicii als merkambassadeur is behalve dat het veel geld kost, hoeveel wilde Pellerin niet zeggen, ook een teken dat de fabrikant zich meer gaat richten op een jonger publiek. De toestellen worden al geruime tijd in steeds meer, modieuze, kleuren verkocht en omdat de prijskaartjes doorgaans flink lager liggen dan die van de meeste concurrenten denkt Alcatel OneTouch dat jongeren steeds vaker ook een toestel van deze fabrikant gaan overwegen. Zeker als Avicii zijn merk er ook aan verbindt.

Ik denk dat dit een proces wordt dat nog wel even kan duren. Natuurlijk, Samsung is zo ook begonnen, een jaar of tien geleden. Beginnen met goedkope toestellen en dan met hulp van bekende gezichten doorgroeien naar een merk dat onder jongeren razend populair wordt. Nu zal Alcatel OneTouch iets minder marketing gelden te besteden hebben (en willen uitgeven) dan Samsung in die periode, maar het is wel een bewezen strategie.

In het geval van Alcatel OneTouch blijkt sinds begin 2013 dat de fabrikant er in slaagt om naast de ultra goedkope instap modellen ook toestellen te produceren die fraai ontworpen zijn, met een degelijke bouw kwaliteit, prima specs en een vriendelijk prijskaartje. De Idol en Hero modellen zijn daar een voorbeeld van. Dat gezegd hebbende zie je ook duidelijk dat de fabrikant in het hogere mid range segment een rol wil gaan spelen. De Hero 2 (foto hieronder), die in Berlijn gepresenteerd werd, is een duidelijk Galaxy Note (4) concurrent en krijgt dan ook een prijskaartje van 439 Euro. Dat is nog altijd veel minder dan de concurrenten, maar voor een Alcatel OneTouch misschien net te veel. Tijdens de presentatie was overigens wat commotie over de prijs van de Hero 2. Sommige medewerkers van de fabrikant riepen €349 terwijl anderen 439 als prijs noemden. Uiteindelijk moest de hoogste baas er aan te pas komen die 439 Euro als adviesprijs bevestigde. 

Maar goed, Alactel OneTouch groeit in ieder geval wel. Iets dat zeker niet alle fabrikanten op dit moment kunnen zeggen. De afgelopen anderhalf jaar heeft de fabrikant de productiecapaciteit van 55 miljoen verhoogd naar 120 miljoen toestellen per jaar. In het eerste kwartaal van 2014 werden 29,9 miljoen toestellen verkocht; 15.2 miljoen daarvan waren smartphones. Opvallend is ook dat de fabrikant momenteel een R&D tak heeft waar 70% van de 4000 medewerkers volledig ingezet worden voor de ontwikkeling van 4G smartphones en tablets. Alcatel OneTouch denkt dat in dat segment, vooral in de low- en mid range prijsklassen, nog veel te halen valt. Kortom, de fabrikant lijkt klaar voor de toekomstige strijd in de smartphone en tablet markt. Het feit dat ze alles in eigen huis hebben; van R&D via productie tot en met sales en marketing, ziet Alcatel OneTouch als een groot voordeel.

Hero-2
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies