Samsung toch nog de nummer 1 in India

Vorig artikel Volgend artikel

Onlangs verscheen het bericht dat, op basis van verkoopcijfers (en dus marktaandelen) Samsung haar marktleidende positie in India zou zijn kwijtgeraakt aan Micromax, een lokale fabrikant die vooral goedlkope mobieltjes en smartphones aanbiedt.

Volgens IDC is de Koreaanse fabrikant echter nog steeds iets succesvoller dan Micromax; 17% vs 14% marktaandeel in Q2 van dit jaar. Echter, Micromax loopt wel in, vooral in het groeiende smartphone segment. 

Opvallend is ook dat de top vijf van Indiase toestelverkopers (smart- en feature phones) samen maar 58% van de totale markt in handen hebben. Kortom, er zijn nog heel wat andere, kleinere merken actief in het land van meer dan 1 miljard inwoners. In die top vijf staat ook Nokia nog, op de derde plek met 10% marktaandeel. Ooit was dat meer dan 70%, en toen had Samsung amper 7% van de Indiase markt in handen. Het kan verkeren ;)

India-Toestelverkopen-Q214

IDC heeft ook gekeken naar de smartphone penetratie in het land van de Curry. Een jaar geleden waren 16 van de 100 verkochte toestellen een smartphone. Inmiddels ligt dat aantal op 29 van de 100. Dat segment wordt wel aangevoerd door Micromax met een marktaandeel van 34%. Samsung is een goede nummer 2 met 29%. Het enige andere bekende merk in die top 5 is Motorola, op de vijfde plek met 5%.

India-Smartphoneverkopen-Q214
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies