Chinese en Indiase scheurtjes in het pantser van Samsung

Vorig artikel Volgend artikel

Amper een maand nadat Samsung bekend moest maken dat de omzet en winst in Q2 van dit jaar met respectievelijk 2 en 15% gedaald was krijgt de Koreaanse fabrikant nog meer slecht nieuws. Uit recente verkoopcijfers die door analisten van Canalys en Counterpoint berekend zijn blijkt namelijk dat Samsung haar nummer 1 positie op de Chinese en Indiase smartphone markt kwijt geraakt is aan lokale fabrikanten. 

In China is het stokje van marktleider overgenomen door Xiaomi dat nu 14% marktaandeel heeft (tegen 12% voor Samsung). De grootste speler op de Indiase smartphone markt is Micromax geworden met een aandeel van 17%. Samsung moet zich daar nu tevreden stellen met 14% marktaandeel. De eerste scheurtjes in het pantser van Samsung.

Natuurlijk is er nog geen man overboord voor de Koreaanse fabrikant, maar het is wel een waarschuwing dat Samsung iets moet veranderen in die landen. Vraag maar aan Nokia, Motorola en BlackBerry wat er gebeurt als je te lang wacht met het inspelen op een veranderende markt.

De reden dat Samsung in China en India voorbijgestreefd is door lokale fabrikanten heeft vooral te maken met het feit dat bedrijven als Xiaomi en Micromax tegenwoordig toestellen kunnen produceren die qua specs nauwelijks onder doen voor de veel duurdere Samsung's. De prestatieverschillen tussen een smartphone van 100 dollar en een van 600 dollar zijn lang niet meer zo groot als enkele jaren geleden. Bovendien zie je steeds meer high-end toestellen op de markt verschijnen die de helft kosten van een Samsung (of een van de andere A-merken) maar toch minimaal dezelfde specs en prestaties bieden. In China en India is dat nu dus ook terug te zien in de verkoopcijfers. Hier in Nederland (en Europa) zijn we nog niet zo ver dat de nieuwe, goedkopere, merken als Huawei, Alcatel OneTouch en ZTE echt een deuk kunnen slaan in de hegomonie van Samsung. Maar voor hoe lang nog?

Xiaomi-Mi3 De Xiaomi Mi3

Hoewel sommige consumenten misschien wat afwachtend en terughoudend zijn als het gaat om het aanschaffen van een smartphone van een (relatief) onbekend merk die de helft goedkoper is dan alles wat ze al kennen zullen velen uiteindelijk toch over stag gaan. Goedkoop is niet altijd duurkoop natuurlijk. Ik bedoel, Samsung stond een jaar of acht geleden als mobiele telefoonfabrikant ook vooral bekend als een 'goedkoop Aziatisch merk' waar velen in de winkels voor terugdeinzden en toch liever weer de nieuwste Nokia, Motorola of Sony Ericsson kochten. Hoe anders is dat anno 2014. 

Wat natuurlijk nog in het voordeel van Samsung spreekt is het feit dat de fabrikant toestellen maakt in elke prijsklasse, van 50 tot 750 Euro. Ook voor de consumenten die geen honderden Euro's te besteden hebben (of willen uitgeven). Echter, ook voor Samsung geldt inmiddels dat de winstmarges op die goedkopere toestellen niet voldoende zijn om haar inmiddels zeer grote hoofd (als wereldmarktleider) boven water te kunnen houden. Daarvoor zijn toch ook de verkoopsuccessen van toestellen als de Galaxy S5 en de Note 3, met prijskaartjes die (ver) boven de 500 Euro liggen, nodig die, gelukkig voor Samsung, nog altijd met de tientallen over de toonbanken vliegen.

Ik ben zeer benieuwd hoe Samsung gaat reageren op de veranderende markt in China en India, en uiteindelijk ook hier in Europa. In Nederland daalt de gemiddelde prijs die wij als consument voor onze smartphones betalen immers ook al geruime tijd. 

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies