Huawei gooit mond-tot-mond reclame in strijd met Samsung

Vorig artikel Volgend artikel

Over amper twee weken presenteerd Huawei haar nieuwe vlaggenschip smartphone in Parijs. Hoewel de fabrikant bij velen nog relatief onbekend is als smartphone maker, zijn ze sinds eind vorig jaar de op twee na grootste mobiele telefoonproducent ter wereld. Dat hebben ze natuurlijk met name te danken aan thuisland China en de rest van de Aziatische markt.

Maar Huawei wil meer. CEO Xu is er namelijk van overtuigd dat Huawel ook Apple en Samsung voorbij kan streven. En dat gaan ze niet doen met grote reclamecampagnes. Nee, mond-tot-mond reclame wordt het 'geheime' wapen dat de Chinezen daarvoor gaan inzetten.

In Europa timmert Huawei al een jaar of twee aan de weg, maar tot heel grote successen heeft dat nog niet geleid. Aanvankelijk was het vooral lang wachten op de toestellen hier in Europa. De Ascend D Quad werd al drie keer 'geupgrade' voordat hij mondjesmaat, en lang niet overal in Europa, in de winkels verscheen.

De beschikbaarheid van de Ascend P6 die vorige zomer gepresenteerd werd was al een heel stuk beter, maar ook dat toestel is niet in bijzonder grote getale verkocht. Dat betekent natuurlijk niet dat Huawei ontevreden was over de Nederlandse (en Europese) introductie van het merk als smartphone maker.

Maar of een relatief nieuw merk als Huawei volledig (of voor het grootste deel) al kan vertrouwen op mond-tot-mond reclame? Dat valt te bezien. Zo is Samsung in ieder geval niet naar de nummer 1 positie gezeild. De Koreanen hebben de afgelopen vijf jaar vele honderden miljoen gestoken in reclame-, promotie-, incentive- en partner campagnes.

Xu zegt echter dat Huawei geen geld wil verspillen aan dure reclamecampagnes en dat de focus vanaf dag één al ligt op geld verdienen. Daar is niets mis mee natuurlijk, maar voor mond-tot-mond succes moeten je producten wel heel erg goed zijn en mogelijk ook beter dan die van de concurrentie; waarbij beter niet alleen in specs en prestaties wordt gemeten, maar ook prijs-kwaliteit een rol speelt.

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies