Vrouwenprovider Sizz stopt; 't was geen succes, of toch wel?

Vorig artikel Volgend artikel

Net iets meer dan drie jaar na de introductie laten Vodafone en RTL vrouwenprovider Sizz een zachte dood sterven. Vanaf dag één was al duidelijk dat de abonnementen van Sizz aan de dure kant waren. En dat veranderde ook niet meer.

De twee initiatiefnemers probeerden dat goed te praten met extra service en diensten zoals sneak previews van GTST en handige, ook voor vrouwen begrijpelijke, 'how to' filmpjes. Maar dat mocht dus allemaal niet baten. Sizz werd nooit een succes. Of toch? Als we de twee initiatiefnemers mogen geloven dan was Sizz juist heel succesvol. Huh, maar waarom dan toch de stekker er uit?!?

RTL en Vodafone willen iedereen in het overlijdensbericht van Sizz doen geloven dat de MVNO een succes was en dat het stopzetten van de dienstverlening vooral ook te maken zou hebben met het behalen van de beoogde doelstellingen: "Met Sizz wilden we een specifieke doelgroep meer vertrouwd maken met smartphones door het aanbieden van ‘how to’ filmpjes en exclusieve RTL-programma’s. En dit is gelukt", aldus Bart Hofker van de rode provider. Tsja, zo kun je het ook brengen.

Ook de Sizz verantwoordelijke van RTL heeft alleen maar positieve woorden voor de uiterst succesvolle samenwerking: "Het partnership met Vodafone paste in ons streven om nieuwe activiteiten te ontplooien in relevante consumentenmarkten. Mobiele telefonie was zo’n markt. Ons doel was om de mobiele omgeving te verrijken met ‘video vanuit de broekzak’. Daarin zijn we geslaagd", aldus Nicolas Eglau van RTL Ventures.

Zo zie je maar weer; je moet stoppen op je hoogtepunt of als je alles gewonnen hebt wat er te winnen valt. En in dat kader is het koppelen van de groei van het smartphone gebruik in Nederland aan het overlijdensbericht van Sizz toch wel de meest lachwekkende uitspraak in de Nederlandse telecomwereld van 2014 tot nu toe. Hofker voegde namelijk aan zijn eerdere uitspraak over de specifieke doelgroep die ze vertrouwd wilden maken met smartphones nog toe: "In de afgelopen drie jaar is er veel veranderd. Bijna driekwart van de Nederlanders, van jong tot oud, man of vrouw, heeft inmiddels een smartphone.”.

Ofwel, stel je eens voor dat Sizz er niet geweest was, de afgelopen drie jaar. Dan hadden heel veel Nederlanders nooit de kans gekregen smartphones te ontdekken en er vertrouwd mee te raken. </sarcasme> ;)

Per 1 juni worden geen nieuwe Sizz abonementen meer verkocht. Het aandeel van RTL in de provider gaat naar Vodafone en voor bestaande klanten verandert er niets aan de lopende abonnementen en voorwaarden. Sizz abonnementen kun ook niet meer verlengd worden. Vodafone zegt een passende aandieding te maken daarvoor. Feitelijk waren alle Sizz abonnees natuurlijk al klant van Vodafone.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies