Waarom meer dan 500 Euro betalen voor een smartphone?

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week stonden duizenden mensen in de rij voor de Galaxy S5. Een week eerder enkele honderden voor de One (M8) en als de berichten van Sony kloppen dan is de vraag naar de Xperia Z2 ook erg groot. En we weten allemaal wel hoe het er elk jaar aan toe gaat als de nieuwe iPhone in de winkels verschijnt. Allemaal smartphones met een adviesprijs die (ver) boven de 500 Euro ligt.

Natuurlijk, dat zijn doorgaans ook de beste en meest compleet uitgeruste toestellen van die fabrikanten, maar inmiddels zijn er goedkopere alternatieven zonder dat je veel op de specificaties en je 'smartphone beleving' hoeft in te leveren. Waarom kopen dan toch nog zoveel mensen een veel duurder toestel?

Ten eerste is er altijd een groep mensen die, ongeacht de prijs, de laatste nieuwe smartphone van Apple, Samsung, HTC, Sony of enig ander merk 'móeten' hebben. Noem het de 'early adopters', gadget freaks of fanboys (en -girls); Noem ze hoe je wilt maar die kopers zullen dat, zo lang als hun beurs dat toe laat, blijven doen. Nieuw is dat koopgedrag natuurlijk niet. In de jaren 90 kocht bijna 70% van de Nederlandse mobiele bellers automatisch een Nokia als ze een nieuw toestel nodig hadden. En ook toen waren er genoeg kopers die altijd de laatste nieuwe Nokia namen. Op dit moment zijn het vooral Apple en Samsung die dergelijk koopgedrag breed weten uit te lokken. Dat doen ze goed en het legt die fabrikanten bepaald geen windeieren.

Wat mij echter, en al langere tijd, opvalt is het feit dat heel veel consumenten min of meer blind voor 'de nieuwe Samsung' (en daar kunnen ook die andere merknamen ingevuld worden) kiezen omdat ze die al jaren kopen, of omdat ze overal horen dat je die toch echt móet hebben zonder zich eigenlijk goed te realiseren wat ze nu kopen, voor welk bedrag en waarom.

Mij wordt meerdere keren per week gevraagd wat ik de beste smartphone vind. Het antwoord dat ik dan geef is steevast hetzelfde: "De beste smartphone voor jou is het toestel die dat goed doet wat jij belangrijk vindt". Ofwel, wil je foto's kunnen maken waarvan de kwaliteit in de buurt komt van een spiegelreflex camera, dan kom je bij een ander toestel uit dan wanneer je het kijken van video's en luisteren naar muziek het belangrijkst vindt. En wil je vooral veel WhatsApp'en of Facebook'en, dan volstaat wellicht weer een ander toestel.

Hoewel ik er van overtuigd ben dat veel smartphone kopers onderzoek doen naar de verschillende toestellen voordat ze naar de winkel rennen, of online bestellen, heb ik ook legio voorbeelden van consumenten die uiteindelijk maar gekozen hebben voor de nieuwe Samsung, Apple (of enig andere merk) omdat dat, in hun ogen (en die van de verkopers) de 'beste deal' was bij de verlening, of het aansluiten, van een (nieuw) abonnement. En ja, die toestellen kunnen alles, en waarschijnlijk veel meer, wat je er als klant mee zou kunnen willen doen... uhhmm of zoiets ;-)

Nederland is nog altijd het land van de 'gratis nieuw toestel bij een abonnement' aanbiedingen. Daardoor zijn wij ons, in tegenstelling tot België bijvoorbeeld, maar heel langzaam gaan realiseren wat de werkelijke waarde, en prijs, van een high end smartphone is. Dat hebben de fabrikanten en providers zichzelf aangedaan dus daar hoeven we ook geen medelijden mee te hebben. Helemaal juist! Het voordeel voor ons is dat wij kunnen bepalen wat we per maand willen betalen daar dan een een toestel bij kiezen dat '0 Euro' kost. Maar... tegenwoordig betalen we wel al veel meer per maand om de nieuwe Galaxy S5, iPhone 5S, One (M8) en Xperia Z2 in onze handjes te krijgen dan een jaar of vier geleden. Abonnementen van 50 Euro, en meer, per maand zijn heel normaal geworden. Ja, nu hebben we ook bijna allemaal grote databundels, maar in 'ruil' daarvoor bellen of SMS'en we nauwelijks nog. De abonnementen zijn gewoon duurder geworden in de afgelopen twee jaar. Dat is zal voor niemand echt nieuws zijn.

Een van de gevolgen daarvan is dat consumenten meer en meer kiezen voor een SIM Only abonnement en hun bestaande toestel wat langer blijven gebruiken om door te kunnen sparen voor een nieuwe. Of ze kopen gewoon een smartphone met een vriendelijker prijskaartje. Verder zie je ook dat kopers die wél nog voor een abonnement met 'gratis' toestel kiezen hun oog steeds vaker op een zogenaamde mid-range smartphone laten vallen. Die kun je namelijk wel nog in combinatie met een abonnement zo'n drie tientjes zonder bijbetaling erbij krijgen. Toestellen die los toch ook nog altijd zo tussen de 300 en 450 Euro kosten.

En er is nog een ontwikkeling die steeds meer 'aanhangers' krijgt. Merken als Huawei, ZTE, OnePlus en Motorola introduceerden high-end smartphones met een mid-range prijskaartje (tot ca 400 Euro). Die fabrikanten willen ons duidelijk maken dat je echt geen 599, 699 of meer dan 800 Euro hoeft te besteden aan een toestel met de specs van de Galaxy S5, iPhone 5S, One (M8) of Xperia Z2. Het probleem van de Huawel's van deze wereld is, op dit moment, nog de naamsbekendheid. Onbekend maakt onbemind geldt ook in de smartphone wereld; early adopters uitgezonderd.

Maar het kan ook voor de 'A-merk klanten' veel goedkoper en zonder dat die echt al te veel hoeven in te leveren qua specs en functionaliteit. Toestellen zoals de Sony Xperia E1, LG L70, de HTC Desire 310 en Samsung Galaxy Core beschikken over prima specs voor de gemiddelde gebruiker. Verwacht geen al te grote camera prestaties en het scherm zal ook niet uitmuntend zijn, maar voor WhatsApp, Facebook, het delen van foto's via sociale netwerken, bellen, sms'en en mobiel internetten zijn dit prima toestellen die allemaal een prijskaartje hebben dat onder de 200 Euro ligt.

Echter, de grootste prijs-kwaliteit vechter van dit moment is de fabrikant die tot een jaar of 5 jaar geleden nog de onbetwiste wereldmarktleider was: Nokia. In 2013 verraste de Finnen (binnenkort Amerikanen ;)) al met de Lumia 520; een Windows Phone 8 toestel met, natuurlijk, een iets mindere camera en beeldscherm, maar wel voorzien van alle services (gratis gesproken navigatie, streaming muziek etc) die de fabrikant ook in haar 500+ Euro toestellen stopte. En dat allemaal voor 159 Euro (adviesprijs). De Lumia 520 werd Nokia's best verkopende smartphone. Dit jaar doen ze daar met de Lumia 630 (foto hieronder) nog een schepje bovenop. Beter scherm, betere camera en processor, Windows Phone 8.1 met alle bekende diensten en (Nokia) services en een prijs die met 149 Euro nog een tientje lager ligt.

Nogmaals, de goedkope toestellen zijn qua specs en prestaties zeker niet te vergelijken met de smartphones van 500+ Euro, maar de verschillen worden steeds kleiner en voor heel veel gebruikers doen die goedkope smartphones zeker dat goed wat zij belangrijk vinden. Dus stel ik nu nogmaals de, ietwat aangepaste, vraag: Waarom zou je meer dan 149 Euro betalen voor een smartphone? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en opmerkingen!

Lumia-630-front
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies