Gaat Vodafone SmartPass mobiel betalen wel succesvol maken?

Vorig artikel Volgend artikel

De eerste mobiele betaaltests waarbij al dan niet gebuik gemaakt wordt van NFC dateren al van een jaar of negen geleden. Tot op de dag van vandaag is het echter nog geen breed geaccepteerd fenomeen: betalen met je (smart)phone. Diensten en pilots als MyOrder en Rabo Mobiel zijn nog niet echt een succes te noemen.

Letwel, ik heb het hier niet over mobiel bankieren, via smartphone of tablet. Dat wordt wel door meer en meer mensen gezien als een handige toevoeging op de dienstverlening van banken, maar bij een kassa afrekenen met een mobieltje, die drempel is voor velen nog te hoog. Vodafone gaat vanaf vandaag, in samenwerking met VISA, een volgende pogin doen met de lancering van SmartPass.

Eerder werd deze betaaldienst al gelanceerd in Spanje en Duitsland. Over het succes in die landen is nog niet veel bekend, maar in Duitsland kan al op meer dan 36.500 plekken met SmartPass betaald worden. Vodafone klanten die zich aanmelden voor SmartPass moeten wel beschikken over een smartphone met NFC. De meeste moderne toestellen hebben dat tegenwoordig wel aan boord. Heeft je toestel geen NFC, dan kun je een speciale stikker SmartPass sticker/tag krijgen die je achter op je toestel moet plakken. Ben je een Vodafone klant zonder NFC telefoon, dan geeft de provider je een simkaart met NFC. Da's weer handiger dan een sticker natuurlijk.

Feitelijk werkt SmartPass hetzelfde als MyOrder en Rabo Mobiel. Je waardeert de mobiele beurs op met een bedrag dat je zelf kiest. Daarbij maakt het niet uit welke bank je hebt, maar je krijgt wel een extra 'rekening' voor je SmartPass. Daar kun je vervolgens mee betalen. Bij kleine bedragen is geen pincode nodig. Voor bedragen vanaf 25 Euro wel.

Vandaag (27 maart) wordt SmartPass officieel in Nederland gelanceerd. Vanavond ben ik bij een shop demom in Amsterdam. Daar zal de provider meer details bekend maken betreffende de Nederlandse uitrol en de plekken waar je straks zoal kunt afrekenen met Vodafone SmartPass.

Ik ben echt benieuwd of mobiel betalen nu wel eens een succes gaat worden. Ik denk dat veel mensen gewoon de stap nog niet durven nemen om hun smartphone als beurs te gebruiken. Op zich wel begrijpelijk want regelmatig hoor je over virussen, phishing, spam en malafide- en fraude acties waardoor onze smartphones aangevallen worden.

Daarnaast zullen er ook gebruikers zijn die gewoon niet willen meewerken aan het delen van hun koopgedrag met andere bedrijven en instellingen dan hun bank. Voor je het weet wordt je gek gespamd met aanbedingen en reclame voor aanverwante producten. Nu zullen de initiatiefnemers altijd roepen dat ze zorgvuldig omgaan met alle informatie en de privacy van klanten waarborgen, maar de (hardnekkige) angst voor misbruik kan maar moeilijk weggenomen worden. Dat is volgens mij een van de belangrijkste redenen waarom de mobiele betaalprojecten die de afgelopen jaren opdoken nog geen (groot) succes geworden zijn. Maar misschien dat Vodafone met SmartPass daar iets aan kan veranderen... wie weet ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies