De evolutie van een abonnement: van belminuut tot hotspot

Vorig artikel Volgend artikel

Maar weinig industrieën en markten zijn zo veranderlijk als die van de telefoon. De afgelopen jaren hebben de ontwikkelingen zich in rap tempo opgevolgd. De gebruikers die tien jaar geleden nog met een Nokia rondliepen, grinniken nu om de ouderwetsheid van die telefoons terwijl ze hun smartphone als navigatieapparatuur gebruiken. Voor telefoongiganten is de evolutie van de mobiele telefoon interessant maar zorgwekkend. Sms'en, bellen en internetten op je mobiel zijn goedkoper dan ooit tevoren. Hoe kunnen ze daar nog aan verdienen en hoe is die ontwikkeling tot stand gekomen?

De allereerste bundels voor mobiel internet verschenen zo rond 2001 in Japan en Amerika. Pas later kwam 3G naar Nederland, om hier vervolgens nog jarenlang de boventoon te voeren. De komst van internet stelde mensen in staat om via Skype en WhatsApp voor een schijntje op afstand met elkaar te communiceren. Het verbruik van belminuten kelderde al snel.

Daarvóór was mobiel internet niet bepaald gemeengoed. MB's waren tot en met 2007 onbetaalbaar, behalve voor zakenmannen en andere mensen met een groot commercieel belang om overal en altijd online te kunnen zijn. In 2007 voerde Vodafone de eerste prijsverlaging voor mobiel internet door. In diezelfde tijd werd het mogelijk om gebruik te maken van WIFI op je mobiel. Browsen op je telefoon was daarentegen nog altijd een ramp. De telefoonsoftware van toen vertoonde nog veel manco's. Pas toen de smartphone zijn intrede deed, werd fatsoenlijk internetten mogelijk.

Wie vroeger op vakantie ging en daarbij via mobiel internet contact hield met het thuisfront, werd thuis geconfronteerd met de zogenaamde 'bill shock', oftewel: de schok van de rekening. Die was doorgaans zo gepeperd (10 euro voor een MB was geen uitzondering), dat veel gebruikers zich erover beklaagden. Dat had zin: de providers zagen zich gedwongen hun roamingtarieven te verlagen en er kwam een maximumbedrag aan roamingkosten in het buitenland.

In 2008 betrad een nieuwe speler de markt: Google. Het besturingssysteem Android heeft het bedrijf geen windeieren gelegd: in mei 2013 stond de teller op 900 miljoen Android-gebruikers. Het besturingssysteem wordt voor telefoons van allerlei producenten gebruikt en komt bij de nieuwste smartphones terug, zoals LG Flex, de Samsung Galaxy S5 en Sony Xperia Z1. Dankzij de populariteit van Android steeg het datagebruik nagenoeg exponentieel, in die mate dat de providers in 2010 niet langer onbeperkt internet aanboden. Voortaan golden er datalimieten om de netwerken iets te ontzien. Gelukkig bieden de nieuwste smartphones je de mogelijkheid om een kijkje te nemen bij je dataverbruik. Ook kun je hier een mobiele gegevenslimiet instellen.

De tegenwoordige trend biedt juist weer mogelijkheden voor onbeperkt datagebruik. Met de komst van hotspots kun je als gebruiker op bepaalde locaties gratis en voor niets streamen en browsen. De providers staan voor een dilemma: moeten ze deze ontwikkeling juist omarmen en hun prijzen nog meer zien dalen of moeten ze de hotspots de kop indrukken voordat ze de markt verpesten? Momenteel voeren de telefoongiganten experimenten uit waarbij je via de hotspot alsnog betaalt voor dataverbruik – momenteel zijn hotspots nog altijd gratis. Het grote voordeel van een betaalmodel is dat de gebruiker in principe dezelfde dienst als bij 3G wordt geleverd, maar dat de vaak overbelaste 3G-netwerken worden ontzien. De provider loopt zodoende geen inkomsten mis.

Het zou fijn zijn als de dynamische telefoonmarkt wat stabieler wordt. Momenteel is het voor providers een kwestie van als een bezetene innoveren om het hoofd boven water te houden. De gebruiker betaalt alsmaar minder voor een dienst die in principe nog niet duurzaam is opgezet. Een duurzame telefoonsector kent geen overbelaste 3G-netwerken, geen panische providers en geen klagende klanten. Om dat te bewerkstelligen, is er wellicht nieuwe technologie nodig. 4G belooft veel goeds, maar vertoont nog enige kinderziektes. De markt zal met dit nieuwe netwerk hopelijk kunnen aarden, anders zitten we met zijn allen over een jaar of vier al aan de 5G.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies