T-Mobile: Goed jaar ondanks minder winst en klanten

Vorig artikel Volgend artikel

Dat is de conclusie die de magenta provider zelf trekt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2013. T-Mobile heeft een goed jaar achter de rug in een sector die in zijn geheel met 7% kromp.

De omzet van T-Mobile bleef met 1,666 miljard nagenoeg stabiel in vergelijking tot 2012. De winst daalde wel met 5.7% naar 495 miljoen Euro. Volgens de provider zijn de investeringen die in 2013 gedaan zijn als voorbereiding op de uitrol van 4G daar voor het grootste deel debet aan.

Opvallend is dat de provider in het persbericht wel meldt dat ze in 2013 maar liefst 77.000 nieuwe post paid klanten mochten verwelkomen, maar dat nauwelijks iets gezegd wordt over de ruim 400.000 klanten die het afgelopen jaar de provider verlieten. Eind 2012 telde T-Mobile namelijk bijna 5 miljoen klanten. Eind 2013 waren dat er nog 4.5 miljoen.

Navraag bij T-Mobile wees uit dat die daling vrijwel geheel toe te schrijven is aan de dalende pre-paid markt. Steeds meer mobiele bellers kiezen voor post paid. Op zich wel begrijpelijk aangezien pre-paid data tarieven nu niet bepaald voordelig zijn. Maar goed, die trend heeft T-Mobile dus, netto, ruim 400.000 klanten gekost die na een T-Mobile pre-paid ervaring toch maar voor een andere provider kozen. Erg druk maakt de provider zich daar overigens niet over. Kijkend naar de omzet en winst van ht afgelopen jaar kun je ze dat ook eigenlijk niet kwalijk nemen.

T-Mobile perbericht

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies