KPN naar rechter voor privacy conflict met ACM

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft besloten om naar de rechter te stappen om duidelijkheid te krijgen in een zaak van mogelijke schending van de privacy van haar mederwerkers en klanten door de Autoriteit Consument en Markt.

Volgens de provider vraagt de ACM namelijk te pas en te onpas persoonsgegevens op onder het mom van onderzoeken. Volgens KPN is dat in sommige zaken onnodig en daarom wil de provider bij de rechter laten toetsen of de handelswijze van de ACM al dan niet door de beugel kan.

In twee gevallen heeft KPN besloten dat de gevraagde verstrekking van de persoonsgegevens niet in het belang van het onderzoek zijn en daarom ook gewijgerd aan het verzoek van de ACM te voldoen totdat de toezichthouder meer duidelijkheid geeft. Die is er nog niet gekomen maar de ACM heeft KPN wel een dwangsom opgelegd om alsnog mee te werken in deze twee zaken. Daarom stapt KPN nu naar de rechter.

Uit het persbericht:
KPN werkt altijd mee aan informatieverzoeken van de toezichthouder. De wet stelt echter grenzen aan de bevoegdheden van ACM om informatie op te vragen. Ter bescherming van de privacy van de medewerkers alsmede zijn klanten vindt KPN dat het niet in alle gevallen persoonsgegevens hoeft te verstrekken, zeker als de toezichthouder deze niet nodig heeft voor de uitoefening van haar specifieke taak. Achtergrond van het standpunt van KPN is dat er een reëel risico bestaat dat deze persoonsgegevens via Wob-verzoeken of gerechtelijke procedures openbaar worden, ook al zijn deze personen zelf geen onderwerp van het onderzoek en is er geen sprake van een overtreding van wetgeving. 

In een tweetal specifieke gevallen heeft KPN besloten de persoonsgegevens in door ACM opgevraagde documenten te anonimiseren of om hier enkel inzage in te geven, zonder dat de gegevens schriftelijk worden verstrekt. In deze gevallen is het verstrekken van persoonsgegevens volgens KPN niet relevant voor de taakuitoefening door ACM en moet dus het belang van de privacybescherming van medewerkers en klanten zwaarder wegen. Uiteraard werkt KPN, ook in deze twee gevallen, verder inhoudelijk mee aan de informatieverzoeken. Daarmee is volgens KPN aan de informatieplicht voldaan.

Voor KPN, dat de verantwoordelijkheid heeft over miljoenen persoonsgegevens van klanten, gaat het hier om een principiële aangelegenheid.  Nu heeft de toezichthouder echter besloten KPN in beide gevallen een last onder dwangsom op te leggen om het bedrijf te dwingen alsnog de persoonsgegevens bekend te maken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies