Hoe blind is jouw merk loyaliteit?

Vorig artikel Volgend artikel

Elk merk heeft ze; de absolute fanboy's en -girls die nooit en te nimmer een vergelijkbaar product van een ander merk zullen kopen. Of het nu gaat om smartphones, auto's, tandpasta of schoenen. Het is voor merken dan ook zaak om die groep zo groot mogelijk te laten groeien.

Toch heeft het verleden al meerdere keren uitgewezen dat er ook veel fanboys en -girls zijn die meelopen met trends en net zo makkelijk weer overschakelen naar een ander merk. Denk aan de 'rise-and-fall-and-rise' van Adidas, maar ook Apple heeft dat al meegemaakt. Op dit moment, zo blijkt uit een Brits onderzoek, is de merkloyaliteit van Apple klanten echter bijzonder hoog.

Allereerst is het belangrijk om nogmaals te benadrukken dat het om een onderzoek gaat dat in Engeland gehouden is. Amerikaanse getallen zouden hier niet echt relevant zijn omdat in dat land het chauvinisme ook een grote rol speelt als het gaat om 'American Made' producten. Een simpel voorbeeld is het feit dat Motorola daar ook in haar donkerste jaren nog altijd een goed verkopend telefoonmerk was.

Goed, wat hebben de Britten dan ontdekt? Van zo'n 2000 iPhone eigenaren zegt meer dan de helft dat ze een blind vertrouwen in het merk Apple. Dat is al veel, maar het kan nog 'gekker'. Bijna 8 op de 10 (78%) ondervraagde iPhone eigenaren zeggen zich niet te kunnen voorstellen dat ze met een ander toestel zouden moeten rondlopen. Ook de tevredenheid over hun toestel ligt bij iPhone eigenaren erg hoog. 52% is onder de indruk van het apparaat en 54% gaf aan dat hun vorige toestel ook een iPhone was. Een kwart van de ondervraagden gaf toe dat het feit dat vrienden, collegae en familie al een iPhone hadden een belangrijke rol speelde bij hun aanschaf.

Leuk zijn ook nog de gegevens over de toesrtellen die de iPhone eigenaren hadden vóór ze de Apple smartphone kochten. 17% heeft hun BlackBerry opzij geschoven, 14% had eerst een Nokia, 9% stapte over van een Samsung, 4% legde hun HTC in de kast en 2% liet een Sony (Ericsson) vallen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Zijn iPhone eigenaren inderdaad eerder geneigd bij Apple te blijven? Hoe vaak ben jij van merk verwisseld en van welk naar welk merk wisselde je dan? Reageer maar!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies