Grote veranderingen in ons mobiel verbruik

Vorig artikel Volgend artikel

De cijfers over het vierde kwartaal van KPN geeft een duidelijk beeld dat het mobile verbruik snel aan het veranderen is. Over heel 2013 daalde de bruto winst tot 410 miljoen euro (20%).

"De mobiele markt in Nederland bleef competitief met nieuwe spelers. De omzet werd bovendien beïnvloed door de overgang naar sim only en druk op de prijzen" aldus KPN.

Dat men vaker kiest voor een sim only is voornamelijk te danken aan het feit dat smartphones langer mee gaan. De verschillen tussen de Samsung Galaxy S3 ten opzichte van de S4 zijn niet groot genoeg om de markt massaal over te laten stappen. Dit zelfde geld voor de iPhone 4s, 5 en 5s. De innovativiteit in de smartphone ontwikkeling zwakt af en de markt reageert hier op. Daarnaast speelt ook een rol dat de zogenaamde toestel subsidies al een tijd onder druk staan. Dat betekent dat je vaak een duurder abonnement moet nemen om een nieuw high-end toestel 'gratis' erbij te krijgen.

viber-whatsapp

Maar er is een nog veel groter probleem voor KPN en de andere providers in opkomst. Men gaat minder vaak over zijn bel-bundel/sms-bundel heen. De eerste aanleiding is dat we ons verbruik makkelijker kunnen monitoren doormiddel van apps. Een andere aanleiding is dat data in opkomst is. We zagen al een vrije val in het aantal gestuurde sms’jes. Diensten als WhatsApp zijn goedkoper en werken over het algemeen beter en makkelijker dan SMS en MMS. Maar ook ons bel gedrag veranderd snel, Viber wordt groter en groter en het aantal gemiddelde belminuten per persoon gaat achteruit.

De stap die KPN zet om hier op in te spelen is natuurlijk 4G en de resultaten hiervan zijn gelukkig wel positief. Zo blijkt dat de 4G-gebruikers van KPN en Hi 2,5 tot 4 keer zoveel data verbruiken als 3G- gebruikers. KPN hoopt hiermee de verliezen op bel en sms bundels op te halen. De verwachting is wel dat de ommekeer, als die er gaat komen, een langdurig proces wordt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat er nog volop gereorganiseerd wordt bij KPN. Tussen nu en 2016 betekent dat onder andere dat KPN zo'n 1.500 tot 2.000 banen zal schrappen. Moeilijke tijden dus voor 's lands grootste, en oudste, telecom provider. Maar KPN is zeker niet de enige die daar last van heeft. Onlangs maakte ook Vodafone bekend dat het mobiele gebruik drastisch aan het veranderen is.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies