4G netwerken kunnen TV signaal storen; storm in glas water

Vorig artikel Volgend artikel

Diverse, vooral lokale, kabelmaatschappijen hebben vanochtend aan de alarmbel getrokken omdat ze steeds meer klachten van TV-kijkers ontvangen die last van storingen krijgen sinds mobiele providers in hun regio de 4G netwerken uitgerold hebben.

Nieuws? Nee, Dat dit soort storingen kon gaan optreden met de komst van 4G was in 2010 al bekend en het werd toen al gezien als een 'beheersbaar' probleem.

Enfin, volgens enkele kabelaars worden die storingen veroorzaakt door het feit dat sommige TV zenders binnen hetzelfde frequentiespectrum vallen als voor het 4G netwerk gebruikt wordt. Echter, het probleem kan verergerd worden door het gebruik van 'slechtere kwaliteit' antenne (coax) kabels binnenshuis. Een mogelijke oplossing zou de aanschaf van betere kabels, die afgeschermd zijn tegen de zogenaamde interferentie storingen, te gebruiken voor het aansluiten van de TV op het aansluitpunt van de kabelmaatschappij.

Letwel, wanneer je in huis zelf een kabelnetwerk, voor meerdere TV's, aangelegd hebt, dan zul je dus die 'tussenliggende' bekabeling ook moeten vervangen. De kabelmaatschappijen zagen deze problemen al aankomen, zo zeggen ze, maar ze hebben wel afspraken gemaakt met de telecom providers om de problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Toch verwachten ze dat de storingen de komende maanden en jaren alleen maar erger worden.

De providers, ik heb gisteren met zowel KPN als Vodafone gesproken, zijn eigenlijk een beetje verbaasd dat de berichtgeving rondom de 4G storingen op TV zenders op dit moment in het nieuws komt. "Het was bij de veiling, en zelfs daarvoor, van de 4G licenties al bekend dat een sommige 4G frequenties in hetzelfde spectrum liggen dan bepaalde TV frequenties. Daarover zijn toen ook vragen gesteld in de Tweede Kamer. De minister heeft toen bepaald dat het een beheersbaar probleem is, mits kabelaars en telecom providers goede afspraken met elkaar zouden maken. Dat hebben wij toen ook gedaan", aldus de woordvoerder van Vodafone.

KPN voegt daar aan toe dat zowel de kabelaars als de providers voor de uitrol van 4G al een website in het leven geroepen hebben waar consumenten zelf alle informatie kunnen vinden om er voor te zorgen dat de TV signalen binnenshuis zo storingsvrij mogelijk gehouden kunnen worden. Op kabelkeur.nl kan iedereen handige tips nalezen die helpen bij een zo oiptimaal mogelijke kijkervaring. Behalven zorgen voor goede, afgeschermde, bekabeling kan ook de plek waar je je smartphone neerlegt van invloed zijn. Denk bijvoorbeeld aan de storingen die je in luidspeakers hoort wanneer een mobiele telefoon te dicht bij ligt als er verbinding gemaakt wordt. Ik denk dat iedereen dat geluid wel kent.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de storingen die nu met name in Veendam en Harderwijk gemeld worden wel degelijk aandacht behoeven. Opvallend is wel dat het twee kleinere, zelfstandige kabelnetten betreft, die mogelijk bepaalde TV Zenders op andere frequenties hebben staan dan bijvoorbeeld Ziggo of UPC. Het verplaatsen van de zenders die op een storingsgevoelige frequentie zitten is wellicht een oplossing.

Daarnaast, en nu spreek ik uit ervaring die ik in de jaren negentig (ja, nog vóór de digitalisering van TV) opgedaan heb bij lokale en regionale TV stations, worden storingen die binnenshuis ervaren worden inderdaad heel vaak (in meer dan 90% van de gevallen) veroorzaakt door inferieure kabels, splitters en andere invloeden zoals versterkers en stroombekabeling.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies