Meest lucratieve markt voor apps is nu Azië

Vorig artikel Volgend artikel

Onderzoeksbureau Distimo heeft deze week nieuwe marktcijfers gepubliceerd over de wereldwijde app markt. Wat blijkt? Azië is in 2013 's werelds meest succesvolle regio voor apps geworden. De omzet uit apps steeg dat werelddeel afgelopen jaar met 162%. Van de totale, wereldwijde, omzet die gegenereerd wordt door de Google Play en App Store komt nu 41% uit Azië. De VS en Europa volgen met respectievelijk 31 en 23%.

Harde cijfers (dollars of euro's) worden in het rapport niet genoemd. Er staan wel enkele aardige grafieken en lijstjes in die meer inzicht geven in de Aziatische app markt.

Zo valt op dat hoewel de omzet van de App Store als Google Play fors groeien, en die laatste nog een stuk sneller dan Apple, de omzet uit iPad apps maar mondjesmaat groeit. Bij Google Play is geen verdeling tussen smartphone en tablet apps te zien.

Azie-App-Markt-Groei

Azië is afgelopen jaar dus de grootste app markt geworden. Op zich niet zo gek als je kijkt naar de bevolkingsaantallen; ongeveer 60% van de wereldbevolking, ruim 4.1 miljard mensen, leeft in dat werelddeel. Maar het is wel heel hard gegaan. Afgelopen jaar groeide de omzet uit apps in Azië met 162%. In Europa en de VS (Noord Amerika) was dat respectievelijk 45 en 46%.

App-Omzet-Groei-Wereld-2013

Ook leuk om te zien is de verdeling tussen het 'succes' van Google Play versus de App Store in de grootste Aziatische landen. Daarbij moet wel aangetekend worden dat er voor China geen gegevens over het gebruik van Google Play bekend zijn. Daardoor lijkt het alsof China een 'Apple-only' app markt is. Niets is natuurlijk minder waar ;-) Het zal ook niemand verbazen dat Google Play in Zuid Korea (home of Samsung en LG) meer dan 80% van de markt in handen heeft. Ook in Taiwan (home of HTC) is de omzet van Google Play groter dan die van Apple's App Store.

Azie-GooglePlay-vs-AppStore

Tot slot nog even de populairste apps in Azië. Angry Birds staat daar nog altijd op nummer 1, gevolgd door CarrotFantasy2; Polar Adventure en The Hardest Game in History. Dit zijn twee Chinese games, net als de nummers 3 en 4, zoals ook te zien is in de downloandpercentages in onderstaande grafiek.

Azie-Top-Apps

Mocht je het hele rapport willen nalezen, dan kun je het hier downloaden (pdf).

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies