Virtuele providers bedienen 40% Nederlandse mobiele markt

Vorig artikel Volgend artikel

Uit het rapport 'Dutch Mobile Virtual Operators Q3 2013' van Telecompaper blijkt dat virtuele providers (MVNO's) ruim 40 procent van de Nederlandse mobiele markt bedienen. Er zijn in totaal 64 virtuele aanbieders actief met in totaal 8,3 miljoen aansluitingen. De 64 aanbieders zijn te verdelen in zelfstandige virtuele providers en virtuele providers die onderdeel zijn van één van de bestaande netwerkoperators: KPN, Vodafone en/of T-Mobile. 

De twee grootste actieve virtuele providers zijn Hi en Telfort, die allebei van KPN zijn. Qua onafhankelijke virtuele providers blijven Lebara en Lycamobile erg groot, terwijl Tele2 ook bezig is met een forse groei. In een half jaar tijd zijn er zeven merken verdwenen, maar kwamen er ook weer vier bij. Het is in de Nederlandse markt erg moeilijk om onderscheidend te zijn, maar het is wel mogelijk. Ziggo als voorbeeld, die met speciale WiFi-hotspots verschil probeert te maken ten opzichte van de concurrentie. 

Ondanks virtuele providers erg populair aan het worden zijn, blijven ze afhankelijk van één van de drie netwerkoperators. Toch kan de huidige regulering invloed hebben op virtuele providers. Europa wil in de toekomst binnenlands verkeer en roaming scheiden, wat kansen geeft voor de verschillende virtuele operators. Ook de huidige economische crisis zorgt ervoor dat de aanbieders het goed blijven doen. In totaal waren er op 30 september 2013 ruim 20,3 miljoen mobiele aansluitingen in Nederland.  

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies