Gratis apps met in-app aankopen zijn erg effectief

Vorig artikel Volgend artikel

We zien tegenwoordig steeds meer gratis applicaties waarbij bepaalde functies verkregen kunnen worden via in-app aankopen. Het lijkt goed te werken: apps als Candy Crush en Angry Birds verdienen massaal geld dankzij deze in-app aankomen. Momenteel is het zo dat 82 van de 100 populairste spellen op de iPhone gratis is, maar wel met in-app aankopen. Alleen voor 13 spellen moet de gebruiker eerst betalen, maar dan is er ook geen sprake van in-app aankopen.

Het motiveren van gamers om extra functies in applicaties en spelletjes is niet nieuw. Wanneer je eventjes op het internet opzoekt naar 'monetization' en 'free to play', vind je veel artikelen over hoe het beste geld verdiend kan worden aan gratis apps via in-app aankopen. Drie elementen staan centraal bij het monetariseren van gratis apps: flow theory, intermediate currency en dynamic pricing. Het eerste element zegt dat ervoor gezorgd moet worden dat een gebruiker veel tijd spendeert aan een applicatie. Het tweede element triggert gebruikers om virtuele goederen of andere functies aan te schaffen in spellen en het derde element vertelt ons dat er gekeken moet worden naar waar gebruikers voor willen betalen. 

Het risico van in-app aankopen is dat gebruikers teveel gaan aanschaffen, waardoor ze op een later moment voor een grote verrassing komen te staan. Er zijn namelijk veel mensen die zeker meer dan 50 euro uitgeven aan in-app aankopen. Bij Apple is er een mogelijkheid om geld terug te krijgen wanneer er iets niet deugt aan een in-app aankoop, maar dit is niet altijd mogelijk. Vandaar dat het vragen om bevestiging van een aankoop in de meeste gevallen veel schade kan beperken.  

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies