Vodafone jaarcijfers; meer klanten maar minder omzet

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone heeft vanochtend de resultaten van het boekjaar 2012/2013, eindigend op 31 maart 2013, bekend gemaakt. De provider wist in het afgelopen jaar 0.3% meer klanten te strikken. Die teller staat nu op 5.3 miljoen.

De omzet daalde wel met 2.7% tot 1.9 miljard Euro. Volgens de rode provider is deze daling het gevolg van diverse oorzaken waaronder de moeilijke economische omstandigheden, het feit dat klanten steeds minder 'buiten hun bundel' bellen en internetten en ook de brand van april 2013 wordt genoemd.

In het oorspronkelijke persbericht (zie hieronder) en op de website van Vodafone wordt echter niets vermeld over de winst (of verlies) die Vodafone Nederland in deze periode geboekt heeft. Die vraag heb ik momenteel uitstaan bij de persvoorlichter, maar de kans is groot dat dit pas bij het opmaken van de statuaire jaarrekening bekendgemaakt zal worden.

Het persbericht:
Amsterdam/Maastricht, 21 mei 2013 – Vodafone Nederland publiceert vandaag zijn financiële resultaten van het boekjaar 2012/2013 dat eindigde op 31 maart 2013. De operationele omzet daalde met 2,7 procent tot afgerond EUR 1,9 miljard. Deze daling is voornamelijk veroorzaakt door de impact van MTR-regulering*, verminderd buitenbundelgebruik, de naweeën van de brand in april vorig jaar en de moeilijke economische omstandigheden. Het aantal klanten is daarentegen licht gegroeid met 0,3 procent en bedroeg afgerond 5,3 miljoen per 31 maart 2013. Vodafone wist ondanks de uitdagingen in de huidige economie zijn marktaandeel verder te verstevigen.

In de komende maanden publiceert Vodafone zijn Integrated Report, waarin de prestaties en ontwikkelingen per strategische pijler worden besproken. Hierbij alvast enkele belangrijke ontwikkelingen daaruit.

Building for the future
In december 2012 verwierf Vodafone tijdens de frequentieveiling onder meer de gewenste licenties voor de uitrol van het 4G-netwerk. Na de zomer zullen grote delen van Nederland 4G-dekking van Vodafone hebben. Aangezien er nog maar weinig toestellen of abonnementen op de markt zijn die 4G ondersteunen, investeert Vodafone naast 4G ook in dual carrier-technologie, die de capaciteit van het huidige 3G-netwerk vergroot. Op deze manier profiteren álle smartphones direct van hogere snelheden. Vodafone werkt ook continu aan verdere versteviging en uitbreiding van zijn positie op de markt voor vaste breedbanddiensten (internet, televisie, telefonie). Door de recente, strategische overname van glasvezelspecialist Wiericke wordt Vodafone minder afhankelijk van KPN en kan het in de nabije toekomst vaste breedbanddiensten aanbieden die zich nog meer onderscheiden van het huidige aanbod in de markt, op zowel kwaliteit als prijs.

The easiest place to do business
Vodafone streeft ernaar de dienstverlening voor zijn klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. Om het abonnementsaanbod te vereenvoudigen, introduceerde Vodafone het alles-in-één abonnement Red: onbeperkt bellen en sms’en, 1 GB data en een vervangendtoestelservice, altijd in combinatie met een populaire smartphone die eigendom blijft van de klant. Op servicegebied is het steeds eenvoudiger voor klanten om in contact te komen met Vodafone via verschillende sociale media. Het aantal klantcontacten via Facebook is in 2012 dan ook vertienvoudigd. Het aantal unieke bezoekers op het klantenforum steeg in 2012 van 30.000 naar 192.000 per maand. Zakelijke klanten zoeken vooral naar eenvoud in het beheer en de kostencontrole van hun telecomvoorzieningen. Voor hen introduceerde Vodafone managed inhouse-diensten en biedt het ondersteuning in het gebruik van privétoestellen, zoals tablets, voor zakelijk gebruik.

A playful and connected brand
Afgelopen jaar startte Vodafone een campagne die klanten bewust maakte persoonlijke gegevens op hun mobieltje beter te beschermen, bijvoorbeeld door het gebruik van de mobile protect-app of de contactenbackup-app. De campagne is gebaseerd op waargebeurde verhalen van klanten die gedeeld werden op Facebook. Op deze manier gebruikte Vodafone de ervaring van een klant om een mogelijk probleem voor een veel bredere groep klanten op te lossen. Vodafone zoekt continu naar nieuwe manieren om de dialoog met klanten aan te gaan. Zo startte Vodafone met Twitteruurtjes waarbij inhoudelijk specialisten direct reageren op vragen, klachten of opmerkingen over nieuwe producten of diensten zoals Vodafone RED.

An improved and leading reputation
Vodafone is zich ervan bewust dat zijn reputatie en die van de sector al jaren om verschillende redenen niet goed is. Door structureel in dialoog te gaan met verschillende stakeholdergroepen, brengt Vodafone in kaart wat hun zorgen zijn en wat er moet verbeteren. Die dialogen leidden er onder meer toe dat Vodafone duidelijker gaat communiceren over de snelheid van mobiel internet en extra maatregelen heeft genomen in het voorkomen van bill shocks, zoals het stopzetten van mobiel internet bij klanten zonder databundel. Naast het aanpakken van die zaken, werkt Vodafone ook in brancheverband (met Nederland ICT) aan het verbeteren van de reputatie van de gehele telecomsector. In dit samenwerkingsverband wordt gewerkt aan verbeteringen op drie gebieden: de continuïteit van telecom als kritische infrastructuur (zoals regional roaming), de beveiliging van telecomdiensten (zoals het melden van beveiligingsproblemen), en inzicht in de bijdrage van de telecomsector aan de Nederlandse maatschappij en economie.

A great place to work
Vodafone heeft zichzelf in 2010 ten doel gesteld om meer vrouwen in de directie en op senior-managementposities aan te stellen. Het afgelopen jaar is het aantal vrouwen op topposities gestegen met 18 procent. Daarnaast ziet Vodafone mobiel werken niet alleen als meerwaarde voor werknemers en werkgevers, maar ook als onderdeel van de oplossing voor onder meer de fileproblematiek en als effectieve maatregel in het terugdringen van broeikasgassen. Sinds de introductie van mobiel werken en de overstap op paperless offices in 2008 heeft Vodafone een besparing van 40 procent op kantoorruimte gerealiseerd, een besparing van 60 procent op facilitaire kosten en gebruiken de medewerkers per jaar 10.000 kilo papier minder. Door mobiel te werken bespaart Vodafone jaarlijks 25 procent CO2-uitstoot per medewerker.

- Opgemerkt dient te worden dat bovengenoemde cijfers nog niet zijn gecontroleerd door een onafhankelijk accountant en dat de statutaire jaarrekening nog niet is opgemaakt.
* MTR (mobile terminating rates): gesprekken die elders worden geïnitieerd en op het Vodafonenetwerk worden afgehandeld.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies