Robin Mobile; onbeperkt is ook écht onbeperkt

Di 7 mei 2013 00:50, Ron Smeets, 23760

Robin Mobile; onbeperkt is ook écht onbeperkt

Met ingang van 1 juni is Nederland weer een mobile provider, of beter gezegd een MVNO, rijker; Robin Mobile genaamd. Dat lijkt op zich geen groot nieuws. Ons landje telt immers al meer dan 50 mobiele virtuele netwerk operators. Meest prijsvechters zoals Simpel en Ben, of mobiel marketing instrument van supermarkten of andere merken zoals AH-Mobiel of MTV Mobile. Wat maakt eentje meer of minder dan nog uit?

Welnu, Robin Mobile ontleent haar naam aan de fameuze Robin Hood. De struikrover die stal van de rijken en de buit onder de armen verdeelde. Dat klinkt, en is, een behoorlijk rebelse naam voor een mobiele operator maar wees gerust; Robin Mobile is niet van plan om er als een dief in de nacht met jullie euro’s vandoor te gaan. Nee, deze provider schermt met 'onbeperkt' is écht onbeperkt.

Ik sprak onlangs met de oprichter van Robin Mobile, Wilfred Rottier die enkele jaren geleden Ortel Mobile startte om de tarieven voor mobiel bellen naar het buitenland (met name naar landen als Turkije, Marokko en Egypte) op z’n kop te zetten. Nu heeft Rottier met Robin Mobile zijn pijlen gericht op de steeds duurder wordende mobiele (data) abonnementen, Fair Use Policy’s, kleine lettertjes en de beperkte keuzevrijheid waar met name de heavy (data) verbruikers mee te kampen hebben.  
 
Robin Mobile wil de mobiele provider worden voor heavy users zonder addertjes, kleine lettertjes en dure, langlopende abonnementen. Voor 9,95 koop je een SIMkaart (online) en vervolgens betaal je zolang als je klant wil blijven van Robin Mobile 39,95 per maand. Voor dat bedrag kun je dan onbeperkt bellen en SMS’en (naar vast en mobiele nummers binnen Nederland) en onbeperkt mobiel internetten, zonder FUP (fair use policy) of het ‘afknijpen’ van de bandbreedte  wanneer je een bepaalde hoeveelheid data verbruikt hebt. Met andere woorden; bij Robin Mobile is onbeperkt ook écht onbeperkt.
 
Een dergelijke aanbieding klinkt misschien te mooi om waar te kunnen zijn. Dat was ook mijn eerste gedachte. In mijn gesprek met Rottier ging ik daarom ook op zoek naar eventuele nadelen. Welnu, het moge duidelijk zijn dat Robin Mobile vooral bedoeld is voor smartphone gebruikers die niet genoeg hebben aan een bundel van 250, 500 of zelfs 1000MB per maand. Onbeperkt bellen en sms’en is een leuke toevoeging, maar daar zal het de gemiddelde Robin abonnee niet om te doen zijn; 2GB (of nog meer) data verstoken zonder lastig gevallen te worden met een FUP of geknepen bandbreedtes wel.
 
Klanten van Robin Mobile mogen ook zonder beperkingen gebruik maken van tethering. Je kunt dus ook je tablet of laptop aan het mobiele internet koppelen via je smartphone, zonder je druk te hoeven maken over het dataverbruik.
 
Robin Mobile gebruikers kunnen voorlopig helaas nog geen gebruik maken van data roaming. Daarvoor wordt pas in november een oplossing geboden. Mocht je naar het buitenland gaan, dan kun je voor 14,95 een bundel kopen waarmee je in het buitenland kunt bellen, sms’en en (vanaf november dus) internetten. Het tegoed van die bundel blijft ‘levenslang’ geldig en verloopt dus niet. Hoe de roaming tarieven er precies gaan uitzien kon Rottier op dit moment nog niet zeggen, maar ze zullen lager zijn dan de tarieven die de overige providers berekenen.
 
Robin Mobile maakt gebruik van het netwerk van KPN. De maximale (theoretische) datasnelheid ligt op 7.2MBit/s (download). Voorlopig zullen Robin Mobile klanten alleen gebruik kunnen maken van het 3G netwerk. Uiteindelijk, waarschijnlijk in de loop van 2014, zal Robin Mobile ook met een 4G aanbieding komen.
 
Vanaf 1 juni kunnen Robin Mobile simkaarten online gekocht worden en zal het netwerk in de lucht zijn. De provider zal geen offline verkoop starten. Alles wordt online afgehandeld. Dat geldt deels ook voor de (klanten)service. Naast de webcare (Twitter, Facebook, Webchat, e-mail) is er wel een telefonische servicedienst die op werkdagen van 9 tot 21u en in het weekend van 12 tot 18u bereikbaar is. 

Reacties (16)

 

    • super saiyan
    • Di 7 mei 2013, 05:36

    hmm klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn
    vodafone heeft wel een onbeperkt sim only abonnement bellen/sms naar alle nummersin nl voor €40 per maand
    maar daar zit alleen 1 gig internet erbij

    waarom alles online bij robin?
    straks worden we opgelicht ofzo..
    Nog een belangrijke vraag, zit je bij hun vast aan een abonnement van een jaar? of kan je hun service altijd afzeggen?


    • beter lezen
    • Di 7 mei 2013, 08:21

    Is ook een vak. Je koopt een simkaart, betaald per maand voor je abonnement. Niet per (2) jaar en in maandelijkse termijnen betalen..

    We worden nu toch ook niet opgelicht met online verkopen bij bol.com en dergelijken?


    • Huib
    • Di 7 mei 2013, 11:56

    Benieuwd wat de buitenland tarieven worden. Daar zitten de echte geldplukkers!!Drie dagen naar New York en dan meer kwijt aan data dan aan je ticket!


    • Clawman [website]
    • Di 7 mei 2013, 14:43

    Er zijn al een aantal providers die onbeperkt bellen hebben. Alleen is het internet niet onbeperkt ;( Ben ook erg benieuwd hoe lang het zo blijft eerst verslaafd maken en dan mag je als nog betalen. Zo gaat het al jaren :(


    • Niels
    • Di 7 mei 2013, 17:13

    Eindelijk een provider die de rest heerlijk onder druk zet, ben benieuwd of je je nummer kunt meenemen, mijn zege hebben ze!


    • Ed
    • Di 7 mei 2013, 17:21

    Hoe lang kunnen ze dit volhouden? De directeur van Vodafone Nederland geeft als reden voor het niet aanbieden van onbeperkt internet:
    "Er is een echt probleem met het misbruik van internet zonder limiet. Dat is in elk land zo. De grootste gebruiker van onze ongelimiteerde dataplannen gebruikte 300 GB per maand. We hadden een gekke situatie waarbij 20 procent van het netwerk gebruikt werd door mensen die 'misbruik' maakte van mobiel internet. Het zorgde voor enorme druk op het netwerk en een mobiel dataplan is echt niet voor 300GB per maand bedoeld."

    Juist deze 'heavy users' zullen zich bij Robin Mobile melden lijkt me. In hoeverre zal de benodigde capaciteit voorhanden zijn om deze categorie gebruikers te voorzien van internet? Of heeft het als gevolg dat andere gebruikers hinder ondervinden van te weinig capaciteit? Ik ben benieuwd naar de ervaringen.


    • Ed
    • Di 7 mei 2013, 17:23

    Btw, wel een nette prijsstelling. Doch enkel indien de service goed is (snelheid internet, dekking).


    • mikeisdutch
    • Di 7 mei 2013, 22:09

    opstarten is één, doorvliegen wordt de testcase, ik wacht even tot 1 mei 2014


    • karel
    • Wo 8 mei 2013, 17:07

    Vorige week mijn abbo verlengt voor een iSmart 500 van T-Mobile. 55 EUR p/mnd, onbeperkt internet, onbeperkt bellen. Dit i.c.m. met HTC One (0 EUR / 2 jaar) leek mij een goede deal.


    • HansZ
    • Do 9 mei 2013, 13:24

    Klopt het nu welf niet want bij AllAboutPhones is nou juist weer te lezen dat het addertje onder het gras is dat er voor data juist wel FUB van toepassing is.


    • Johan
    • Do 9 mei 2013, 17:43

    Het is onderhand goedkoper om dit er bij te nemen i.p.v. vast internet. Daar heb ik nu toch al geen snelle verbinding, en zo'n simkaart in een oude mobiel die continue in de lader zit en voor hotspot speelt is een goed alternatief.


    • Marc
    • Do 23 mei 2013, 16:55

    Ik begrijp er helemaal niets meer van. Ik krijg boze brieven van KPN "afdeling fraude" omdat ik teveel data gebruik op mijn zakelijke "onbeperkt razendsnel internet" abonnement van 60,=. "ja meneer, we hebben capaciteitsproblemen in ons netwerk". In mijn KPN FUP staat overigens helemaal niets over een limiet. Maar anyway; Nu gaat Robin dus gebruik maken van het KPN netwerk ?


    • Cees
    • Do 23 mei 2013, 21:26

    Even googlen levert op dat Rottier ook bij Orro Energy betrokken was. Dat bedrijf is inmiddels failliet...


    • eensim [website]
    • Ma 27 mei 2013, 13:24

    Ik moet het nog zien dat dit gaat lukken inderdaad. De grote providers leveren onbeperkt bellen en sms + grote internet bundel voor een tientje meer per maand. Ga je dan in zee met een onbekende nieuwe provider..?


    • Gerard [website]
    • Wo 7 aug 2013, 16:18

    Robin Mobile is vanaf nu ook te vinden op Reviewspot.nl! Zie: http://www.reviewspot.nl/obin-mobile


    • Philip
    • Wo 20 nov 2013, 16:05

    Bevalt uitstekend. Prima service, geen verassingen tot nog toe

Reageren