Omzet en winst KPN flink onderuit

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft over het eerste kwartaal van dit jaar haar omzet en winst flink onderuit zien gaan. Vergeleken met een jaar geleden daalde de winst met ruim 50% van 306 naar 138 miljoen Euro. De omzetdaling was met 8.8% iets minder fors en kwam uit op 2.91 miljard.

De provider geeft als belangrijkste oorzaken de hoge investeringen die nodig zijn voor de uitrol van het 4G netwerk en het nog altijd dalende gebruik van traditionele mobiele diensten als bellen en SMS'en ten faveure van mobiel internet.

Het volledige persbericht van KPN en de belangrijkste cijfers kun je hieronder nalezen.

KPN-Q1-2013

KPN; Resultaten eerste kwartaal 2013

Den Haag, 23-4-13

Hoofdpunten 

Groep
• Belangrijke stappen gezet in kapitaalverwerving
• Omzet -8,8% (j-o-j) door verkoop Getronics International (3,9%) en competitieve mobiele
markten
• EBITDA -EUR 137 mln (j-o-j), deels door hogere commerciële investeringen in Duitsland van
EUR 63 mln
• Capex stijgt EUR 75 mln (j-o-j) door hogere investeringen klantapparatuur, uitrol 4G netwerk
NL 
• Vrije kasstroom in kw1 reflecteert fasering gedurende het jaar, wel gestegen (j-o-j) naar EUR
85 mln 
• Op schema voor behalen outlook, dividend verwachting aangepast

Nederland
• 4G succesvol en als eerste gelanceerd 
• Omzetgroei in segment Consumenten Thuis
• TV marktaandeel gestegen naar 24%, leidt tot tweede positie in Nederlandse TV markt
• Veelbelovende start van “quad play” aanbod (KPN Compleet) 
• Goede voortgang banenreductieprogramma, afname ~1.100 FTE in eerste kwartaal

Mobile International
• Record aantal van 265.000 nieuwe abonnees in Duitsland, door toename commerciële
investeringen 
• Verbeterd mobiel breedbandnetwerk ondersteunt mobiele data groei in Duitsland 
• Competitieve mobiele markt in België, nieuwe proposities gelanceerd

Eelco Blok, CEO:
“De prestaties van KPN in het eerste kwartaal zijn in lijn met de strategische update zoals we die in februari hebben gepresenteerd. We zijn doorgegaan met investeren in onze Nederlandse marktposities en in Duitsland hebben we stappen gezet om onze positie in mobiele data en abonnementen te versterken. Het succes van onze strategie zien we in Nederland terug bij televisie en breedband en de lancering van 4G diensten als eerste operator. Daarnaast hebben we aanzienlijke voortgang geboekt in ons herstructureringsprogramma en zorgen kwaliteitsverbeteringen voor stijgende klanttevredenheid in de consumentenmarkten.

In de laatste maanden hebben we belangrijke stappen gezet om onze financiële positie te versterken. Het hybride obligatieprogramma van 2 miljard euro is succesvol afgerond en op 10 april hebben onze aandeelhouders goedkeuring verleend aan de aangekondigde claimemissie van 3 miljard euro. We verwachten binnenkort van start te gaan met de claimemissie.”

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies