BlackBerry: "Retourcijfers Z10 zijn onjuist en misleidend"

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week doken in diverse Amerikaanse media berichten op dat BlackBerry Z10 toestellen inmiddels vaker naar de winkels teruggebracht worden, vanwege problemen of omdat klanten gewoon ontevreden zijn met hun aankoop, dan dat er nieuwe toestellen verkocht worden.

BlackBerry vond het nodig om hierop te reageren. CEO Thorsten Heins zegt in een persbericht dat die berichten onjuist zijn. Dat is leuk om te horen, maar hij verzuimt vervolgens om zijn beweringen toe te lichten met (harde) cijfers.

Ja, het klopt helemaal dat fabrikanten normaal gezien geen informatie geven over de aantallen, of het percentage, toestellen die geretourneerd worden. Maar wanneer je je als grootste baas van een fabrikant geroepen voelt om te reageren op, volgens jou, onjuiste bercihtgeving, dan vind ik dat je dan ook meer moet doen dan alleen zeggen dat deze berichten niet kloppen. Anders wordt het zo'n 'welles-nietes' spelletje. Net als destijds met de berichten over uitverkochte Engelse Z10 voorraden die door Heins zelf verspreid werden en naderhand niet bleken te kloppen.

Maar goed, het enige dat Heins in zijn reactie verder nog kwijt wilde is de mededeling dat de verkopen van de BlackBerry Z10 de verwachting overtroffen hebben en dat de retourcijfers in lijn liggen met die van de concurrentie. “Return rate statistics show that we are at or below our forecasts and right in line with the industry. To suggest otherwise is either a gross misreading of the data or a willful manipulation. Such a conclusion is absolutely without basis and BlackBerry will not leave it unchallenged.”

Verderop in het persbericht wordt ook nog even aangehaald dat dergelijke foutieve berichtfgeving misleidend is en schade toebrengt aan de aandeelhouders van BlackBerry. De fabrikant heeft de lokale (Amerikaanse) autoriteiten dan ook opgeroepen om een onderzoek in te stellen naar de bron van deze, voglens BlackBerry, slechte en misleidende berichtgeving. Of dat gaat gebeuren valt nog te bezien maar volgens mij reden te meer om de brengers van deze schijnbaar foutieve berichten om de oren te slaan met de werkelijke cijfers. toch? Ik heb BlackBerry in Nederland in ieder geval al gevraagd om de juiste cijfers boven water te toveren. De kans dat dit gebeurt acht ik klein, maar wie niet vraagt. . .

Het volledige persbericht:
BlackBerry® (NASDAQ:BBRY; TSX:BB), a world leader in mobile communications, today said it would seek Securities and Exchange Commission and Ontario Securities Commission review of a false and misleading report about retail return rates for the Company’s new BlackBerry Z10 smartphone.

“Sales of the BlackBerry® Z10 are meeting expectations and the data we have collected from our retail and carrier partners demonstrates that customers are satisfied with their devices,” said BlackBerry President and CEO Thorsten Heins. “Return rate statistics show that we are at or below our forecasts and right in line with the industry. To suggest otherwise is either a gross misreading of the data or a willful manipulation. Such a conclusion is absolutely without basis and BlackBerry will not leave it unchallenged.”

BlackBerry and Verizon Wireless, the largest U.S. carrier, on Thursday refuted claims from research and investment firm Detwiler Fenton that BlackBerry Z10 devices were being returned in unusually high numbers. Detwiler Fenton refused to make either its report to investors or its methodology available to BlackBerry, even after the Company said the firm’s findings were “absolutely false.”

BlackBerry Chief Legal Officer Steve Zipperstein said: “These materially false and misleading comments about device return rates in the United States harm BlackBerry and our shareholders, and we call upon the appropriate authorities in Canada and the United States to conduct an immediate investigation.  Everyone is entitled to their opinion about the merits of the many competing products in the smartphone industry, but when false statements of material fact are deliberately purveyed for the purpose of influencing the markets a red line has been crossed.”

Zipperstein said BlackBerry would present its formal request to U.S. and Canadian regulators in the next several days.   

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies