Dixons verklaart de oorlog aan telefoonwinkels

Vorig artikel Volgend artikel

Dixons heeft de oorlog verklaard aan bestaande telefoonwinkels als de PhoneHouse, Belcompany en dergelijke. Volgens de elektronicawinkel is het verkopen van abonnementen (nieuw en verlengingen) met een gratis toestel niet meer van deze tijd. "De consument heeft behoefte aan transparantie. De jarenlange ondoorzichtigheid van de telecommarkt heeft deze business zo winstgevend gemaakt, maar dat is nu over ... De consument is niet gek en kan zelf prima uitrekenen wat voor hem of haar het voordeligst is", aldus Steven Bakker, CEO van Dixons.

Iets verder in het persbericht komt de aap (lees: het echte nieuws) uit de mouw. Dixons is namelijk een samenwerkingsverband aangegaan met Telecombinatie en verkoopt vanaf nu ook alle abonnementen. Tot afgelopen weekend kon je bij de elektronicawinkel slechts een beperkt aantal abonnementen afsluiten. Daarnaast gaat Dixons zich vooral toeleggen op de verkoop van losse toestellen. Daarmee willen ze de telecommarkt op zijn kop zetten.

Ofwel, de schreeuwende, agressieve, toon van de 'oorlogsverklaring' lijkt vooral bedoeld om de aandacht te vestigen op het feit dat Dixons nu dus een nog directere concurrent van ketens als Belcompany, PhoneHouse en provider winkels wil worden. Dixons claimt abonnementen te verkopen tegen de sterkste condities en zegt ook alleen goede spullen te willen verkopen. "Geen ingewikkelde combinaties met abonnementen of praten voor onze eigen marges. Het zal de telecommarkt volledig op zijn kop zetten", aldus de elektronicawinkel.

Dat klinkt allemaal heel nobel en ambitieus. De praktijk zal echter moeten uitwijzen hoe de verkoopstrategie van Dixons en haar medewerkers in werkelijkheid zal uitvallen. De verkoop van een abonnement in combinatie met een toestel levert voor de huidige winkels namelijk nog altijd (en al jaren) de meeste winst op (kick-back provisies en dergelijke). Heeft Dixons met providers en fabrikanten dan andere deals gesloten? 

Navraag bij Dixons wees uit dat er geen andere (provisie) afspraken met fabrikanten en providers gemaakt zijn. Sterker nog, verkopers van Dixons worden ook niet (deels) uitbetaald aan de hand van een provisiesysteem. Ze krijgen een vast salaris. Dat draagt natuurlijk wel bij aan de onafhankelijkheid van adviezen die klanten vragen, maar zoals altijd zullen verkopers ook hun eigen voorkeur hebben en dat zal, al dan niet onbewust, ook meewegen in de adviezen die gegeven worden. Daar is natuurlijk op zich niets mis mee. Veel consumenten hebben nu eenmaal ook een persoonlijke voorkeur. Letwel: een goed werkend provisiesysteem, waarbij de extra beloning niet gekoppeld wordt aan de verkoop van abonenmenten of toestellen van een bepaalde provider of fabrikant, is zeker ook niet nadelig voor consumenten.

Volgens Dixons ligt de focus van de nieuwe telecomformule vooral op de verkoop van losse toestellen en het kunnen demonstreren van de werking van ecosystemen en cloud diensten op verschillende toestellen (smartphones, tablets, netbooks en dergelijke). Daarvoor heeft de elektronicawinkel speciale demo opstellingen beschikbaar. Smartphone gebruikers die een (SIM Only) abonnement hebben waarmee ze tevreden zijn zullen niet naar een nieuw abonnement gepraat worden. Iets dat volgens Dixons bij veel andere telecomwinkels, zeker die van de providers, wel nog geprobeerd wordt.

Als ik kijk naar de veranderende telecommarkt dan zie ik om mij heen steeds meer mobiele gebruikers die steeds vaker op zoek zijn naar een nieuw toestel, maar geen nieuw abonnement willen omdat die, en dat is een trend die natuurlijk al meer dan een jaar een feit is, steeds duurder worden. In het verleden (tot een jaar of anderhalf geleden) was het juist verstandiger om ieder jaar, of twee jaar, ook voor een nieuw abonnement te kiezen omdat de voorwaarden (lees: kosten) daarvoor steeds gunstiger uitpakten. Belminunten, SMS tegoeden en Data bundels werden immers steeds goedkoper. Dat is nu niet meer het geval en dus zie je steeds meer smartphone gebruikers die liever hun bestaande abonnement, met die gunstige voorwaarden, willen behouden en alleen op zoek zijn naar een nieuw toestel.

Providers en telecomwinkels spelen daar op in door het aanbieden van tweejarige abonnementen in combinatie met een toestel waarbij je dan 3, 6, 9 of zelfs 12 maanden kunt 'genieten' van een korting op de abonnementskosten. Na die periode betaal je dan de volledige prijs en dat is dan ook het moment waarop je je realiseert dat je eigenlijk veel duurder uitbent met het nieuwe abonnement. Dixons gaat dat dus anders doen. Iets om binnenkort eens in de praktijk te gaan onderzoeken natuurlijk ;-)

Een nadeel van de nieuwe Dixons telecomformule is wel dat men besloten heeft om alleen populaire smartphones te gaan verkopen. Daarbij richt de winkel zich op merken en OS'en die beschikken over een totaal ecosysteem waarbij de koppeling tussen smartphone, tablet, cloud diensten en eventueel ook netbooks en laptops, goed ingericht is. Volgens Dixons kom je dan dus uit bij merlken als Samsung (Android), Apple (iOS) en Nokia (Windows Phone). Voor een aanbieder die beweert dat klanten de volledige controle hebben over hun keuze vind ik die merk (en systeem) keuze toch ietwat beperkend. Natuurlijk, Samsung en Apple beheersen meer dan 80% van de smartphone markt in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat er geen klanten zijn die een ander merk toestel of OS zouden willen kopen. Wil je als winkel een zo onafhankelijk mogelijk verkoopadvies kunnen geven op basis van de behoefte van een klant, dan zul je dus niet alleen alle abonnementsvormen moeten aanbieden, maar zeker ook een zo groot mogelijke, en gedifferentieerd, aanbod van toestellen en merken, toch?

Enfin, binnenkort zal ik zeker eens een bezoekje (laten) brengen aan enkele Dixons winkels om de nieuwe telecomformule in werking te zien. De winkels van Dixons worden momenteel, gefaseerd, omgebouwd naar het zogenaamde 3.0 (Telecom) concept (foto hieronder), maar volgens de woordvoerder zou de nieuwe telecom-verkoop-formule vanaf nu in alle winkels al toegepast worden.

Dixons-30-a
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies