T-Mobile komt met Smart Seconds abonnement zonder data

Vorig artikel Volgend artikel

In de tijd dat we met z'n allen steeds meer mobiele data gaan (en willen) gebruiken lijkt de introductie van een speciaal 'bel-abonnement' een beetje overbodig. Toch is T-Mobile van plan om op 17 december het Smart Seconds abonnement te lanceren, zo heeft GSM Helpdesk weten op te duiken.

Het Smart Seconds abonnement zal in twee varianten beschikbaar komen; Smart Seconds 50, voor 50 belminuten of SMS'jes en Smart Seconds 200 met een tegoed voor 200 belminuten of SMS'jes. De tarieven zijn nog bekend, maar er zal geen starttarief voor gesprekken in rekening gebracht worden en je betaalt vanaf de eerste seconde ook echt per seconde.

Zoals gezegd bieden de Smart Seconds abonnementen geen mobiele data tegoeden. Er zal ook geen optie komen om een Smart Seconds abonnement uit te breiden met een mobiele databundel. Je hebt er dus helemaal niets aan als je ook wilt WhatsApp'en, emailen of internetten met je smartphone. Ofwel, Smart Seconds is misschien een optie voor jonge kinderen wiens ouders willen dat ze altijd bereikbaar zijn of zakelijke klanten die een medewerker wel willen kunnen bellen (en laten bellen) maar niet het risico wil lopen dat de medewerker, onder werktijd, gaat facebook'en, internetten of anderszins mobiel 'afgeleid' wordt ;-)

Met introductie van Smart Seconds voldoet T-Mobile aan een nieuwe passage van de Telecomwet die in januari van kracht gaat. Daarin staat dat een consument de mogelijkheid moet hebben om te kiezen voor een abonnement waarbij hij enkel betaalt voor het aantal minuten en seconden dat hij belt (zonder starttarief en 'eerste minuut helemaal betalen bij korte gesprekken dus). De kans is dus heel groot dat KPN, Vodafone (en de MVNO's) ook met dergelijke abonnementen op de proppen gaan (of moeten) komen.

GSM Helpdesk betwist echter of T-Mobile met Smart Seconds aan de nieuwe Telecomwet voldoet. De abonnementen moeten namelijk ook een vergelijkbaar alternatief bieden voor bestaande abonnementen. En dat strookt dus niet met het feit dat Smart Seconds GEEN mobiele data variant, of optie, heeft. Het zal moeten blijken in hoeverre de Opta hier op in gaat springen. Hoe dan ook, het introduceren van een abonnement zonder mobiele data optie lijkt mij niet de manier om op zoek te gaan naar nieuwe klanten, anno 2012 (uhhh, bijna 2013 ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies