Apple marktaandeel en koers dalen, maar dat zegt nog niets

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen weken verschenen her en der berichten dat de populariteit van Apple, en dan met name de iPhone en iPad, dalende zou zijn. Gespeculeerd werd al over een teloorgang a-la BlackBerry en Nokia in de komende twee jaar. Dat is echter wel heel erg kort door de bocht geredeneerd. Toegegeven, het marktaandeel van Apple bij zowel de smartphones als tablets daalt, maar dat zegt nog helemaal niets.

Het aandeel Apple is in twee maanden tijd, na een piek van 700 dollar vlak na de lancering van de iPhone 5, gedaald tot zo'n 525 dollar nu. Een terugval van zo'n 25% naar het niveau van maart 2012. Maar is dat wel zo erg als het lijkt en maakt Apple zich er echt druk over? Ik denk het niet.

De iPhones en iPads vliegen nog steeds als warme broodjes over de toonbanken maar het marktaandeel van Apple in de tablet- en smartphone markt daalt dus wel. Voor wat betreft de tablets is dat niet zo verrassend. Daar verschijnen steeds meer, en betere, concurrenten in de schappen en het was ook niet reëel om aan te nemen dat Apple uiteindelijk meer dan 60% van die markt in handen zou kunnen houden. Het afgelopen jaar schommelde het marktaandeel van Apple tussen de 50 en 65%. Het ging omhoog als er weer een nieuwe iPad in de winkels verscheen en daalde enkele kwartalen later omdat er dus meer concurrenten in de schappen verschenen en Apple kopers gingen wachten op de komst van de volgende iPad generatie. De tablet markt groeit nog zo snel dat dit een normale ontwikkeling is. Over een jaar of twee kunnen we pas echt zien hoe de vlag er, qua verdeling van de marktaandelen, erbij hangt.

Bij de smartphones is het een iets ander verhaal. Dat is weliswaar ook nog altijd een (forse) groeimarkt maar de kaarten worden hier al wat langer geschud waardoor de verdeling van de marktaandelen met name nog schommelen door het verval van 'traditionele' merken als Nokia, Motorola en BlackBerry. De iPhone heeft Apple in enkele jaren naar een marktaandeel van zo'n 18 - 22% gestuwd. Goed voor inmiddels de wereldwijde nummer 2 positie in het smartphone segment. De afgelopen kwartalen daalde dat marktaandeel echter wel naar ca. 15%.

De nummer 2 positie zal in de komende twee jaar verder onder druk komen te staan omdat steeds meer fabrikanten zich met succes melden op de smartphone markt met toestellen die qua specificaties zeker niet onder doen voor de iPhone en qua prijs een stuk voordeliger zijn. Denk aan Huawei en ZTE bijvoorbeeld. Daarnaast is nog altijd niet helemaal duidelijk (koffiedik kijken) waar de wederopstanding van Nokia en BlackBerry toe zal leiden. Als Windows Phone 8 en BlackBerry 10 aanslaan dan kunnen deze twee fabrikanten ook weer een grotere rol gaan spelen (lees: marktaandeel terugwinnen).

Als het Apple te doen zou zijn om marktaandeel, dan denk ik dat men in Cupertino, geheel tegen hun principes in, met goedkopere smartphones op de proppen moeten komen. Alleen dan is, denk ik, een marktaandeel van 20% of meer nog haalbaar voor Apple. Of men dat zal doen is nog maar zeer de vraag. Tijdens de introductie van de iPhone 5 werd al duidelijk dat dit toestel juist duurder is dan zijn voorgangers.

Wat hierbij zeker niet onbelangrijk is, is het feit dat Apple ondanks het dalende marktaandeel nog altijd de grootste winstpakker is van alle smartphone fabrikanten. En in absolutie aantallen worden er ieder jaar nog altijd meer iPhones verkocht dan in het jaar daarvoor. De concurrentie, en dan met name Samsung, groeit gewoon iets sneller maar plukt daar zeker niet veel meer financiële vruchten van (lees: meer winst maken). Samsung is wel de enige andere fabrikant die ook veel winst maakt, mede dankzij haar smartphone marktaandeel van ruim 33%. Maar de winstcijfers van Samsung vallen nog altijd in het niet bij die van Apple met haar 15% marktaandeel.

Apple gaat duidelijk voor de grote winst in het segment van de dure smartphones, tussen de 400 en 900 Euro, en Samsung heeft ervoor gekozen om succesvol te zijn met de verkoop van smartphones in alle prijscategorieën, van 150 tot en met 650 Euro. Beide strategieën werpen duidelijk hun vruchten af. Ik denk dus niet dat Apple zich op dit moment al te druk zal maken over de lichte daling van het marktaandeel in het smartphone segment.

Ja, er liggen voldoende nieuwe (en oude) kapers op de kust die zich de komende maanden en jaren willen, en in het geval van Nokia en BlackBerry ook moeten, gaan bewijzen. In hoeverre dit van invloed zal zijn op het succes van Apple en Samsung, de huidige marktleiders, is en blijft koffiefik kijken. Feit is wel dat de mobiele markt, en dan met name die van de smartphones en tablets, nog volop in beweging is. En ook dat zal nog wel een tijd zo blijven.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies