Thorsten Heins: "BB10 klanten binnen 1 minuut te overtuigen"

Vorig artikel Volgend artikel

Een bijzondere voorspelling van RIM CEO Thorsten Heins. Volgens de Duitser zullen verkopers van telecomwinkels genoeg hebben om potentiële kopers te overtuigen om een BlackBerry 10 toestel te kopen.

De nieuwe User Interface van BlackBerry 10 zal even wennen zijn, maar zal al snel bij heel veel mensen in de smaak vallen, aldus Heins in een gesprek met de New York Times.

Het moge duidelijk zijn dat de CEO van RIM niets anders kan zeggen dan de verwachting uit te spreken dat de nieuwe toestellen en het nieuwe OS een succes zullen worden. Maar de voorspelling dat smartphone gebruikers die op zoek zijn naar een nieuw toestel binnen 1 minuut van de gebruiksvriendelijkheid en functies van BlackBerry 10 te overtuigen zijn. Dat is wel heel ambitieus voor een fabrikant, en OS, dat al twee jaar een neerwaartse spiraal zit.

Heins zei ook te verwachten dat de situatie van RIM en BlackBerry de komende weken (en maanden) niet veel verder zal verslechten. Ofwel, ze hebben de bodem (bijna) bereikt en kunnen nu alleen nog maar omhoog (of helemaal verdwijnen).

Maar goed, het maakt mijn nieuwsgierigheid naar BB10 alleen maar groter. Wat ik er tot dusver van gezien heb (en dat is wat RIM tot nu toe wilde laten zien ;-) heeft een redelijk positieve indruk bij mij achter gelaten. De hardware zal (nauwelijks) geen schokkende nieuwe features bevatten, los van het feit dat er helemaal geen fysieke toets meer op de touchscreen BB10 modellen zit en ook het al ruim 15 jaar bekende 'knipperende BlackBerry lampje' (voor binnenkomende berichten) opgedoekt is.

Het OS en de UI van BB10 is een heel ander verhaal. Dat is behoorlijk op de schop gegaan en dat was ook wel nodig ;-) De nieuwe vorm van navigeren tussen applicaties, waarbij je letterlijk alles met je duim te voorschijn kunt 'swipen', en weer laten 'verdwijen', zal inderdaad wennen zijn maar ziet er wel erg intuïtief uit. De camera functie met de mogelijkheid om gesloten ogen 'terug in de tijd' te editten om ze alsnog te openen is aardig, maar inmiddels ook al bij concurrenten opgedoken. En de nieuwe voorspellende tekstfunctie van het toetsenbord is heel vernuftig in elkaar gezet, maar ook dat zal erg wennen zijn. Sommige gebruikers zullen dat helemaal 'te wauw' vinden terwijl anderen geen twee foutloze woorden achter elkaar getypt zullen krijgen. Datzelfde zag je jaren geleden bij de introductie van T9 en, iets minder lang geleden, toen 'Swipe de Hype' zou worden.

Kortom, 30 januari kan niet vroeg genoeg komen. De verwachting (geruchten) her en der spreken van een eerste BB10 toestellancering, in de winkels, kort daarna en in veel landen tegelijk. Mijn vraag aan de meelezende telefoon verkopers zal kort daarna dan ook zijn of een BB10 toestel inderdaad binnen 1 minuut te verkopen is! Ow, en dit keer zal ik mij dan niet als 'mystery shopper' vermommen ;-)

Via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies