Vodafone SignaalPlus; Let op de 'verborgen' kosten!

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone biedt sinds enkele weken een oplossing voor klanten die, vooral binnenshuis, verstoken zijn van een goede mobiele netwerkdekking (zowel GSM als 3G). Vodafone Signaalplus is een zogenaamde femtocell die binnen een bereik van enkele tientallen meters je 'eigen' Vodafone zendmast creëert.

Op zich een prima oplossing maar er zitten wel een paar financiële haken en ogen aan. Vanavond besteedt Tros Radar aandacht aan dit onderwerp. Enkele weken geleden werd ik als expert om mijn mening gevraagd. Natuurlijk kun je die opnames in de uitzending van Radar ook zien, inclusief een reactie van Vodafone zelf. Hieronder zal ik mijn mening en de valkuilen nog iets uitgebreider toelichten.

Zoals gezegd is Vodafone SignaalPlus op zich een prima oplossing voor mensen die ook binnen de muren van hun huis goed mobiel (en 3G) bereikbaar willen zijn, als het signaal van Vodafone daar niet optimaal is, maar betere communicatie over de kosten bij gebruik, na aanschaf dus, is wel iets waar de provider mijns inziens te kort schiet. Er kan heel simpel verwarring ontstaan over die kosten. Waarom?

Nadat je de SignaalPlus doos gekocht hebt (89 Euro), koppel je hem aan de internetverbinding die al hebt in huis. Daarbij maakt het niet uit welke internet provider je hebt. Het apparaat werkt hetzelfde als een draadloze WiFi Router, maar dan voor het mobiele netwerk (zowel GSM als 3G) van Vodafone. Daar komt de genoemde verwarring al meteen om de hoek kijken. Doordat je dus een draadloze 'router' installeert zullen veel gebruikers ook denken dat het gebruik van deze draadloze verbinding gratis is. Hij communiceert namelijk over je eigen internetverbinding waar je al voor betaalt.

Niets is echter minder waar. Wanneer je met je smartphone verbinding hebt met het Vodafone netwerk via de SignaalPlus router, dan worden de verbruikte belminuten en data MB's toch gewoon afgeschreven uit de bundel van je Vodafone abonnement (of in rekening gebracht als je bundel 'op' is). De communicatie van Vodafone hierover is niet erg duidelijk. Enkele weken geleden sprak ik met een woordvoerder van de provider en die beloofde beterschap. Klanten die in de winkels naar SignaalPlus vragen zouden duidelijker geinformeerd gaan worden over de kosten. Ik heb dat nog niet getest, maar op de website van Vodafone staat nog altijd prominent 'Geen maandelijkse kosten; u betaalt alleen de aanschafprijs'. Letterlijk genomen klopt dat dus. SignaalPlus kost per maand niets extra's maar je belminuten en data MB's worden wel degelijk afgerekend. Dat wordt dus nog steeds niet duidelijk gemaakt. Op de SignaalPlus website staat in inder geval niets een de zoekopdracht 'kosten gebruik signaalplus' leverde ook geen informatie op. In de installatiehandleiding (PDF), inclusief de pagina met kleine lettertjes ;), wordt ook niets over de kosten gezegd. 

Maar ook de aanschafprijs van SignaalPlus is iets waarover gediscussieerd kan worden. Vodafone zou er goed aan doen die kosten te compenseren zoals providers dat in sommige andere landen wel doen. In Frankrijk krijgen klanten van France Telecom een femtocell gratis wanneer blijkt dat het netwerkbereik in de omgeving niet voldoende is. Klanten die een dergelijke oplossing aanschaffen lossen immers niet alleen hun eigen bereikbaarheidsprobleem op, maar ook dat van de provider; de 'falende' netwerkdekking in je directe omgeving!. In dit geval los je dus met de aanschaf van een Vodafone SignaalPlus femtocell van 89 Euro, een probleem van Vodafone op. Het bijplaatsen van extra masten of zendcapaciteit kost immers een veelvoud daarvan.

Tot slot; de Vodafone SignaalPlus is een oplossing voor thuisgebruik of kleine bedrijven. Je kunt maximaal 32 mobiele apparaten (met een Vodafone simkaart natuurlijk) 'aansluiten' op het apparaat. Daarvan kunnen er 8 gelijktijdig in gebruik zijn (bellen of een mobiele dataverbinding). Je kunt er voor kiezen om de toegang te beveiligen zodat alleen door jou goedgekeurde smartphones (en andere apparaten met een simkaart van Vodafone) toegang kunnen krijgen, maar je kunt hem ook gewoon 'open zetten' zodat elke Vodafone klant in de buurt (een straal van ca 30 meter om het apparaat) via jouw SignaalPlus (en internetverbinding) bereik heeft.

Conclusie: SignaalPlus is een prima oplossing voor Vodafone klanten die last hebben van een verminderde netwerkdekking in en rondom hun eigen huis (of kantoor), maar de kosten mogen wat mij betreft door Vodafone gecompenseerd worden. En communicatie omtrent het 'betalen' (uit je abonnement) voor belminuten en data MB's kan beter. Sterker nog, die zouden eigenlijk ook gewoon afgeschaft moeten worden.

Op het moment dat dit artikel online verschijnt zit ik bij Tros Radar en als Vodafone daar nog iets nieuws te melden heeft over de kosten, communicatie of compensatie, dan zal ik dat later toevoegen.
 
VF-SignaalPlus-a
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies