Wederom een zwak kwartaal voor KPN

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder vandaag maakte KPN haar meest recente kwartaalcijfers bekend. Q3 van 2012 was wederom een zwak kwartaal voor de Telco. De totale omzet daalde, in vergelijk tot een jaar geleden, met 6.5% naar 3.05 miljard Euro. De netto winst daalde van 368 miljoen een jaar geleden naar 250 miljoen in Q3 van dit jaar; een terugval van zo'n 32%.

De belangrijkste reden voor de matige resultaten moet volgens KPN gezocht worden in de verharde concurrentiestrijd op de mobiele markt in Nederland en Duitsland. 

KPN zegt hierover in haar persbericht het volgende:"De onderliggende omzet uit mobiele diensten is in het derde kwartaal van 2012 gedaald met 8,3% als gevolg van minder bel – en sms verkeer, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de (terugkerende) omzet uit abonnementen. In het derde kwartaal van 2012 heeft de concurrentie met agressieve aanbiedingen gereageerd op de introductie van de nieuwe abonnementen voor de merken Hi en Telfort in het tweede kwartaal van dit jaar."

Aan het eind van het derde kwartaal telde KPN in Nederland 3.5 miljoen mobiele consumenten abonnees. Een lichte daling (14.000) ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Het aantal abonnees in Duitsland en België lag eind Q3 2012 respectievelijk op 24 miljoen en 3.7 miljoen.

Over de situatie in Duitsland meldt KPN: "In Duitsland is de concurrentie op prijzen toegenomen in de laatste kwartalen wat heeft geleid tot een  vertraging van de omzetgroei in het derde kwartaal van 2012. Prijsconcurrentie in zowel het postpaid als het prepaid segment zorgt ervoor dat meer klanten kiezen voor het optimaliseren van tarieven. Dit zorgt er voor dat de groei met 210.000 nieuwe abonnees in het derde kwartaal niet wordt door-vertaald in een stijging van de omzet. Het marktaandeel van E-Plus, gemeten in omzet uit mobiele diensten, is relatief stabiel gebleven op 15.9%." 

De Belgische mobiele activiteiten van KPN presteren wel naar behoren: "KPN’s Belgische activiteiten lieten wederom een sterk kwartaal zien, met een onderliggende groei van de dienstenomzet van 9,0%. Net als in voorgaande kwartalen kwam de groei voornamelijk uit B2B, wholesale en dataverkeer. Het aantal abonnees daalde met 3.000 door een toename van de concurrentie. Het aantal nieuwe prepaid klanten bedroeg in het derde kwartaal 234.000. In het derde kwartaal werden echter 930.000 inactieve en verlopen SIM kaarten verwijderd uit het klantenbestand, waardoor het aantal prepaid klanten per saldo afnam met 696.000. Het marktaandeel in België, gemeten in omzet uit mobiele diensten, is naar verwachting gestegen naar ongeveer 20%."

Via (persbericht)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies