Android en Samsung onverslaanbaar, maar hoe lang nog?

Vorig artikel Volgend artikel

Wanneer je een telefoonwinkel binnenstapt dan wordt al snel duidelijk dat je, op zoek naar een nieuwe smartphone, letterlijk bijna overspoeld wordt met Android en Samsung. Die combinatie lijkt in Nederland (en veel andere landen) onverslaanbaar geworden voor de concurrentie.

Op dit moment zijn 7 van de 10 verkochte nieuwe smartphones in Nederland uitgerust met Android. En van elke 10 Android smartphones dragen 7 het Samsung merk. Indrukwekkend? Ja! Verontrustend? Vooral voor de concurrentie ;) Samsung en Android lijken dus onverslaanbaar, maar hoe lang nog? En... heeft dit ook gevolgen voor de diversiteit en keuze van smartphones voor de consument?

Tijdens de opkomst van Android als een nieuw, verfrissend en 'open' smartphone besturingssysteem werd vaak gehamerd op het feit dat het Google OS voor meer keuzevrijheid ging zorgen. In de jaren tussen 2007 en 2010 was dat ook wel nodig. De verouderde Symbian en BlackBerry besturingssystemen, 't gesloten iOS met de dure iPhone en gebruiksonvriendelijke Windows Mobile waren zelf mede de oorzaak ervan dat de markt (lees: consumenten) open stond(en) voor iets nieuws; met meer keuze dus.

Inmiddels lijkt die keuzevrijheid toch meer en meer een 'one-trick-pony' te worden. Android, wanneer je niet voor een iPhone kiest, is zo'n beetje het enige alternatief dat alom aangeprezen wordt en Samsung is in de meeste gevallen het toestelmerk dat in één adem daarmee genoemd wordt. En de kopers van smartphones? Die verorberen de nieuwe Samsung's als zoete koek; nog wel.

Is dit een goede ontwikkeling? Ik denk, uiteindelijk, van niet! Niet voor de consument, maar ook niet voor Android en Samsung in het bijzonder. Waarom? In de rijke historie van de mobiele telefoon zijn al diverse voorbeelden bekend van marktleiders die te maken kregen met de remmende voorsprong. Nokia is natuurlijk het meest treffende voorbeeld hiervan. De Finnen waren ruim 15 jaar de onbetwiste nummer 1 van de wereld (en Nederland). En kijk waar die nu staan. Van elke 100 mobiele telefoons (smart- en featurephones) die in Nederland verkocht worden zijn er nog maar 16 van Nokia. Dat is nog altijd meer dan Apple (12 van de 100), maar het grote geld wordt tegenwoordig natuurlijk verdiend met de smartphone. En daar heeft Nokia nog maar amper 3% marktaandeel.

Nokia, dat is inmiddels wel bekend, durfde in de periode dat men ruim 40% van de totale mobiele telefoonmarkt in handen had, nauwelijks grote, veranderende, beslissingen te nemen. Men borduurde te lang voort op een succesformule die langzaam maar zeker uitgewerkt raakte, zonder dat ze daar in Finland adequaat op reageerden.

Langer geleden kennen we het voorbeeld van Motorola. Die fabrikant wist in het pre-smartphone tijdperk de wereld te veroveren met de RAZR. Op enig moment leek Motorola zelfs Nokia voorbij te streven, maar ook zij kregen te maken met de wet van de remmende voorsprong. Men bleef de RAZR uitmelken (met nieuwe modellen), ook toen die uiers al lang droog stond en Motorola tot de pijnlijke conclusie kwam dat ze haar koeien (lees: de R&D) niet genoeg vers gras gevoerd hadden ;) Het is voor Samsung te hopen dat de Koreaanse fabrikant uiteindelijk niet hetzelfde lot zal ondergaan, maar kijkend naar de historie van marktleiders van weleer lijkt dat echter een kwestie van tijd.

Voor Android kan hetzelfde gaan gelden. Dat OS is inmiddels zo groot en machtig geworden dat ook daar een gerede kans bestaat dat dit gevolgen zal hebben voor de flexibiliteit in de ontwikkeling van het OS. Daarbij moet ik wel aantekenen dat Android natuurlijk (min of meer) een Open Source systeem is waaraan vele (tien)duizenden ontwikkelaars een bijdrage aan leveren. Toch is het Google dat het laatste woord heeft bij de uitrol van een nieuwe Android versie en dito features. Hopelijk wordt die gigant niet ook 'gevangen' in de angst om marktaandeel te verliezen met als gevolg dat dit een remmende werking heeft op die ontwikkeling. Met alle gevolgen van dien, als dat gebeurt.

Vooralsnog liggen er echter ook voor Android weinig, seriueze, kapers op de kust. Het nieuwe BlackBerry 10 OS, en diens smartphones, komen op z'n vroegst pas medio 2013 in de schappen. Nokia heeft de weg terug nog niet echt gevonden en Windows Phone (8) kan de meeste consumenten ook nog niet bekoren. En Apple (iOS)? Die groeien en maken nog meer winst dan Samsung en Android, maar de recente introductie van iOS 6 en de iPhone 5 stuit, ondanks de zeer goede verkoopcijfers, ook meer en meer op weerstand en software problemen. Ik denk dat Apple, in de smartphone markt, haar top wel zo'n beetje bereikt heeft. Ik bedoel daarmee te zeggen dat de totale (potentiële) markt voor de 600+ Euro smartphones veel kleiner is dan de totale Android markt met toestellen die in prijs tegenwoordig variëren van <100 tot >650 Euro.

Waar ligt het gevaar dan voor Samsung en Android? Kijkend naar de concurrentie op toestelgebied denk ik dat we de komende twee jaar vooral de Chinese merken als Huawei en ZTE in de gaten moeten gaan houden (vooral Samsung moet dat dus doen ;-)) Voor wat betreft Android zal veel afhangen van de komst van andere, nieuwe smartphone besturingssystemen die nu misschien nog dwergen zijn (of niet eens geboren), zoals Tizen. Of Windows Phone 8 en BlackBerry OS 10 moeten ineens in de gratie van de grote massa gaan vallen.

Worden Samsung en Android het volgende slachtoffer van de remmende voorsprong? Dat zou zo maar kunnen. Wanneer? Dat is natuurlijk koffiedik kijken maar zal voor een groot deel afhangen van de ontwikkeling die de concurrentie zal doormaken en de manier waarop Samsung en Android (Google dus) daar op inspringen of reageeren. Nogmaals, vooralsnog lijken er geen serieuze concurrent in de schappen te liggen die de hegemonie van Samsung en Android kan doorbreken, maar dat kan snel veranderen, zo leert de historie.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies