Huawei wil Nokia, HTC en BlackBerry voorbij in Nederland

Vorig artikel Volgend artikel

Zojuist kreeg ik een persbericht binnen waarin gemeld werd dat Huawei (spreek uit Hwaa-weeei ;-)) een Nederlands PR en Social Media bureau in de armen genomen heeft om haar merk meer bekendheid te geven en ervoor te zorgen dat de Huawei smartphones in zo groot mogelijke getalen verkocht gaan worden.

Mijn oog viel echter op een kort zinnetje in het verder algemene persbericht. "Huawei Device heeft de ambitie een top 3 smartphone-merk te zijn in 2015." Navraag bij het kersverse PR bureau (Red Banana Innovations) van de Chinese fabrikant leerde dat Huwei binnen nu en drie jaar dus op z'n minst de nummer drie smartphone leverancier in Nederland wil zijn. 

Er van uitgaande dat Samsung en Apple hun stevige nummer 1 en 2 positie zullen behouden betekent dat dus dat Huawei van plan is om tussen nu en 2015 in ieder geval Nokia, HTC en BlackBerry voorbij te streven in Nederland. Dat klinkt, en is, behoorlijk ambitieus.

In Barcelona, en eerder al in Las Vegas, presenteerde Huawei een aantal smartphones die er op het eerste gezicht prima uitzien. Tijdens het MWC kon ik zelf al heel even 'spelen' met een prototype van de Ascend D Quad, een razendsnelle quad core smartphone die later dit jaar ook in Nederland op de markt zal komen. Momenteel verschijnt de Ascend P in de winkels. Ook dat is een fraai ogend toestel dat bovendien erg compact en gunstig geprijsd is.

Huawei heeft dus grootse plannen in Nederland. Onlangs werd al bekend dat de Chinese fabrikant momenteel al 's werelds grootste leverancier van telecom apparatuur is. Daarbij worden niet alleen de toestellen gerekend maar ook alle andere (rand)apparatuur zoals routers, dongles en dergelijke. Vooral de dongle is een product waarmee Huawei hoge ogen gooit, al zal zeker niet iedereen beseffen dat vrijwel alle dongles die je in Nederland, via de providers en telecom winkels, koopt door Huawei gemaakt zijn.

Het zal mij benieuwen hoe de toestellen van Huawei het gaan doen in de winkels. De smartphones die nu op de planken liggen om de Nederlandse winkels te gaan bevoorraden zien er dus veelbelovend uit, maar zoals bij elk nieuw merk zal de grootste uitdaging liggen in de acceptatie van het merk bij de inkopers van de verschillende providers en telecomwinkels en daarna natuurlijk ook de consumenten. Ze zullen eerst in de schappen moeten liggen en zich in positieve zin onderscheiden van de concurrentie, dan hebben ze een kans. HTC is het meest treffende voorbeeld daarvan. Die Taiwanese fabrikant heeft zich tussen 2008 en 2011 (toevallig ook drie jaar ;-)) behoorlijk goed in de Nederlandse markt weten de vestigen, deels ten koste van de 'gevestigde orde'.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies