10.000 'afvallers'' bij Nokia's smartphone marathon

Vorig artikel Volgend artikel

Het aantal 'afvallers' aan 'Nokia's smartphone marathon' om weg te rennen van haar 'burning platform' zal het komende anderhalf fors oplopen. De Finse fabrikant maakte gisteren namelijk bekend dat men tussen nu en eind 2013 nog eens zo'n 10.000 mannen en vrouwen op straat zal moeten zetten.

Nokia verwacht dat de verliezen van haar mobiele telefoon divisie, die in Q4 van 2011 al bijna 1 miljard Euro bedroegen, dit kwartaal (Q2) nog groter zullen zijn. Om de kans op overleven te vergroten moet er dus de komende periode fors gereorganiseerd worden bij de Finse fabrikant.

De ontslagen zijn één deel van de reorganisatie die volgens Nokia zo'n 650 miljoen Euro zal kosten. De Finnen hopen daarmee uiteindelijk een kostenbesparing van 3 miljard Euro te kunnen realiseren. Natuurlijk is dat niet alles. Kosten drukken en (helaas) personeel op straat zetten zullen de verkopen van Nokia toestellen niet omhoog doen schieten. iets dat zeker ook nodig zal zijn als Nokia, uiteindelijk, haar zinkende schip drijvende wil houden en de smartphone marathon die vorig jaar gestart is, uit wil lopen.

Stephen Elop heeft ook al geroepen dat Nokia zich de komende periode meer en meer zal storten op de verkoop van 'goedkopere' Windows Phone toestellen, zoals de Lumia 610 en Lumia 710. Maar er komen ook nog toestellen met prijskaartjes die onder die van de Lumia 610 liggen (minder dan 160 Euro dus), aldus Elop. Volgens de Canadese CEO van de Finse fabrikant ligt in dat segment van de smartphone markt het grootste groei potentieel en is dat ook het segment waar Nokia (en Windows Phone) de strijd met Android kan winnen.

Verder gaf Elop ook een sneer naar retailers en andere verkoopkanalen. Volgens de Nokia bobo krijgen de Nokia toestellen daar namelijk niet de aandacht die ze, in zijn ogen, wel verdienen. Mwah, dat zou kunnen, maar die wereld draait deels op incentives; provisie of 'kadootjes' die de fabrikanten uitdelen aan winkels die 'hun' toestellen meer aandacht geven, en er zo dus ook meer van verkopen. Dat is iets waar de fabrikant zelf dus ook de nodig invloed op kan uitoefenen, samen met 'schreeuwende' reclame- en marketing campagnes. Maar het belangrijkste is toch wel dat de producten goed zijn en de consument er ook zelf iets in ziet. En dat lijkt Nokia met haar Lumia toestellijn nog niet (voldoende) bereikt te hebben.

Ik was de afgelopen dagen in enkele winkels en hoorde daar eigenlijk telkens hetzelfde verhaal wanneer ik vroeg naar de populaire toestellen van dit moment; Waar wordt vreel naar gevraagd en wat wordt veel verkocht? De Samsung Galaxy S III, iPhone en HTC One X werden overal wel genoemd. De Nokia Lumia nauwelijks! Het nieuwe vlaggenschip, de Lumia 900, stond in twee winkels ergens in een hoekje maar in beide gevallen was er nog niet één klant binnengekomen die naar dat toestel gevraagd had. En de goedkope Windows Phone Nokia's? De Lumia 610 staat bijna overal in de 'prepaid' hoek maar ook dat had nog weinig opgeleverd, zo bleek.

Op dit moment lijkt het licht aan het einde van de tunnel voor Nokia steeds minder fel te worden. Het platform brandt nog steeds; het Finse schip maakt nog altijd water. Die zwaluw van afgelopen november (de Lumia 800) heeft, zoals het spreekwoord al zegt, nog geen (Finse) zomer ingeluid. Ik hoop echt dat het nog goed komt want hoe je het ook wendt of keert, Nokia verdiend geen roemloze ondergang. Maar dan zullen ze wel wat harder moeten gaan lopen, en optreden, is mijn bescheiden mening.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies