10.000 'afvallers'' bij Nokia's smartphone marathon

Vr 15 juni 2012 10:50, Ron Smeets, 10758

10.000 'afvallers'' bij Nokia's smartphone marathon

Het aantal 'afvallers' aan 'Nokia's smartphone marathon' om weg te rennen van haar 'burning platform' zal het komende anderhalf fors oplopen. De Finse fabrikant maakte gisteren namelijk bekend dat men tussen nu en eind 2013 nog eens zo'n 10.000 mannen en vrouwen op straat zal moeten zetten.

Nokia verwacht dat de verliezen van haar mobiele telefoon divisie, die in Q4 van 2011 al bijna 1 miljard Euro bedroegen, dit kwartaal (Q2) nog groter zullen zijn. Om de kans op overleven te vergroten moet er dus de komende periode fors gereorganiseerd worden bij de Finse fabrikant.

De ontslagen zijn één deel van de reorganisatie die volgens Nokia zo'n 650 miljoen Euro zal kosten. De Finnen hopen daarmee uiteindelijk een kostenbesparing van 3 miljard Euro te kunnen realiseren. Natuurlijk is dat niet alles. Kosten drukken en (helaas) personeel op straat zetten zullen de verkopen van Nokia toestellen niet omhoog doen schieten. iets dat zeker ook nodig zal zijn als Nokia, uiteindelijk, haar zinkende schip drijvende wil houden en de smartphone marathon die vorig jaar gestart is, uit wil lopen.

Stephen Elop heeft ook al geroepen dat Nokia zich de komende periode meer en meer zal storten op de verkoop van 'goedkopere' Windows Phone toestellen, zoals de Lumia 610 en Lumia 710. Maar er komen ook nog toestellen met prijskaartjes die onder die van de Lumia 610 liggen (minder dan 160 Euro dus), aldus Elop. Volgens de Canadese CEO van de Finse fabrikant ligt in dat segment van de smartphone markt het grootste groei potentieel en is dat ook het segment waar Nokia (en Windows Phone) de strijd met Android kan winnen.

Verder gaf Elop ook een sneer naar retailers en andere verkoopkanalen. Volgens de Nokia bobo krijgen de Nokia toestellen daar namelijk niet de aandacht die ze, in zijn ogen, wel verdienen. Mwah, dat zou kunnen, maar die wereld draait deels op incentives; provisie of 'kadootjes' die de fabrikanten uitdelen aan winkels die 'hun' toestellen meer aandacht geven, en er zo dus ook meer van verkopen. Dat is iets waar de fabrikant zelf dus ook de nodig invloed op kan uitoefenen, samen met 'schreeuwende' reclame- en marketing campagnes. Maar het belangrijkste is toch wel dat de producten goed zijn en de consument er ook zelf iets in ziet. En dat lijkt Nokia met haar Lumia toestellijn nog niet (voldoende) bereikt te hebben.

Ik was de afgelopen dagen in enkele winkels en hoorde daar eigenlijk telkens hetzelfde verhaal wanneer ik vroeg naar de populaire toestellen van dit moment; Waar wordt vreel naar gevraagd en wat wordt veel verkocht? De Samsung Galaxy S III, iPhone en HTC One X werden overal wel genoemd. De Nokia Lumia nauwelijks! Het nieuwe vlaggenschip, de Lumia 900, stond in twee winkels ergens in een hoekje maar in beide gevallen was er nog niet één klant binnengekomen die naar dat toestel gevraagd had. En de goedkope Windows Phone Nokia's? De Lumia 610 staat bijna overal in de 'prepaid' hoek maar ook dat had nog weinig opgeleverd, zo bleek.

Op dit moment lijkt het licht aan het einde van de tunnel voor Nokia steeds minder fel te worden. Het platform brandt nog steeds; het Finse schip maakt nog altijd water. Die zwaluw van afgelopen november (de Lumia 800) heeft, zoals het spreekwoord al zegt, nog geen (Finse) zomer ingeluid. Ik hoop echt dat het nog goed komt want hoe je het ook wendt of keert, Nokia verdiend geen roemloze ondergang. Maar dan zullen ze wel wat harder moeten gaan lopen, en optreden, is mijn bescheiden mening.

Reacties (59)

 

    • philip
    • Vr 15 jun 2012, 11:08

    Ja, wat moet ik hier nog aan toevoegen..


    • stephan
    • Vr 15 jun 2012, 11:26

    Gisteren op zoek gegaan in belgie naar de Lumia 900. Commentaar in de Fnac: we stoppen met Nokia omdat ze binnen 6 maand failliet zullen zijn.
    Phonehouse: ja, wij verkopen de 900 aan 599 euro. Hoezo, adviesprijs is dus 549, dacht ik. Antwoord: pfff, we verkopen het zo weinig dat we liever toch een beetje winst maken.....

    En ga zo maar door


    • willem
    • Vr 15 jun 2012, 11:32

    zonde zonde.
    de retailers krijgen te veel bonus beloftes als ze een bepaalt toestel aanprijzen (lees galaxy s3)
    terwijl nokia met wp7 absoluut meer
    aandacht verdient
    ik hoop echt dat nokia het gaat redden want er is nog steeds geen beter toestel dat zo goed en sterk aanvoelt als de lumia 800/900


    • stephan
    • Vr 15 jun 2012, 11:39

    Door opbod zal het systeem van bonussen snel beginnen in te storten. Ook andere fabrikanten zullen dan inzien en niet meer meedoen.


    • stephan
    • Vr 15 jun 2012, 11:41

    Nog een vervolg op mijn verhaal: toen ik die problemen meldde bij Nokia, kreeg ik als standaard antwoord dat ze de Lumia 900 verkopen in een Nokia Care Point.

    De 3 care points afgebeld en geen een gaat hem in stock doen. Als zelf hun Care Points niet meer willen verkopen....


    • Ewa
    • Vr 15 jun 2012, 11:44

    Ik heb voor de 900 en 610 eerlijk gezegd ook nog helemaal geen reclame gezien. Denk dat mensen niet eens weten dat de toestellen bestaan. Hoop dat hier verandering in komt


    • Franka
    • Vr 15 jun 2012, 11:47

    Volgens mij hebben ze de boot gemist door niet (ook) op android in te zetten. Hadden ze dat gedaan, grote kans dat ik er dan ook een had. En ze moeten vooral ook goed luisteren naar hun klanten en niet een visie opdringen. Zo is HTC. Nu ook bezig. Geen verwijderbare accu, geheugen niet uit te breiden. Reden voor mij geweest om over te stappen naar de Samsung Galaxy S3.


    • Martijn
    • Vr 15 jun 2012, 12:35

    Als Nokia failliet gaat en MS koopt Nokia kunnen we dan stellen dat Nokia een trojan horse heeft binnengehaald met Elop?


    • Martijn
    • Vr 15 jun 2012, 12:45

    Wat ik trouwens opvallen vind in dit licht is dat Nokia blijkbaar wel het geld had om Scalado over te nemen.


    • Paul
    • Vr 15 jun 2012, 13:31

    Komkommer tijd?


    • Ed
    • Vr 15 jun 2012, 13:39

    @Martijn
    Nokia heeft zijn strategie aangescherpt en gaat hiermee door. Ze zijn niet failliet. Aankoop van Scalado past dus in de strategie om te overleven en groeien (kwalitatief en kwantitatief). Zouden ze niets meer investeren, dan zou het pas triest zijn.


    • Lex
    • Vr 15 jun 2012, 19:19

    @stephan, die persoon werkt natuurlijk niet voor niets in een winkel als bediende. Echt verstand van zaken heeft ie niet. zo'n opmerking dat Nokia binnen 6 maanden failliet is slaat echt helemaal nergens op


    • Maarten
    • Vr 15 jun 2012, 19:29

    Slaat inderdaad op niets... Heb ook zo een ervaring in de Media Markt gehad...
    Wat me opvalt is dat de positieve signalen uit Amerika worden genegeerd. De 900 zou een stabiele (waarvoor gevreesd werd)en beter dan verwachte verkoop hebben. Nokia lijkt ook meer kracht in te zetten om het merk daar aan wal te brengen. Het imago zit daar ook anders.
    Signalen in Europa doen het ook beter. Finland is weer een Nokia land, WP kent een groei. Cijfers over Q2 zullen veel belangrijker zijn dan Q1. Wat niet wil zeggen dat het glas al geledigd is.
    Moest het toch failliet gaan zie ik het sowieso tot een overname komen. Maar zo ver zijn we nog niet.
    En maandag krijgen we meer informatie over WP8, waar ik wacht over duidelijkheid qua updates en... zou Nokia een tipje van iets nieuws mogen lichten?


    • Remko
    • Vr 15 jun 2012, 22:55

    Ron, wat ik nog mis in jouw bijdrage is het feit dat er een streep is gezet door Meltemi, dat het project 'Qt for the next billion' is geschrapt en dat men de fabriek in Salo ondanks eerdere toezeggingen toch gaat sluiten.

    Allemaal maatregelen om nog iets langer te overleven voordat het definitieve einde daar is, Nokia ligt op de IC en is terminaal ziek, het is slechts wachten op het moment dat de stekker eruit wordt getrokken.

    Sinds gisteren hebben we in ieder geval al afscheid genomen van Nokia als onafhankelijk bedrijf. Alle software ontwikkelingen binnenshuis zijn nu definitief gestopt en men is nu uitsluitend een hardware OEM voor Microsoft.

    Ondertussen gaat Elop vrolijk door met het 'overname bereid maken' van Nokia, alle overtollige ballast wordt overboord gegooid, sinds zijn aantreden zijn er al 40.000 man op straat gezet, is Symbian vakkundig de nek omgedraaid, zijn alle eventuele bedreigingen voor Microsoft (MeeGo, Meltemi, Qt) hardhandig verwijdert en zijn alle voor Microsoft niet ter zake doende onderdelen (Vertu) verkocht.
    En hij is nog niet klaar, NSN is ongetwijfeld het volgende onderdeel wat verkocht gaat worden, er zullen nog meer fabrieken gesloten gaan worden en derhalve ook meer mensen op straat worden gezet.
    Zo blijft er een mooi afgeslankt bedrijf over, lijdend aan de geeuwhonger, schreeuwend om hulp en ongeduldig wachtend op de helpende hand vanuit Redmond.
    Daarnaast heeft men bij Nokia al aangegeven dat een verkoop van bepaalde patenten bespreekbaar is en het is natuurlijk niet moeilijk om te raden wie de koper zal zijn.

    Nokia is reddeloos verloren, het feit dat men gisteren al aangaf dat de resultaten voor Q2 en Q3 nog desastreuzer zijn dan verwacht geeft aan dat de wereldwijde introductie van zowel de 800 als de 900 als een totale flop kan worden omschreven en je hoeft niet eens een kenner van de mobiele markt te zijn om te weten dat WP nooit en te nimmer ook maar enige impact zal hebben, niet met Mango en ook niet met Apollo.
    De kaarten zijn allang geschud, het is iOS of Android, voor een derde bespeler van de markt is geen ruimte, zeker niet als die bespeler in alle opzichten een gemankeerd en slap aftreksel is van iOS en Android.

    Toen Elop aantrad bezat Nokia 1/3 van de mobiele markt, werd er kwartaal na kwartaal meer toestellen en derhalve ook winst gemaakt; nu bijna twee jaar later is het doek voor Nokia gevallen, voorwaar een prestatie van formaat.


    • Arch Stanton
    • Za 16 jun 2012, 01:21

    @Remko,wat fijn voor je, lekker Nokia/WP bashen. Totale flop dit,gemankeerd dat? Zit je aan een drankje? Lumia 900 doet 't prima in de USA. Cnet: Excellent !!
    En ik ben ook dik tevreden. Daaaag!


    • HansZ
    • Za 16 jun 2012, 04:56

    Men schrijft liever over negatieve zaken want dan krijg je meer respons. Het gaat er niet om hoe de werkelijkheid is, het gaat om respons. Als het om positieve zaken van Nokia of Microsoft gaat dan is dat of gelogen, of de informatie klopt niet of degene die de zaken meld wordt er voor betaald. Er is nu eenmaal een groepje teleurgestelde personen in Nokia die het maar niet kunnen verwerken dat Nokia voor WP heeft gekozen en daarom graag zouden zien dat ze het niet redden. Jammer voor ze maar de Lumia 900 loopt goed. Bevalt mij overgens ook uitstekend.


    • rene
    • Za 16 jun 2012, 10:45

    hoeveel mensen werken er nu nog bij nokia?


    • Hans Z
    • Za 16 jun 2012, 14:30

    Volgens Google zijn het er nu nog 65.000


    • spyder
    • Za 16 jun 2012, 14:58

    Het gaat echt heel erg slecht met Nokia en Elop blijft, ondanks de problemen, toch als een kip zonder kop gaan voor windows phone. De beste man presteert ondermaats en brengt Nokia langzamerhand ten onder.

    Enige hoop voor Nokia is de nieuwe PureView 808 toestel die draait op Symbian. Dat toestel zal het geld binnen moeten halen en zeker niet de Lumia 900. Nokia heeft veel te veel ingezet op windows phone. Men heeft MeeGo en Symbian laten vallen en blijft maar hopen dat windows phone de goudmijn wordt.

    Er was veel kritiek op Symbian, maar dat OS haalde verkoopaantallen waarvan Windows Phone alleen van kan dromen. Ook het laten vallen van MeeGo is en was een grote fout geweest. Eerst laten ze MeeGo vallen en vervolgens besluit men om de Nokia N9 maar in een beperkt aantal markten uit te brengen.

    Er zijn nog genoeg mensen die Windows Phone het hand boven het hoofd houden, maar feit blijft dat Nokia dramatische cijfers laat noteren. Men had meer moeten inzetten op Symbian en MeeGo. Echter is Elopje een Microsoft marionette die de dingen niet meer neutraal kan bekijken. Die beste man is ongeschikt om Nokia te leiden.


    • spyder
    • Za 16 jun 2012, 15:04

    @arch stanton

    Volgens mij heb jij wat gedronken. Nokia doet het slechter dan ooit en jij gelooft in sprookjes volgens mij. Ik ben het helemaal eens met remko. ]

    Elopje is Nokia langzamerhand kapot aan het maken. Sinds zijn komst is het marktaandeel dramatisch gedaald en de jaarcijfers slechter dan ooit. Toch zijn er mensen die geloven dat Windows Phone het wel even gaat doen voor Nokia. Keep dreaming!


    • Hans Z
    • Za 16 jun 2012, 15:24

    @Spyder: zo achterhaald dit commentaar, zo 2011, kan je niet lezen? De Lumia 900 loopt goed maar jij wilt alleen maar de negatieve dingen zien omdat je tot het teleurgestelde groepje behoort. Mede door dit soort gebash is Symbian veel sneller achteruit gegaan dan de bedoeling was. Nou is WP7 aan de beurd? Het is duidelijk dat de keuze van Nokia jou niet aanstaat maar stop alsjeblieft met janken.


    • rene
    • Za 16 jun 2012, 18:19

    mensen die hopen dat een bedrijf naar de kloten gaat en dat er zo 55.000 man op straat staan kan ik gewoon niet serieus nemen. Zeggen en schrijven is nokia een jaar bezig met WP en ze hebben zeggen en schrijven al 4 telefoons op de markt gebracht. dat zijn er 3 meer dan apple deed in zijn eerste jaar.


    • spyder
    • Za 16 jun 2012, 21:52

    @hansje

    Ik jank niet, maar benoem gewoon de feiten. Of wil jij beweren dat Nokia het beter doet dan ooit!?. Ik zou je willen aanraden om te kijken naar het marktaandeel van Nokia of de jaarcijfers en dan met je commentaar te komen.

    Windows Phone is niet de goudmijn voor Nokia en het zegt genoeg dat jij denkt dat dat wel zo is. De afgelopen maanden hebben aangetoond dat Nokia alleen nog meer in de problemen is gekomen. Feit is dat Nokia dramatisch draait en dat windows phone langzamerhand de onderhand wordt. Dat jij je ogen daarvoor sluit is jouw probleem. Blijf vooral dromen.


    • HansZ
    • Zo 17 jun 2012, 08:18

    @spydertje: je huilt mee met de wolven want Nokia heeft nooit beweert dat ze binnen een jaar on top zullen zijn met WP en wisten vooraf dat ze het een paar jaar moeilijk zouden krijgen. Maar jij beweert wel meer dingen die ik nergens zie staan want waar zeg ik dan dat WP een goudmijn voor Nokia zou zijn? Iedereen doet alsof WP de oorzaak is van de slechtere gang van zaken bij Nokia terwijl die is te wijten aan een te snelle teruggang van het oude Symbian platform, mede dank zei negatievelingen als jij. Ben jij boekhouder bij Nokia? Jou zogenaamde feiten zijn niet jouw feiten, die zijn door anderen verwoord, jij praayt ze alleen maar na.


    • ucsdcom
    • Zo 17 jun 2012, 13:28
    Iphone_comment

    Ik gebruik een Iphone 4S, een Samsung Galaxy SII en een Nokia Lumia 800. De Lumia is wat mij betreft het meest belovende toestel. Het is eindelijk iets anders dan de volgende kloon van hetzelfde. Er moet nu flink werk gemaakt worden van Goedkope Windows phones die mee kunnen doen met de goedkope Android 2.3 toestellen.


    • spyder
    • Ma 18 jun 2012, 01:52

    @hansje

    Wat ik al aangaf in mijn eerdere reactie: ga eens kijken wat het marktaandeel van Nokia is op dit moment en wat de jaarcijfers zijn. Je hoeft toch geen boekhouder te zijn, want Nokia komt zelf met de jaarcijfers;-). Dat jij blind bent en daar niet naar wilt kijken is niet mijn probleem.

    Blijf vooral dromen en vooral denken dat Nokia met Windows Phone erbovenop komt. Dit is een cruciaal jaar voor Nokia, maar volgens jou nemen ze er de tijd voor haha;-).

    Onzin schrijven en dan net doen alsof het ook nog zo is. Je komt er wel achter;-)


    • spyder
    • Ma 18 jun 2012, 01:56

    Straks komt Hansje nog met het bericht dat Nokia een vijfjarenplan heeft uitgestippeld om te gaan scoren met Windows Phone. Ze doen het fantastisch Hansje. In 2007 had Nokia nog een cash reserve van meer dan 10 miljard euro. Nu is dat nog slechts 4,9 miljard. Zo goed gaat het Hansje;-)


    • Hans Z
    • Ma 18 jun 2012, 19:32

    @spydertje
    Jank jij maar lekker door hoor spydertje en blijf anderen maar napraten en steeds in herhaling vallen. Toen ik nog 16 was begreep ik het ook allemaal niet zo goed. Kan ik je niet kwalijk nemen en ondertussen is Nokia gewoon met het volgende Windows Phone toestel bezig.


    • Steve
    • Di 19 jun 2012, 08:56

    Ik zou het mooi vinden als Nokia er bovenop komt. Toch moet ik wel echt kritisch zijn op m'n Lumia. De batterijduur blijft dramatisch, ook ba meerdere updates, de camera valt me zwaar tegen en ik heb sinds anderhalve maand steeds meer vastlopers, erg raar. Voorheen was het toestel erg stabiel, nu valt hij meerdere keren per dag uit en kan ik de Marketplace vaak niet openen. Dit zijn voor mij basisdingen die goed moeten zijn, hopelijk is dit in toekomstige Lumias beter geregeld!


    • Hans Z
    • Di 19 jun 2012, 19:06

    @Steve: een reset (fabrieksinstellingen) zou je problemen kunnen verhelpen.


    • Steve
    • Di 19 jun 2012, 20:53

    @Hans Z Ga ik idd eens doen!


    • spyder
    • Wo 20 jun 2012, 03:05

    @hansje

    En weer loop je onzin te verkondigen. Je gelooft het zelf ook nog eens. Dat zegt een hoop. Nogmaals: kijk naar de jaarcijfers en het marktaandeel van Nokia. Ik verzin het niet en ik herhaal ook niemand. Duidelijk te zien aan de jaarcijfers en het marktaandeel van Nokia. Jij wilt dat kennelijk niet zien. Dat is toch echt jouw probleem.

    Ze komen met een volgende Windows Phone. Op naar nog minder marktaandeel en nog minder cash reserve. Blijf jij maar lekker dromen. Jij begrijpt er geen reet van. Dat weet ik wel;-)


    • spyder
    • Wo 20 jun 2012, 03:07

    Nog iets Hansje

    Kom eens met wat cijfers waaruit blijkt dat Nokia het zo goed doet met Windows Phone. Ik begrijp het niet en jij kennelijk wel. Laat het dan maar zien;-)


    • Hans Z
    • Wo 20 jun 2012, 20:08

    Je wordt wel een beetje een lastig insect spydertje, zit het je erg dwars, kun je er wel van slapen, ben je al een beetje aan het uitkijken naar de volgende Windows Phone? Goed hè dat WP8 met al die nieuwe fucties. Ik kijk al uit naar het 1e toestel wat Nokia zal uitbrengen met WP8.


    • Steve
    • Wo 20 jun 2012, 21:22

    @ Hans Z ga die discussie toch niet steeds aan! Ik heb de WP8 verbeteringen ook gezien en gelezen. Het lijkt me noodzakelijk, maar vind jij het als Windows Phone fan ( zo mag ik je wel noemen toch;))niet enorm jammer dat de 7,5 Lumias geen app ondersteuning meer krijgen in 8 in nieuw ontworpen apps?


    • Steve
    • Wo 20 jun 2012, 21:24

    Verder vind ik de huidige software ontwikkelingen niet zo spectaculair. Dit had ik ook al bij iOs6, maar nu ook bij WP8. Iets als NFC ondersteuning is leuk, maar hoe vaak gebruik je dat nu (in Europa?) Skpe integratie is natuurlijk wel super.


    • spyder
    • Wo 20 jun 2012, 23:41

    Tja Hansje zou ik ook zeggen als ik jou was. Je kan niet aantonen dat Nokia het zo goed doet.

    Ik zal je helpen: Nokia doet het slechter dan ooit met Windows Phone. Dat is niet verzonnen maar een feit. Marktaandeel is lager dan ooit en de jaarcijfers zijn slecht. Sluit jij je ogen maar en wacht op het geweldige WP8


    • spyder
    • Wo 20 jun 2012, 23:45

    @steve
    WP8 gaat ervoor zorgen dat Nokia weer terugkeert naar het niveau waar het zat. Kom op hoor, Windows Phone gaat er niet voor zorgen dat Nokia het verloren marktaandeel terugwint.

    De fans van WP moeten hun ogen wat meer opendoen. WP doet het zeer, zeer matig en dat zie je aan de resultaten van Nokia.


    • Hans Z
    • Do 21 jun 2012, 10:40

    Spyder: je jankt maar een end weg, het is duidelijk dat je Microsoft hater bent. Beetje zielig altijd dit soort mensen. Je overtuigd ons niet en bovendien maakt het mij gveen ruk uit wat jou mening hier over is, vraag eens of het mij boeit? Jij bepaald niet wat anderen goed moeten vinden.


    • Hans Z
    • Do 21 jun 2012, 10:40

    Spyder: je jankt maar een end weg, het is duidelijk dat je Microsoft hater bent. Beetje zielig altijd dit soort mensen. Je overtuigd ons niet en bovendien maakt het mij gveen ruk uit wat jou mening hier over is, vraag eens of het mij boeit? Jij bepaald niet wat anderen goed moeten vinden.


    • Steve
    • Do 21 jun 2012, 12:52

    @HansZ Volgens mij boeit het je je zeker wel iets, gezien het aantal reacties op Spyder ;)
    Dat is ook helemaal niet erg, maar toch krijg ik steeds meer het gevoel dat Nokia als een soort Hardware en software divisie van Microsoft gaat worden gebruikt.
    De turn by turn navigatie van Nokia ( maps) wordt standaard geintegreerd in WP8. Dat was toch echt een van de USP's om een Nokia te kopen. Het wordt voor Nokia toch echt steeds lastiger om dan onderscheidend te zijn met WP8. Nouja, de toekomst zal het allemaal uitwijzen :)


    • Hans Z
    • Do 21 jun 2012, 14:10

    @Steve; Het is geen nieuws dat Nokia Maps in WP wordt geïntregeerd, dat is al ruim een jaar bekend. rede: Nokia was al veel verder dan BingMaps, dus waarom nog een systeem gebruiken als je al een goeie voorhanden hebt. En verder, wat maakt het nou uit als Nokia een hardware devisie van MS zou worden? Als ze maar goeie telefoons blijven maken. Veel ophef over allerlei onbelangrijke zaken, het gaat er uiteindelijk om dat wij de zaken krijgen die we graag willen. Wat Spyder betreft is mijn reactie uitsluitend omdat ik er niet van hou dat iemand iets afkraakt omdat hij het zelf niet gebruikt. Iedereen bepaald zelf of hij iets goed vindt maar dat vindt Spyder niet goed, die wil dat iedereen hetzelfde vind als hij en daarom ga ik ook niet inhoudelijk in op zijn commentaar want dat laat mij koud.


    • spyder
    • Do 21 jun 2012, 19:18

    @hansje
    In plaats van dat je aantoont dat Nokia het in jouw ogen goed doet, kom jij weer met het jankverhaal. Het interesseert mij geen ene moer wat jij wel en niet een goed OS vindt. Ik kom met de feiten en jij komt als een kleuter met jankverhalen en dat ik een soort Microsoft hater ben.

    Afgelopen jaar heeft aangetoond dat Nokia met Windows Phone nog slechter is gaan presteren. Nogmaals: de jaarcijfers zijn beroerd en het marktaandeel is geslonken. Dat verzin ik niet, dat is gebleken de afgelopen jaar;-).

    Ik dring ook niks op en ik bepaal al helemaal niet wat jij wel en niet moet gebruiken. Als jij denkt dat Windows Phone het gaat doen voor Nokia, dan moet je het vooral gebruiken. Echter: je blijft onzin verkondigen en probeert je onzin ook nog eens af te doen als een waarheid. Dat is niet zo, dus dan laat ik het je ook even weten;-).

    Het moge duidelijk zijn dat jij je ogen sluit en een fervent Windows Phone fan bent. Ik zie graag een opsomming waaruit zou blijken dat Nokia het geweldig doet. Het lijkt me sterk dat je die hebt. Voor de rest mag je je onzin blijven verkondigen. Met WP 8 gaat Nokia de aanval inzetten op Samsung en Apple. Ze doen het al in de broek;-). Keep dreaming Hansje.


    • spyder
    • Do 21 jun 2012, 19:26

    Hansje is net als Stephen Elop. Die Microsoft marionette sluit ook zijn ogen en blijft maar gaan voor Windows Phone. Gedwongen ontslagen, beroerde jaarcijfers, steeds minder cash reserve en een marktaandeel die daalt en daalt openen niet de ogen van blinde kip Elopje.

    Toen hij aan het roer kwam kon ie niet wachten om Symbian en MeeGo te laten vallen. Symbian haalde verkoopaantallen welke Nokia met WP alleen mag dromen. Het zegt een hoop dat de Nokia N9, die in een geselecteerd aantal markten is uitgebracht, net zo goed verkoopt als de Lumia 800. Ze hebben miljoenen en miljoenen besteed aan marketing van de Lumia 800 en alsnog wil het maar niet vlotten. Dat moet wel erg pijnlijk zijn voor Elopje.

    Nu gaan ze het proberen met de Lumia 900 en over een tijdje met de WP 8. Met WP 8 gaan ze het misschien iets beter doen, maar een goudmijn wordt het niet. Dat Windows Phone fans hun ogen sluiten zoals Hansje, is wel tekenend. Kijk eens naar de jaarcijfers en marktaandeel.


    • spyderiseenstakker
    • Do 21 jun 2012, 19:57

    Je lult uit je nek


    • spyder
    • Do 21 jun 2012, 20:53

    Enige die uit zijn nek lult ben jij;-)


    • Hans Z
    • Do 21 jun 2012, 22:19

    Hij blijft maar janken en blairen, zich verschuilend achter zijn insectennaampje, wat eigenlijk al voldoende zegt. Herhalen en napraten, daar ben je goed in. Wat een enorme onzin kan jij uitkramen met je voorspellingen, je lijkt de weerman wel, die zit er ook altijd naast.


    • spyder
    • Vr 22 jun 2012, 00:04

    @hansje
    Wat kan jij een onzin verkondigen. Je bent een blinde kip die maar denkt dat hij het bij het juiste eind heeft. Voorspellingen? Ik zou maar beter mijn berichten lezen. Ik vermeld alleen wat er afgelopen jaar is gebeurd bij Nokia. Maar goed, jij bent verblind en je wilt het niet zien. Mijn probleem niet.

    Ik zou je aanraden om zelf weerman te worden. Kan je het beter doen. Waar zijn je opsommingen waaruit blijkt dat Nokia het zo goed doet? Ik heb niks van je mogen lezen. Zegt genoeg blinde kip;-)


    • spyder
    • Vr 22 jun 2012, 00:07

    Ik zal het nog maar inwrijven voor je. Mag jij het janken en blairen noemen;-).

    Nokia heeft dramatisch gedraaid. De jaarcijfers zijn slechter dan ooit en het marktaandeel is even slecht. Gedwongen ontslagen, cash reserve wordt maar lager en lager en zelfs Microsoft heeft van overname afgezien toen men de jaarstukken inzag.

    Dat zijn de feiten Hansje en dat mag jij blairen en janken noemen;-). Keep dreaming.


    • spyderiseenhomo
    • Vr 22 jun 2012, 06:32

    Kan je het nog één keer herhalen want ik snap het niet.


    • jakko
    • Vr 22 jun 2012, 11:42

    Waarom ik geen lumia en geen iphone koop is de volgende:
    Geen uitbreidbaar geheugen.
    Geen losse batterij.
    Gesloten platform waar ik torrentclients en newsleecher op kan zetten.

    Ik heb nog wel een nokia e6 wat naar mijn idee de eerste nokia telefoon is die teminste gewoon af is en dan bedoel ik dat er hardwarezaken opzitten die ik belangrijk acht.

    Wifi
    Pentaband en quadband voor oa usa.
    Uitbreidbaar geheugen nu met 64 gb micro sd uitgebreid.
    Batterij die ik kan vervangen..

    Zoals samsung elke keer totaal af is en up to date met zijn hardware was nokia en vele andere fabrikanten elke keer niet af.

    Bv wel pentaband maar weer geen geheugenslot of net weer andersom wel geheugenslot maar een triband toestel of wel de 2 voorgaande zaken maar dan weer geen wifi.

    Elke keer weer iets wat ontbreekt om voor mij een interessante telefoon te zijn...........


    • jakko
    • Vr 22 jun 2012, 11:58

    Bv de nokia c5. Naar mijn idee voor een simpele telefoon een potentiele top telefoon met gratis onboard navigatie.

    Dit is ook weer een telefoon die weer net niet af was.

    Had bijna alles maar weer geen wifi en het scherm sluit niet goed aan waardoor na verloop van tijd stof achter het glas terecht komt waardoor het toestel in de zon totaal onbruikbaar werd.

    Van al deze zaken heeft de nokia e6 geen last waardoor ik deze telefoon ondanks het achterhaalde symbian toch nog steeds een hele fijne telefoon vind.

    Het enige pluspunt van symbian op deze en de andere telefoons is dat je de sdxc micro sd kaarten kan formateren naar fat 32 inplaats van exfat waar bijna geen een telefoon mee overweg kan.


    • jakko
    • Vr 22 jun 2012, 12:16

    En naast die nokia e6 heb ik de galaxy note wat een superfijne telefoon is die ook af is en zit te wachten op de galaxy 3 met 64gb intern geheugen wat dan ook nog eens uit te breiden is met straks 128gb micro sd.

    Dan heb ik een phone met supergeheugen waar ik mijn hele top 40 verzameling vanaf 1945 tot nu compleet erop kan zetten.

    Dat is iets wat ik vroeger voor onmogelijk hield.

    En dan heb je een iphone 64 gb wat niet uit te breiden is of een lumia met hemelschreiende schamele 16 gb niet uit te breiden geheugen.


    • spyder
    • Za 23 jun 2012, 01:27

    Hoe zou je het vinden als ik je een raad zou geven? Je mag naar je pa gaan en die een homo noemen;-)


    • Forrestall
    • Ma 25 jun 2012, 12:29

    @Remko, de reden dat Nokia het relatief goed doet met Windows Phone, is mede dankzij de investeringen in software. Die ontwikkeling is niet gestopt. Integendeel.


    • Remko
    • Ma 25 jun 2012, 15:37

    @Forrestall

    Met het stopzetten door Nokia van Symbian, MeeGo, Qt en Meltemi zijn alle software ontwikkelingen binnenshuis de nek omgedraaid.
    Nokia is nu puur een OEM voor Microsoft en de enige die investeeert in de software is Microsoft zelf, van Nokia hoef je op dat gebied niets meer te verwachten.

    Sorry, maar Nokia doet het dramatisch slecht met WP, zie het marktaandeel en zie alle voorspellingen van Nokia zelf m.b.t. Q2 en Q3 van 2012.
    Of denk jij dat ze een paar duizend man op straat zetten omdat de Lumia's in de telecomzaken niet aan te slepen zijn?


    • Forrestall
    • Ma 25 jun 2012, 16:51

    @Remko, enige nuancering ontbreekt. Nokia ontwikkelt inderdaad niet of nauwelijks verder aan jouw voorbeelden. Microsoft ontwikkelt Windows Phone 8 echter samen met Nokia.

    Daarnaast ontwikkelt Nokia juist services en apps voor Symbian en Windows Phone. Omdat ze zich daarmee nog nadrukkelijker onderscheiden van de concurrentie.

    Interessant. Volgens jou is er een causaal verband tussen het bedrijfsresultaat van heel Nokia, deze ontslagronde en de Lumia omzet. Geeft niets. Velen denken net als jij. Hoef je toch geen sorry voor te zeggen.

    Het Windows Phone marktaandeel is heel klein en groeit relatief snel, maar absoluut langzaam. Binnen dat kleine groeiende marktaandeel is Lumia weliswaar winstgevend, maar niet meer dan een grote vis in een miniscule vijver. Relatief goed, maar nog lang niet van invloed op het bedrijfsresultaat.

    Het S40 en S60 marktaandeel was enorm groot en daalt nog steeds heel snel. Mede omdat de verhouding featurephones en smartphones nog steeds verandert in het voordeel van Apple en Samsung. Vandaar de enorm dalende Nokia omzet tegen veel minder snel dalende kosten.


    • Remko
    • Di 26 jun 2012, 08:54

    @Forrestall
    Het marktaandeel van WP groeit niet relatief snel, het is gerommel in de marge en er moet dik geld bij.
    De inkomsten van de Lumia verkoop komt in de verste verte niet in de buurt van de kosten die er gemaakt worden en dat is ook logisch als je ziet hoeveel geld er tegenaan gegooid is voor promotie en het feit dat de 900 bijna gratis is weggeven in de USA.
    Het is niet relatief goed maar ronduit dramatisch en de waarschuwingen van Nokia zelf voor Q2 en Q3 spreken boekdelen.

    Nokia is bovenal in de zware shit gekomen omdat Elop het 'Osborne effect' een nieuwe dimensie heeft gegeven; je belangrijkste bron van inkomsten (Symbian) publiekelijk de nek omdraaien terwijl je pas een kleine twee jaar later iets behoorlijks (WP8) op de markt kan brengen.
    Dan valt je verkoop weg en je hebt niets om het gat te dichten en dan vliegen de biljoenen de tent uit en komt er vrijwel niets binnen.
    Feitelijk ligt het niet kunnen upgraden van de 900 naar WP8 in het verlengde daarvan, geen hond die nu nog de 900 koopt omdat hij weet dat 'the next big thing' een paar maanden later op de markt komt, het schijnt zelfs dat enkele grote Europese operators de bestellingen hebben gecanceld omdat ze zoiets niet aan hun klanten kunnen verkopen.

    De S40 en S60 hebben daar weinig mee te maken, dat zijn featurephones waarbij de winstmarge i.v.m. Symbian bijna is te verwaarlozen.

    En natuurlijk is het complete falen van de Lumia lijn van invloed op het bedrijfsresultaat van Nokia, als de 900 verkoopcijfers a la Galaxy SIII had gehaald dan zag de balans er een stuk beter uit, daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben.

    Maar goed, zoals je al eerder hebt kunnen lezen denk ik dat zich achter de afslanking van Nokia een dubbele agenda schuil houdt; voor Microsoft zijn alleen de hardware divisie en de patenten van belang en dat is dan ook het enige wat er straks overblijft, qua software is alles al in handen van Microsoft en de rest zal weldra volgen.
    En dat is triest, Nokia was een geweldig bedrijf; Europees, innovatief, open source toestellen met een geweldige bouwkwaliteit en het is ongehoord dat dat door Elop binnen twee jaar volledig naar de klote is geholpen.


    • Jeroen
    • Wo 4 jul 2012, 11:55

    Heren, 1 ding: GET A LIFE!

Reageren

  • E-mail adres wordt niet getoond

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.

    * Verplicht veld



Poll

De 4G uitrol is begonnen. Wanneer schakel jij over?

MC Fotofeed

Foto-Donker-Lumia-920

Top 5 toestellen

  1. Nokia Lumia 800 (13392)
  2. Nokia Lumia 900 (10577)
  3. Nokia C6-01 (9666)
  4. Samsung i9100 Galaxy S II (9405)
  5. Foony (9012)


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

Graham Awards 2013

Add to Google
RSS Feed

© 2005-2013 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines