Vodafone ziet omzet en klantenbestand ook groeien

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone heeft vandaag haar resultaten over het boekjaar 2011/2012, eindigend op 31 maart 2012, bekend gemaakt. De provider wist, ondanks een krimpende telecommarkt, toch een omzetstijging te boeken. Ook het totaal aantal aansluiting ging omhoog. De rode provider had op 31 maart 5.3 miljoen klanten.

Dat was 4.9% meer dan in het jaar daarvoor. De omzet kwam uit op 1.9 miljard Euro, een stijging van 2.1%. De groei in marktaandeel, het aantal gecombinaeerde bel- en internet abonnementen en het mobiel internetgebruik compenseerde de teruglopende inkomsten uit bel- en SMS verkeer.

Met deze resultaten, en die van T-Mobile, eerder deze maand, lijkt het er dus op dat Vodafone en T-Mobile het meeste garen spinnen bij de neergang van KPN. Die provider kampt namelijk al twee kwartalen met een teruglopende omzet, dalende winst en weglopende klanten.

Het persbericht:
Vodafone Nederland publiceert vandaag de resultaten van het boekjaar 2011/2012 dat eindigde op 31 maart 2012. De operationele omzet steeg naar ruim EUR 1,9 miljard, een groei van 2,1 procent. Het totaal aantal aansluitingen bedroeg per 31 maart 2012 5,3 miljoen, een toename van 4,9 procent. Vodafone realiseerde groei ondanks een krimpende telecommarkt. Groei in marktaandeel, geïntegreerde bel- en internetabonnementen en mobiel internetgebruik op smartphones en tablets compenseerden teruglopende inkomsten uit bellen en sms’en. Door investeringen in service, zoals de Smartphone Crew en 24/7 webcare, wist Vodafone niet alleen meer klanten aan te trekken, maar ook meer klanten te behouden.

Zakelijke markt:
De zakelijke markt bereikte een omslagpunt. De populariteit van het Nieuwe Werken leidt tot een grotere vraag naar smartphones, tablets en de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie en internet te integreren. Steeds meer zakelijke toepassingen worden daarnaast mobiel beschikbaar. Ook maken bedrijven vaker gebruik van de mogelijkheid om medewerkers met hun eigen smartphone of tablet toe te laten op hun bedrijfsnetwerk. Het gebruik van mobiele data onder zakelijke klanten steeg dan ook met bijna 90 procent. Daarentegen liepen, net als in de consumentenmarkt, de inkomsten uit bellen en sms terug. Steeds meer zakelijke gebruikers versturen een e-mail vanaf hun telefoon in plaats van een telefoontje of sms.

Zakelijke gebruikers zijn zich in toenemende mate bewust van goedkopere manieren om internationaal mobiel internet te gebruiken. Het aantal klanten met een Internet op Reis bundel is het afgelopen jaar met een factor 9 (dagbundel) en 16 (maandbundel) gestegen. Gedurende het afgelopen boekjaar groeide de smartphonepenetratie onder zakelijke klanten met 30 procent. Het aantal zakelijke klanten met een tablet groeide met 143 procent.

Consumentenmarkt:
Het mobiel internetgebruik van consumenten steeg wederom sterk afgelopen jaar. Klanten gebruiken 40 procent meer data dan vorig boekjaar. De smartphonepenetratie onder abonnees groeide met bijna 50 procent en prepaid met bijna 90 procent. Niet alleen in Nederland nam mobiel internetgebruik toe, ook in het buitenland. Consumenten kiezen bewust en steeds vaker voor voordelige roamingbundels. Zo steeg het aantal Internet op Reis bundels die consumenten afnamen met een factor 11. Samen met de investeringen in de Smartphone Crew in winkels, bij de telefonische klantenservice en 24/7 online via Webcare droeg dit bij aan een hoger aantal nieuwe klanten en een hoger klantbehoud.

De grote populariteit van smartphones en mobiel internet biedt ook mogelijkheden om slachtoffers in noodsituaties sneller te helpen. In december 2011 heeft Vodafone in samenwerking met Enviu de Help! App gelanceerd. Met deze app kunnen mensen in een noodsituatie de hulpdiensten bellen en gaat via de app tegelijkertijd een automatisch bericht naar mensen in de directe omgeving. Die ontvangen de exacte locatie van het slachtoffer en tips hoe ze het slachtoffer kunnen helpen in afwachting van de hulpdiensten. De app wordt gesteund door het Oranje Kruis en is inmiddels circa 70.000 keer gedownload.

Netwerk:
Om de explosieve groei van mobiel internet te faciliteren, verhoogde Vodafone gedurende afgelopen jaar zijn netwerk- en IT-investeringen van de geplande EUR 200 miljoen naar EUR 240 miljoen. Op deze manier konden datacapaciteit en snelheid op plaatsen waar dat het meeste nodig was, verbeterd worden.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies