Mobiel bankieren en betalen

Vorig artikel Volgend artikel

Vrij uniek op Mobile Convention Amsterdam is dat ze de drie grootbanken van Nederland tegelijkertijd op het podium hebben gekregen om alle drie hun verhaal te doen over wat de stand van zaken is met betrekking tot hun initiatieven op mobiel.

Hoewel ze erg aardig en voorkomend naar elkaar waren was het leuk om enkele steken onder water te horen naar elkaar. Het blijven tenslotte concurrenten van elkaar, maar ze hebben elkaar ook nodig om in gezamenlijkheid de markt open te gooien en standaarden te creeeren. Lees verder wat achtereenvolgens Jessica Niewierra van ABN AMRO, David Jan Janse van Rabobank en Johan Lemmens van ING te vertellen hebben.

Alle drie de banken mogen een zeven minuten durende presentatie houden waarna dagvoorzitter Gijs Vroom en de zaal vragen kunnen stellen aan deze drie mensen in het panel.

Jessica Niewiera van ABN AMRO bank trapt af met een (te) snelle opsomming van wat ABN AMRO allemaal heeft bereikt in de laatste paar jaar. Sinds september 2010 heeft het zeer veel zaken gelanceerd waaronder het financieel dagboek, het real time online hulp bieden, de "op weg app" met schadehulp zonder papier, met alle ATM's op de wereld kunnen vinden (ook die van andere banken dan ABN AMRO), de "Huizenkijker app" inclusief kompas (zonnewijzer) en waterpas. Ze maakt een dodelijk compliment naar ING die "een inhaalslag aan het maken is" op mobiel.

Zelf is ze trots op het visueel bankieren, wat niet alleen heel persoonlijk is (zelf je betaallimiet instellen) maar vooral heel gemakkelijk qua bij- en afschrijvingen. ABN AMRO maken hun updates ook n.a.v. feedback die hun klanten geven. Inmiddels hebben ze 1.445.000 mobiele downloads cumulatief, maar wat Jessica belangrijker vindt is dat afgelopen maart, mobiel voor het eerst vaker gebruikt is dan het internet van ABN AMRO. Het werd maar liefst 18 miljoen maal gebruikt, en dat komt omdat mobiele klanten het 11x vaker gebruiken dan internetklanten.

mobile%20banking%20rabo%20abnamro%20ing

David Jan Janse geeft namens Rabobank een korte presentatie getiteld "Mobile as Usual". Hij overtoept ABN AMRO door te melden dat Rabo 2,5 miljoen mobiele downloads hebben, inclusief updates. Maar in feite hebben ze 650.000 actieve mobiele gebruikers en hopen eind dit jaar de 1 miljoen te passeren. Verder heeft Rabo 50.000 zakelijke klanten die mobiel bankieren. Dit resulteerd in 40% van alle internetsessies en 20% van alle spaaropnames. Volgens David Jan veranderd het gedrag van de Rabobank klanten door de nieuwe mogelijkheden. Mensen laten hun salaris op de spaarrekening storten en maken meerdere keren per dag geld over naar een betaalrekening per telefoon als ze dat nodig hebben. Hij maakt melding dat de Rabobank behalve op iPhone, Android en Blackberyy nu ook op Windows 7 te verkrijgen is. 

Binnenkort gaat Ideal voor mobiel ook breed in de markt komen. Ook bij andere banken. 93% van de eerste gebruikers gaf aan dat ze meer via mobiel gingen kopen. Via een NFC stikker kan er dan makkelijk betaald worden, NU al kan dat in 100 kantines in NL en diverse beach clubs. Dat zorgt voor 4000 mensen die het dagelijks gebruiken en zorgen voor 100.000 transacties per maand. Ook het "bestellen en betalen" via My Order blijft groeien. Volgens David Jan is daarbij oook belangrijk dat het geintegreerd wordt in het business proces van de bedrijven. Beach clubs bijvoorbeeld mogen niet verkopen óp het strand, maar daar wel bezorgen. Nu je vanuit je strandstoel kunt bestellen is het makkelijke voor de klant én scheelt het de ober een wandeling om eerst bestellingen op te nemen, te brengen en later nog eens af te rekenen. Als ondernemer kun je al vanaf 500 euro investering je menukaart uploaden naar dit My Order systeem.

david%20jan%20janse%20rabobank%20mocoam

Ook komen er steeds meer toepassingen o via een QR code iets te bestellen vanaf een tijdschrift of abri waar die code staat afgebeeld.

Johan Lemmens van ING start met een dankjewel naar Mobile Conventon Amsterdam, omdat hij 2 jaar geleden op MCA werd aangesproken door iemand van ING en zodoende zijn huidige baan bij ING heeft gekregen. Typisch voorbeeld van hoe goed er ook genetwerkt kan worden op zo'n event.

Hij noemt ING heel bescheiden de benjamin onder de banken als het gaat om mobiele diensten. Sinds december 2011 kun je bij ING de mobiele betaalkaart gebruiken. ING was gefocust om de primaire klantbehoeften op mobiel te vervullen. De resultaten zijn boven verwachting waaronder een nummer 1 positie in de app store als het gaat om het onderdeel financien. Inmiddels wil ING een multidevice propositie gaan opbouwen. Ze verbeteren hun mobiele diensten continue, met name door alle feedback zoals 30.000 emails te lezen en te verwerken.  ING heeft 1 miljoen downloads en ongeveer 500.000 unieke logins per dag. 

 Uit de paneldiscussie komt onder andere het gebruikksgemak naar voren. Waarom kan ING wel zonder random reader en ABN AMRO en Rabobank niet? David Jan antwoord dat dat beslissingen van de bank zijn, waarin iedereen zijn eigen keuze maakt tussen veiligheid en gebruiksgemak. Rabobank heeft alleen voor onbekende personen een random reader verplicht, maar na die 1e keer is het een bekend persoon geworden en volstaat een pincode. Maar doordoor kan de limiet voor mobiele betalingen bij Rabobank ook veel hoger (50.000 euro!) zijn dan bij ING.

Ze zeggen alledrie dat ze voorlopig op Apps blijven en niet op mobiel internet (HTML5) omdat apps een betere user experience geven.

Mobiel betalen in de winkel (retail) zal nog wel even duren omdat de infrastructuur nog niet klaar en/of goed genoeg is. ING verwacht in 2013 een pilot te kunnen starten.

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies