BMW gaat zijn auto's "connected" maken

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag is het jaarlijkse Mobile Convention Amsterdam in de Beurs van Berlage. Een keur aan sprekers uit binnen en buitenland komen voorbij. Mobile Cowboys -als media partner van #MoCoAm- was er uiteraard bij. We doen semi-live verslag van enkele geselecteerde spreekbeurten die in de 5 zalen tegelijkertijd plaatsvinden.

"How did the mobile World get disrupted" is de titel van de spreekbeurt van Horace Dediu van Asymco.com, waar we afgelopen vrijdag ook al een artikel over hadden.  Uiteraard gaat het over de introductie van de Apple iPhone in het voorjaar van 2007. In 5 jaar tijd is Apple dankzij de iPhone het grootste bedrijf ter wereld geworden. Met 22 miljard omzet en 10 miljard dollar winst, alleen al dankzij de iPhone.

De iPhone alleen brengt meer geld op dan Microsoft als geheel. Hoe kon dat gebeuren? Waarom kunnen nu alleen Apple en Samsung fatsoenlijk winstcijfers laten zien. Waar zijn de giganten van 5 jaar geleden als Nokia en Motorola gebleven. Wat deden ze anders dan anderen? Nokia heeft besloten de software helemaal los te laten en zich te concentreren op hardware productie, terwijl ze zich ook hadden kunnen concentreren op alleen de software.

Bas van der Zijden van BMW Nederland spreekt over Connected Drive. Over het belang van design van auto’s (auto’s gaan steeds meer op elkaar lijken) en van efficiency (de benzine wordt steeds duurder) . Maar meer nog gaat het in de auto industrie om commnunicatie technologie. Zoals Ford Sync, Volvo On Call, Audi Connect en BMW Connected Drive.

Het kan via embedded systemen waarbij de simkaart in de (BMW) auto is gebouwd. Dit geeft veel gebruiksgemak, stabiel en betrouwbaar en “always on”. Ook zijn er automerken die een simkaart slot in de auto bouwen of een bluetooth connectie maken.

Wat kun je dan aanbieden als je eenmaal een connected auto hebt? BMW mikt op klantvoordelen als  Convenience (navigatie via Google maps en live hulp via een telefoniste van BMW, onderhoud behoefte van de auto monitoren op afstand), Infotainment (mail, muziek etc.) en Safety (emergency call etc).

bas%20van%20zijl%20BMW

Op de korte termijn ziet hij meer real time file tracking info, Spotify diensten, diensten voor wagenparkbeheerders, car2car communicatie, car2 infrastructure (communiceren met een stoplicht), diensten voor electrisch rijden zoals dichtstbijzijnde laadpaal zien, en vanaf 2015 is het verplicht om in elke auto een e-call functionaliteit te hebben waaromheen volgens Bas ook diensten ontwikkeld gaan worden.

Op vragen reageert hij dat BMW niet heeft gekozen om telefoons te laten intregeren. O.a. door de verscheidenheid aan mobiele hardware en software en de korte doorlooptijd die de levensduur van de auto zeker niet kan bijbenen.

BMW gaat ook met touchscreens werken net zoals op de telefoon. Ook werken ze samen met Google in de zelfsturende auto. Overigens heeft Google vandaag als eerste vergunning gekregen om met zelfsturende auto’s te komen in de Amerikaanse staat Nevada (red). Hij krijgt een kritische vraag over BMW's slogan “tomorrows technology in today’s car” terwijl BMW eigenlijk techniek waar we al 5 jaar mee spelen nu in auto’s stopt. Je had 5 jaar geleden al een simkaart in de auto kunnen stoppen.

“De auto industrie is vergeleken met de mobiele industrie inderdaad een soort schildpad” geeft Bas toe.

Toch een mooi inzicht hoe de iPhone de mobiele industrie op zn kop heeft gezet en hoe er nu ook in de autoindustrie flinke stappen gezet worden voor de "connected car".

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies