Droam's smeekbede om financiële problemen op te lossen

Vorig artikel Volgend artikel

Diverse cowboys hebben de afgelopen maanden al eens over hun ervaringen met Droam geschreven. Over het algemeen waren die behoorlijk positief.

Hoewel er met de opkomst van meer en meer (gratis) WiFi hotspots door heel Europa en de rest van de wereld ook steeds meer opties beschikbaar komen voor goedkoop mobiel datagebruik in het buitenland is een Droam voor bepaalde gebruikers zeker een prima alternatief.

Droam's smeekbede

Nee, niet voor de gemiddelde consument die één, twee, of misschien drie keer per jaar een of twee weken op vakantie gaat, maar wel voor diegenen die regelmatiger in het buitenland vertoeven en daar het gemak van altijd online willen kunnen ervaren voor relatief lage kosten. Je moet does een 'veelgebruiker' zijn om de aanschaf van een Droam voor jezelf te kunnen verantwoorden.

Vandaag viel mijn oog op een bijzonder bericht, of eigenlijk een 'Open Brief' van de initiatiefnemer van Droam. Het bestaan van het bedrijf en de voortzetting van de dienstverlening staan op de tocht. Naar eigen zeggen door misbruik (al dan niet bewust) van een tweetal klanten. Die hebben, samen met de lange betaaltermijn van andere klanten, Droam namelijk een verliespost (cq 'cashtekort') van zo'n 75.000 euro in de schoenen geschoven, zo schijft Philip Actor, de eigenaar en oprichter van Droam.

De Open Brief van Actor is feitelijk een smeekbede aan het adres van klanten en 'vrienden' van Droam om nu toch vooral alvast een Droam te bestellen, en het abonnement / dataverbruik voor het buitenland, grotendeels vooruit af te rekenen, zodat zij het tekort van 75.000 Euro kunnen wegpoetsen en de continuiteit van de dienstverlening gewaarborgd kan blijven. Deze actie loopt overigens al een tijdje maar wordt nu dus middels een Open Brief (of smeekbede) nog eens onder de aandacht gebracht. Droam heeft minimaal 700 nieuwe klanten nodig om te kunnen blijven bestaan.

Ik weet niet wat ik hier van moet denken. Zelf gebruik ik ook al geruime tijd een Droam en ook ik ben, als regelmatige bezoeker van landen buiten Nederland en super heavy data user ;-)), erg tevreden over de werking, maar deze actie om klanten te werven door een beetje zielig te doen over een businessmodel dat in de praktijk schijnbaar niet helemaal levensvatbaar blijkt te zijn, om wat voor redenden dan ook, vind ik wel heel raar. Droam stelt zich hiermee erg kwetsbaar op en ik denk werkelijk niet dat een roep om 'leifdadigheid' (die indruk kreeg ik wel bij het lezen van de Open Brief) de manier is om een bedrijf of dienst boven water te houden. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat jullie, de lezers, hier van vinden. De hele brief van Droam kun je op de volgende pagina nalezen.

De Open Brief van Droam

Open brief aan onze klanten en vrienden

Amsterdam, 5 mei 2012

Dit schrijven is een dringende vraag om jouw hulp om onze dienstverlening in de toekomst zeker te stellen. Als zo’n 700 gebruikers dit weekend een Droam vooruit bestellen kunnen we je tijdens je zomervakantie nog steeds goedkoop mobiel internet aanbieden!

Wat is er gebeurd? We zijn onstuimig gegroeid en we hebben veel zakelijke klanten gekregen. Deze betalen weliswaar periodiek ipv eenmalig maar vaak pas na 60 dagen of meer en deze post groeit maandelijks fors. Onze leveranciers verlangen dat wij vooruit betalen, dus moeten wij dit voorfinancieren. Minder fijn is dat er liquiditeit bij moet om met onze leveranciers en aan jouw service te blijven werken

Ons financiële model is daar ook op ingericht, maar we hebben onlangs een gigantische schuld van een tweetal klanten voor onze rekening moeten nemen. Zij hebben ver buiten onze roaming gebieden de Droam gebruikt ondanks uitdrukkelijk verbod; tot 1 april konden we dat technisch nooit voorkomen. De kosten hiervan hebben we niet volledig aan klanten doorbelast als er per ongeluk wat mis ging; wij zijn er immers juist om de kosten zo laag mogelijk te houden maar grootverbruikers moeten altijd een coulant maar fors bedrag betalen. Deze twee weigeren dat. Tezamen met de voorfinanciering voor de huidige gebruikers trekt dat ons in het rood.

We zijn net winstgevend geworden, groeien zeer fors en gaan een groots zomerseizoen tegemoet. De omzet ligt nu ruim 8 x hoger dan in dezelfde tijd vorig jaar! Ook is een wereldwijd concern geïnteresseerd, dat ons in graag tientallen landen en bij tienduizenden gebruikers op de kaart kan en wil zetten. Wij hebben dus vertrouwen in de toekomst, maar we moeten vandaag actie nemen.

Hoe nu verder? Op dit moment is het gat ongeveer € 75.000,-; het wordt niet groter. Heel simpel gezegd kunnen we onze diensten alleen blijven leveren als jij als bestaande klant ons een handje wilt helpen. Ons doel is om binnen 48 uur een 1000-tal boekingen voor Droams binnen te halen. Actie is dus NU nodig en absoluut nodig voor het voortbestaan van ons huidige bedrijfsmodel.

Nu banken en financiers niet thuisgeven en we het zelf niet meer kunnen voorschieten moeten we de oplossing zoeken bij diegene die het meeste voordeel plukken van onze diensten, onze klanten. Door nu te bestellen verzeker je jezelf van onze dienstverlening en kunnen wij een deel van jouw vooruitbetaling aanwenden om de voorfinanciering te overbruggen. Er zullen minimaal 700 klanten moeten meedoen om deze actie te laten slagen. Dat is minder dan 20% van de klanten die we vorig jaar zomer hadden, dus dat moet kunnen lukken! J

Wil je blijven internetten in het buitenland en geld blijven besparen met Droam, plaats dan nu je order via www.droam.nl/bestellen. Vul bij de actiecode opxlet012 in zodat wij je als trouwe klant herkennen en iets voor je terug doen. Help ons verder door vrienden en collega’s te wijzen op de voordelen van Droam, zodat zij kunnen meehelpen.

Als je meer informatie wilt, kun je ons mailen of twitteren @droam. Nadere details en vragen en antwoorden vind je op: http://droam-early-order-actie.posterous.com/

Dank voor het doorzetten van dit bericht en hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Namens het Droam Team
Phillip Actor, aka @attore
Oprichter

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies