Wederopstanding van Nokia laat langer op zich wachten

Wo 11 april 2012 14:55, Ron Smeets, 5881

Wederopstanding van Nokia laat langer op zich wachten

Nokia heeft vanmiddag, zo vlak na Pasen, haar verwachte omzetcijfers voor het eerste kwartaal van 2012 naar beneden bijgesteld. De door sommige analisten, experts en vooral ook Nokia zelf verwachte wederopstanding in de smartphone markt van de Finse fabrikant laat dus in ieder geval langer op zich wachten.

In het eerste kwartaal werden naar verwachting, de definitieve resultaten worden later deze maand bekend gemaakt, 71 miljoen feature Phones en 12 miljoen Smartphones verkocht, waarvan 2 miljoen Lumia (Windows Phone) toestellen.

De omzet over het eerste kwartaal zal nu uitkomen rond de 4.2 miljard Euro en Nokia verwacht een verlies van zo'n 3% te moeten boeken. Aanvankelijk verwachtte Nokia in Q1 2012 'break-even' te kunnen draaien. Voor het volgende kwartaal (Q2) verwacht (en hoopt) Nokia dat de resultaten ongeveer op hetzelfde niveau blijven als in het eerste kwartaal van dit jaar, maar voorzichtig wordt ook al gewaarschuwd dat de resultaten over Q2 ook nog lager kunnen uitvallen. En dat terwijl Nokia enkele weken geleden nog hoopte op een kleine winst (rond de 2%) in het tweede kwartaal.

Volgens Stephen Elop zijn de tegenvallende resultaten nog maar eens het bewijs dat Nokia in een overgangsfase verkeert. Op zich is dat wel te begrijpen. Als je drastische (strategische) koerswijzigingen inzet met als doel een negatieve spiraal te doorbreken dan zal het altijd eerst nog slechter gaan voordat het weer beter kan worden. En, om npg maar eens 'n cliché te gebruiken; Een zwaluw maakt nog geen zomer! De vraag is wel hoe lang Nokia daarvoor nog de tijd krijgt. In Q4 werd bijna een miljard verlies geleden en de 'cash reserves' van de Finnen bedragen momenteel een kleine 10 miljard.

Het hele persbericht:
Espoo, Finland - Nokia today provided preliminary information on certain aspects of its first quarter 2012 financial performance, including a lowered first quarter 2012 outlook for Devices & Services. During the first quarter 2012, multiple factors negatively affected Nokia's Devices & Services business to a greater extent than previously expected. These factors included:
- Competitive industry dynamics, which negatively affected net sales in the Mobile Phones and Smart Devices business units, particularly in India, the Middle East and Africa and China; and
- Gross margin declines, particularly in the Smart Devices business unit.

The impact of these factors on the non-IFRS Devices & Services operating margin in the first quarter 2012 was partially offset by a significant benefit from lower warranty costs.

Updated outlook for Devices & Services for the first quarter 2012:
Nokia currently estimates that its non-IFRS Devices & Services operating margin in the first quarter 2012 was approximately negative 3 percent, compared to the previously expected range of "around breakeven, ranging either above or below by approximately 2 percentage points" primarily due to the factors noted above.

Outlook for Devices & Services for the second quarter 2012:
Nokia expects its non-IFRS Devices & Services operating margin in the second quarter 2012 to be similar to or below the first quarter 2012 level. This outlook reflects that the first quarter 2012 benefit related to lower warranty costs is expected to be non-recurring, as well as expectations regarding a number of factors including:
- competitive industry dynamics continuing to negatively affect the Smart Devices and Mobile Phones business units; 
- timing, ramp-up, and consumer demand related to new products; and
- the macroeconomic environment.

"Our disappointing Devices & Services first quarter 2012 financial results and outlook for the second quarter 2012 illustrates that our Devices & Services business continues to be in the midst of transition," said Stephen Elop, President and CEO of Nokia. "Within our Smart Devices business unit, we have established early momentum with Lumia, and we are increasing our investments in Lumia to achieve market success. Our operator and distributor partners are providing solid support for Windows Phone as a third ecosystem, as evidenced most recently by the launch of the Lumia 900 by AT&T in the United States."

Additional commentary on the first quarter 2012 for Devices & Services and Nokia:
Nokia currently estimates that Devices & Services net sales in the first quarter 2012 were EUR 4.2 billion, comprised of Mobile Phones net sales of EUR 2.3 billion (71 million units), Smart Devices net sales of EUR 1.7 billion (12 million units), and Devices & Services Other net sales of EUR 0.2 billion. Based on the preliminary view, Nokia ended the first quarter 2012 around the high end of our normal 4 to 6 week channel inventory range, but on an absolute unit basis, channel inventories declined sequentially.

Nokia currently estimates that Devices & Services gross margin (including Devices & Services Other) for the first quarter 2012 was approximately 25%, with Mobile Phones gross margin of approximately 26% and Smart Devices gross margin of approximately 16%.

In the first quarter 2012, Nokia sold more than 2 million Lumia devices at an average selling price of approximately EUR 220 (reported within the Smart Devices business unit). Furthermore, Nokia has seen sequential growth in Lumia device activations every month since starting sales of Lumia devices in November 2011. Lumia has gained market share with both distribution partners and consumers. The Windows Phone ecosystem is also attracting developers and has expanded rapidly with more than 80,000 applications available.

Nokia currently estimates that at the end of the first quarter 2012, the company's gross cash and other liquid assets were approximately EUR 9.8 billion, and Nokia's net cash and other liquid assets were approximately EUR 4.9 billion. The sequential decline in net cash and other liquid assets was driven by Devices & Services, which experienced unfavorable and mostly non-recurring net working capital changes as well as operating losses. Nokia Siemens Networks contributed positively to Nokia's cash flow in the first quarter 2012 due to net working capital improvements. This was despite Nokia Siemens Networks having a preliminarily estimated non-IFRS operating margin of approximately negative 5 percent in the first quarter 2012, in line with the previously provided outlook.

Actions to Address Competitive Industry Dynamics Affecting Devices & Services
Nokia is quickly taking action. Nokia will continue to increase its focus on accelerating Lumia sales, as well as on lowering the company's cost structure, improving cash flow and maintaining a strong financial position.

- In the Smart Devices business unit, Nokia is increasing investments in Lumia to bring more products to more consumers in more markets.
- In the Mobile Phones business unit, Nokia is taking tactical pricing actions in the near term and plans to bring new products to market in the second quarter 2012.
- Nokia will accelerate planned cost reductions and will pursue additional significant structural actions if and when necessary.

"We are continuing to increase the clock speed of the company," said Stephen Elop, President and CEO of Nokia. "The change is tangible, and we are proud of the way Nokia employees are quickly responding to the needs of consumers and partners."

Nokia will provide full first quarter results and more details when it reports its first quarter 2012 results on April 19, 2012. 

Reacties (39)

 

    • jake
    • Wo 11 apr 2012, 15:33

    met andere woorden Lumia heet vanaf nu flopia


    • Matthijs
    • Wo 11 apr 2012, 15:43

    Briljante naam! En de nieuwe ipad heet zeker de Flopple iPad?


    • Coen
    • Wo 11 apr 2012, 15:50

    De lumia 900 wordt in de VS inmiddels gratis weggegeven bij een abbo. Maar of dat nu de juiste strategie is? Verkopen van de symbian toestellen zijn inmiddels drastisch gedaald. Hoop dat Nokia het redt.


    • BigAL
    • Wo 11 apr 2012, 16:07

    Nou dat wordt niks meer, een grote strategische blunder dus om symbian en meego in 1x af te serveren. Op deze manier wordt het vanzelf een dying OS. En dat is het nu ook. En dan nu 2 miljoen lumia's. Dat is 'niets'. En Elop weet dat ook. Epic fail.


    • Remko
    • Wo 11 apr 2012, 16:57

    Ron, volgens mij kan je pas weer opstaan als je bent gevallen maar Nokia zit nog in het stadium van vallen.

    Het zijn dramatische cijfers maar niet onverwacht natuurlijk.
    Als je als CEO je eigen OS het label 'doodverklaard' opspeld en je dood je eigen kindje MeeGo terwijl het nog in de wieg ligt dan moet je niet verwachten dat je nog veel telefoons met deze OS'en gaat verkopen.
    Vooral de berichten uit China, een zeer belangrijke markt voor Nokia, deze week waar het marktaandeel van Symbian is geimplodeerd zijn zeer zorgwekkend en dat geldt ook voor de vooruitzichten in India, nog zo'n belangrijke markt voor Nokia.
    De verwachting is dat in beide markten aan het eind van dit jaar het marktaandeel is gezonken tot onder de 10% en dat zou ongekend zijn.

    Elop dacht dat zijn trouwe aanhang wel mee zou jumpen naar WP maar hij is van een koude kermis thuisgekomen want iedereen verhuisd en masse naar Android en met WP is het business as usual, geen hond is daarin geinteresseerd.
    Het OS is nu twee jaar op de markt en je moet de gebruikers ervan met een lampje zoeken en als we naar de eigen verwachting van Nokia over Q2 kijken dan hoeven we weinig verbetering te verwachten.

    Eigen schuld, dikke bult en Elop is als schrijver van de zelfmoord memo en de lachwekkende keuze voor een dood OS natuurlijk de hoofdschuldige.

    Hier nog even zijn palmares wat betreft Nokia's global marketshare:

    Q4 2010 – 29% (almost twice as big as nearest rival Apple 16%)
    Q1 2011 – 24% (far bigger than nearest rival Apple 18%)
    Q2 2011 – 16% (smaller than new market leader rival Apple 19%)
    Q3 2011 – 14% (far smaller than new market leader Samsung 21%)
    Q4 2011 – 12% (half the size of new market leader Apple 24%)
    Q1 2012 – 7.5%

    Ouch!

    copyright: http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/04/nokia-profit-warning-...


    • philip schroth
    • Wo 11 apr 2012, 17:12

    Wat ben ik blij dat ik die lumia nog terug kon brengen naar de winkel. Wat een tegenvaller was dat zeg.

    eigen schuld dikke bult...


    • fred
    • Wo 11 apr 2012, 17:31

    @philip wat was er dan mee?


    • Marcel
    • Wo 11 apr 2012, 19:07

    Maak me nu wel serieus zorgen over Nokia.


    • Sfu
    • Wo 11 apr 2012, 19:43

    Lol: ''In the first quarter 2012, Nokia sold more than 2 million Lumia devices at an average selling price of approximately ---- EUR 220 ------ (reported within the Smart Devices business unit). ''


    • Michael
    • Wo 11 apr 2012, 19:46

    Jammer, maar Nokia gaat echt van het toneel verdwijnen... Nog steeds geen fatsoenlijke Nederlandse app te downloaden. Windows Phone zelf zal wel blijven als instap OS. Maar Nokia is uitgepoept.


    • Ewa
    • Wo 11 apr 2012, 19:54

    @Michael er zijn echt zat nederlandse apps te vinden. Waarom beweer jij van niet?


    • @Ewa
    • Wo 11 apr 2012, 20:47

    Facebook, Twitter, ING, RABOBANK, NS, Markplaats, tweakers.net kan nog zo wel even doorgaan. Kom op zeg, zelfs FB is niet eens Nederlands. Linkedin bestaat nog niet eens.


    • Michael
    • Wo 11 apr 2012, 21:15

    @Ewa
    Appie enzo niet te vergeten. Er wordt gewoon geen aandacht gegeven aan de apps. Zelfs whatsapp is een drama op Windows Phone. Jammer want het heeft wel de looks!


    • Paul
    • Wo 11 apr 2012, 21:23

    Wat een marktkenners hier allemaal zeg, ik was gaan beleggen als ik er zo zeker van was.

    Of is het meer zo dat de wens weer eens de vader van de gedachte is? Ja het zijn geen beste cijfers, iOS kwam ook niet binnen op 30%. De afname is niet zo relevant als je opnieuw begint, je zou de cijfers van WP op zich moet en bekijken.


    • digimind [website]
    • Wo 11 apr 2012, 21:38

    @ewa een beetje Engels kan geen kwaad voor je algemene ontwikkeling....
    daarnaast zijn er echt genoeg te vinden, en ook een paar voor de apps die jij opnoemt.. Ik ben het eens dat de banken-apps een groot gemis is...
    van de 25 apps die ik vaak gebruik mis ik er 4, waarvan rabobank cruciaal is...

    Daarnaast is de marketplace enorm aan het groeien hij is in de afgelopen 2 maande verdubbeld van 40.000 apps naar 80.000, dus de interesse is er wel, zeker met Windows Phone 8 en Windows 8 in zicht...

    Maar aan de andere kant wordt je wel weer creatief door naar alternatieven te zoeke


    • Sianto
    • Wo 11 apr 2012, 22:13

    @Michael je vergeet een ding: ze (nokia) krijgen enorm veel geld van microsoft (250 Europa per toestel/ een aantal miljard voor het maken van mooie apps) dus nokia kan in de zomer met de introductie van windows (phone) 8 nog wel wat neerzetten. (lumia: pureview, 719, 910) ik denk dat microsoft veel geld gaat uitgeven aan reclame enz.


    • Babbeloo
    • Wo 11 apr 2012, 23:12

    Hoe kortzichtige kun je zijn. Nokia is nog 1 van de weinige innovatieve Europese merken die meetelt op wereldtoneel. De lumia line up is een reeks op trots op te zijn. Eindelijk een smartphone met design. Nu hier Nokia bashen (zonder werkelijke houtsnijdende argumenten) en kiezen voor een Amerikaans merk of een Koreaans merk, is typisch de kortzichtige houding van veel Europeanen. En maar klagen dat Europa in crisis zit en het pensioen door niemand wordt opgebracht.


    • Hans Z
    • Wo 11 apr 2012, 23:14

    Ja hoor, de beste stuurlui staan weer eens aan wal. @Ewa: het meeste van wat jij opnoemt zit gewoon standaard ingebouwd zoals Facebook, Twitter, Lindin en... allemaal gewoon in het Nederlands. Zelfs Tweakers.net is inmiddels gewoon te downloaden en ja hoor, gewoon in de nederlandse taal. Ook is er inmiddels een Rabo App verschenen, al is die niet van de Rabo zelf. Ik lach me inmiddels suf om al die negatieve opmerkingen, daar ze meestal worden gemaakt door personen die een WP toestel nog nooit in handen hebben gehad.


    • Hans Z
    • Wo 11 apr 2012, 23:17

    @Ewa, sorry is voor Michael bedoeld.


    • Ewa
    • Do 12 apr 2012, 00:19

    @Michael er is een verschil in dat de apps niet beschikbaar zijn en dat ze niet in het Nederlands beschikbaar zijn. Er is overigens wel een mooie linkdin app genaamd "IN+ Networking";)

    Voorbeelden van paar Nederlandse apps of WP: Buienradar, NU, NOS, Telegraaf, Treinplanner, Eredivisie, Dumpert, TVGids, AmberAlert

    Verder doet een beetje Engels inderdaad geen pijn


    • Martijn
    • Do 12 apr 2012, 02:12

    Nokia zal de komende jaren een kleine speler blijven in de smartphone business. Android en iOS zullen voorlopig blijven domineren. Apple haalt 80% van de winst binnen die wordt behaalt in deze markt en Samsung 15%. Nokia maakt voorlopig alleen verlies. Zelfs als WP ineens op magische wijze enorm veel populairder wordt zal het nog lang duren voor Nokia weer de winsten kan gaan maken die ze eerder deden. De vraag is dus wanneer aandeelhouders gaan morren en of MS een bod gaat doen op Nokia. MS heeft er alle belang bij om Nokia voort te laten bestaan. MS moet zich invechten in de mobiele markt, verliezen is geen optie, dat zou het einde betekenen van het hele bedrijf.


    • sjeng
    • Do 12 apr 2012, 05:36

    Mij schrikt dit allemaal totaal niet af. Van een wedergeboorte van het smartphone gedeelte van nokia is echt wel sprake. Zie het zelf om me heen dat de lumia de naam Nokia weer eer aan doet. Het zijn nu niet alleen maar de Nokia C5 modellen die bijvoorbeeld goed verkopen. Al met al nog steeds een goede zet van Nokia en Windows om elkaar nieuw in de markt te zetten. En Rome is ook niet in een dag gebouwd. De lumia serie vind ik zelf een prachtig ontworpen lijn. En dan de 800 even als vlaggenschip genomen. Argumenten als het ontbreken van Nederlandse apps, vind ik roepen zonder kennis. Zijn er al genoeg van te vinden en er zullen steeds meer bij komen. Ook android en de Apple market hadden niet meteen 100en of 1000en aan nederlandstallige applicaties. Dit moet vanzelf groeien en relatief is de Windows marketplace pas in het begin van zijn bestaan. Als je dan ook bedenkt dat Windows phone een hele lange tijd op zich heeft laten wachtten, tot het beschikbaar was in het nederlandstallig dan zijn er genoeg argumenten te vinden waarom we Windows phone en Nokia absoluut nog niet moeten afschrijven. En als het door sommige Nederlanders flut word bevonden door de op deze artikel gegeven reacties dan ben ik blij dat Windows phone ook in vele andere landen dan Nederland verkocht word :p


    • Steve
    • Do 12 apr 2012, 07:18

    Ik heb een Trophy gehad en nu een Lumia. Ik vind het gebruikersgemak prima, maar grafisch spreekt het me echt totaal niet aan. Weinig mogelijkheeen tot customizen, de Metro UI komt me ook de strot uit. Verder vind ook ik het gemis aan apps enorm. Iemand noemt dat er een onofficiele Rabo app is. Kom op zeg, wie download er nu een bankieren app die niet is uitgegeven door de betreffende bank?! Belachelijk. Ook Whatsapp loopt veel minder soepel dan op Android en iOs. Geen filmpjes kunnen versturen, ngeen zoekfunctie bij je contacten..... Nog geen concurrent voor Google en Apple in mijn ogen.


    • Steve
    • Do 12 apr 2012, 08:43

    Niet alles is negatief. Zeker het design van de 800 is werkelijk subliem. Ik zal Nokia dan ook zeker niet afschrijven, Windows Phone kan alleen maar sterker worden.
    Ook Nokia Rijden en Nokia Music zijn erg sterke features.

    Toch, ik vind t onbegrijpelijk dat ik, bij normaal gebruik, mn batterij 2x per dag moet opladen. De ene na de andere update komt uit en brengt weinig echte verbetering. Zonde.
    En kan iemand mij uitleggen waarom de Lumia camera zo matig presteert? Ik kan er echt geen fatsoenlijke foto mee maken.

    Ik ben bemieuwd of Rons scoop, de Nokia met Android, uitkomt.
    If you can't beat'm, join 'm.


    • fred
    • Do 12 apr 2012, 09:14

    @steve wat jij aanhaalt waren zijn nu volgens mij precies de dingen waarom het geen succes is geworden met de lumia.

    winows mobile zal best wel goed zijn. Althans zal voor mij best werkbaar zijn alhoewel ik gesloten systemen niet zie zitten zou ik er mee kunnen leven.

    Dat gedoe met de batterij heeft vele tegengehouden denk ik. Wat is een telefoon zonder goede accu waard?

    Men wilt een telefoon kopen die GELIJK goed is en niet een telefoon die na tig updates misschien voldoet. Zoals je zelf zegt is de batterjduur nog slecht.

    Vreselijk mooi apparaat die lumia maar ik koop hem pas als alle kinderziekte eruit zijn of als android heeft puur en alleeen omdat ik weet hoe dat werkt en het een open systeem is.


    • Ewa
    • Do 12 apr 2012, 10:38

    @steve filmpjes versturen en contacten zoeken via whatsapp heeft altijd gewerkt bij mij. Gister is er trouwens een nieuwe update voor whatsapp uitgekomen. Misschien werkt het nu wel bij jou


    • Pac
    • Do 12 apr 2012, 10:44

    Ik zie zoveel berichten hierover.
    Wie kan mij adviseren tussen een HTC One X of een Nokia Lumia 800?
    Wat vinden jullie de voor- en nadelen van beide toestellen?


    • Steve
    • Do 12 apr 2012, 11:28

    @Ewa

    Dank voor de tip, maar op het moment dat ik op het paperclip icoontje druk om een filmpje te versturen geeft'ie alleen nog de foto's aan, filmpjes zijn dan niet zichtbaar. Ik heb nogal wat contacten in mijn toestel staan. Hoe zoek jij dan even snel een contact? Want ik zie in Whatsapp alleen de Favorites lijst staan, geen vergrootglasje of letter in de sidebar om snel iemand te zoeken. Erg vervelend, ook na de update is dat nog zo...

    @Pac Ligt er natuurlijk helemaal aan waar je hem voor gebruikt, maar in mijn ogen kan de Lumia niet tippen aan de One X. Het beste Android toestel op dit moment. Goede camera, retesnel, Android 4.0, Dropbox integratie, mooi scherm, Dre Beats audio en echte multitasking. Ik zou het wel weten :)


    • Maarten
    • Do 12 apr 2012, 11:51

    De Lumia en One X zijn inderdaad niet te vergelijken.
    Camera: zowel bij de One X als bij de Lumia zijn de reviews verdeeld. Beide camera's hebben nood aan een update (die voor de One x als bezig zou zijn?)
    Retesnel: ja, vraag is of je het nodig hebt of merkt. De review van Tweakers gaat hier dieper op in: http://tweakers.net/reviews/2532/htc-one-x-een-quadcore-in-je-broekzak.htm
    Dropbox integratie... Bij WP7 heb je 25gb skydrive.
    Mooi scherm geldt voor beide toestellen.
    Beats audio is naar mijn mening een slechte equalizer. Niet echt een verkoopargument (dat blijkt ook uit de politiek die HTC nu gaat voeren, met een afbouw van dat Beats gedoe).
    Echte multitasking: klopt. Dat vind ik ook een pijnpunt van WP.
    Batterij: hangt af van je gebruik. Zowel de One X als de Lumia kent gebruikers die 2 maal per dag hun beestje aan het infuus moeten hangen. Mijn ervaring is dat de Lumia het met wifi (maar zonder whatsapp!) het tot 3 dagen volhoudt.
    Daarnaast biedt Nokia heel wat extra gratis apps aan die zo hun voordelen hebben.

    Het hangt er vanaf waarom je geeft. Wil je een groot scherm en de snelste hardware? One X. Wil je een kleiner, knap toestel met met mindere hardware, maar nog steeds vlot en soepel. Lumia 800.


    • Ron Smeets [website]
    • Do 12 apr 2012, 12:12

    @Maarten,
    Ik had het op de meeste punten niet beter kunnen verwoorden ;-))) De One X en Lumia 800 zijn twee totaal verschillende toestellen qua hard- en software.

    De accu'problemen' van de One X hebben te maken met de firmware versie. Er zijn verschillende versies in omloop. Zie voor een gedetailleerde beschrijving van die verschillen ook mijn accu-update in de One X review op deze pagina:
    http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/16361/p5


    • Ewa
    • Do 12 apr 2012, 12:37

    @Steve je hebt gelijk je kan inderdaad geen filmpjes versturen die opgeslagen staan op je telefoon. Waar ik het over had is dat knopje met de videocamera, waar je een opgenomen video direct kan versturen.

    Er is inderdaad geen vergrootglas maar wel een all gedeelte waar iedereen als het goed is in staat. Ik kan in ieder geval wel iedereen vinden waarmee ik wil praten.


    • Ewa
    • Do 12 apr 2012, 12:39

    @Steve Ik kan nu iedergeval wel met de letter naar een contact zoeken


    • iPhone gebruiker
    • Do 12 apr 2012, 16:48
    Iphone_comment

    De Lumia is een mooi toestel om te zien met een vernieuwend OS. Binnen mijn familie zijn nu 2 gebruikers en zij willen niet meer terug naar de iPhone. Het nadeel van de genoemde HTC is, dat er android op staat.


    • leeuw
    • Vr 13 apr 2012, 00:29

    Sinds 2 dagen een N9 ter vervanging N97. Ben heel tevreden, met de N9 kun je bellen en sms-sen , heeft alle essentiele apps plus nog duizend meer in de OVI winkel ( OK niet van de Telegraaf en AD, wel NRC, Trouw, NU.nl, de Shanghai Daily etc. ) , ziet er prachtig uit, de link met PC werkt goed, de kaarten en navigatie werken prima.
    Alle lof voor dit voortreffelijke toestel.
    Als extra: je loopt niet met de massa mee..........Met een vraag beheer apps vanmiddag direct via een chat in het Nederlands snel geholpen.

    Een tevreden Nokia N9 gebruiker die denkt dat kwaliteit wint, maar niet bij de massa.


    • Nokiafan
    • Za 14 apr 2012, 12:23

    De analisten beginnen weer te roepen dat Nokia toch Android moet oppakken en Windows Phone laten vallen. Als dat bericht van Ron van voor 1 april klopt dan zou het nu het moment zijn.....

    Hier het verhaal van Deutsche Bank:

    http://dividendbeleggen.blogspot.com/2012/04/deutsche-bank-verlaagt-koersd...


    • babelloo
    • Za 14 apr 2012, 14:00

    Waarom Nokia over moet stappen op Android geven deze zogenaamde analisten niet aan. Er zijn veel troefen die pleiten in het voordeel van WP7, o.a. dat het OS zich met zijn unieke metro look & feel onderscheidt van het antiek ogende iOS en Android. Het stelt minder zware eisen aan de hardware zonder aan snelheid in te boeten. De integratie met de verschillende dominante software pakketten van microsoft zal optimaal zijn. En voor wat betreft de "apps" (inmiddels al meer dan 80.000) klimt WP gestaag in de richting van iOS en Android. Waarom zou Nokia nu overstappen het Android systeem??? Het enige wat deze analysten willen is dat het aandeel nog meer gedumpt wordt zodat zij deze tegen een snabbeltje kunnen opkopen, want Nokia gaat gewoon weer winnen.


    • Martijn
    • Za 14 apr 2012, 14:09

    Een van de vermoedelijke redenen dat de WP verkopen zo extreem laag zijn terwijl Nokia en MS de grootste marketing campagne ooit in de geschiedenis van de mobiele telefonie aan het voeren zijn is dat Telecom bedrijven MS totaal niet vertrouwen en dus hun best doen om WP te laten floppen. Elop heeft dit ook zelf gezegd, dat er een groot probleem is in de relatie tussen MS en de telecom aanbieders; in feite is er sprake van een boycot. Waarom doen telecom aanbieders dit? Vanwege de overname van Skype door MS.


    • Babelloo
    • Za 14 apr 2012, 14:33

    Martijn. Goede reden en daarom des te dapper van Nokia om voor WP te gaan. Maar uiteindelijk zal de consument toch Skype willen en zullen operators mee moeten. Daarnaast zullen de toestellen van WP7 ook steeds beter verkopen wanneer wifi een steeds algemeen voorkomend verschijnsel wordt. Nokia en MS gaan gewoon winnen, want uiteindelijk is de consument de baas.


    • stephan
    • Di 17 apr 2012, 10:31

    @babelloo

    Denk je nu echt dat de consument de baas is. De enige die de baas is, zijn de investeerders. En als die beslissen wat goed is, zal dat ook goed worden. Zelfs als de technologie ouderwets is.
    Kijk maar naar Apple, de chouchou van de beurs: met oude technologie stijgen ze nog steeds
    En die ballon gaat opgaan, tot de beurs een nieuw speeltje vindt. En misschien is dat WP7-Nokia, misschien is dat Android-Samsung ? Of misschien nog een andere kleine speler dat ze kunnen opblazen tot een luchtbel

Reageren