Amerika ontvangt de Nokia Lumia 900

Wo 4 april 2012 20:00, Marc Wielaert, 8327

Amerika ontvangt de Nokia Lumia 900

Zoals wij de Amerikanen voorgingen met de Nokia Lumia 800, heeft Amerika nu de primeur met de opvolger: de Lumia 900. Dat is in Amerika niet onopgemerkt voorbij gegaan: er staan inmiddels tal van reviews online en het is goed om te kijken hoe er door de Amerikaanse gadgetpers gereageerd wordt op het toestel. Hieronder een overzicht van drie belangrijke media: de New York Times, en de techblogs Engadget en The Verge.

New York Times
Ik begin met een van de meest gezaghebbende kranten van het hele land, de New York Times. De krant legt de lezer uit hoe de twee giganten de krachten bundelen in de hoop nog tegenwicht te bieden aan Android en iOS, en een enorme reclamecampagne lanceren (van "vele honderden miljoenen dollars" volgens de krant).

En nu is hij er dan: beautiful, fast and powerful. En goedkoop bovendien, met slechts $100 (met een tweejarig AT&T contract) kost het de helft van een nieuwe iPhone of vergelijkbare Android smartphone: "but you’re still getting a top-of-the-line machine". De krant roemt het design: opvallend en ongebruikelijk, het scherm is helder en levendig, al is het niet ongevoelig voor vingerafdrukken.

Als je gewend bent aan een iPhone voelt het toestel gigantisch aan, maar het is handig voor kaart lezen, e-books en webpagina's. De krant trekt de vergelijking nog even door: de resolutie is lager dan die van de iPhone, dus het schermweergave van de iPhone is veel scherper. Geen woord over het "clearblack display", opvallend genoeg. De verdere specs zijn zoals je verwachten mag, vindt de New York Times, en het toestel deelt enkele nadelen met de iPhone: je kunt de accu niet vervangen, er is geen ruimte voor een geheugenkaart, en  geen Flash videos online.

Maar: de iPhone ondersteunt nog geen 4G LTE — en de  Lumia 900 wel. Dat betekent "ongelooflijke snelheden" in de LTE steden, waarvan AT&T er nu nog maar 31 heeft. Daarbij waarschuwt de schrijver dat het de vraag is of je accu het een dag lang volhoudt als je online bent in een "4G city".

De software omschrijft de krant als "spectaculair": een fris virtueel canvas voor informatie. Het ziet er strak uit, reageert soepel en doordacht. Bing Maps geeft je zelfs gesproken navigatie, waar we hier in Europa enthousiast zijn over Nokia Maps (die trouwens óók op de Amerikaanse versie van de Lumia te vinden is). Verder prijst de schrijver het homescreen, maar dat is hier zo bekend dat ik zijn omschrijving niet zal herhalen.

Nokia%20Lumia%20900%20Cyaan

Dan ziet hij nog wat nadelen, waaronder een "kip en ei" probleem: volgens de schrijver zal "niemand apps schrijven tot WP7 populair is, en zal het niet populair worden tot er apps zijn". Volgens Microsoft zijn er inmiddels 70.000 apps (hij zit er 10.000 naast), en dat wordt vergeleken met Android ("vier keer zoveel") en iOS ("acht keer zoveel").

Omdat cijfers niet zaligmakend zijn, checkt hij wat hij zelf op de iPhone veel gebruikt, en wat daarvan inmiddels beschikbaar is. De lijst met beschikbare apps is helaas korter dan de lijst nog niet beschikbare apps, zoals Yahoo Messenger, Dropbox, Pandora, Draw Something, Pinterest, Hipstamatic, Instagram (pas nét voor Android gelanceerd), etcetera: zelfs Microsoft's eigen "amazing iPhone app"  Photosynth ontbreekt, en ook Microsofts eigen Skype is nog in beta.

Dan volgt nog een argument tegen de Lumia 900, namelijk dat je dan ook geen gebruik meer kunt maken van "the universe of cool, useful accessoires" voor de iPhone - de kans dat je een "hotel-room dock" voor de Lumia 900 vindt is nihil. Hij concludeert dat de telefoon en het OS werkelijk mooi zijn, "more beautiful than the iPhone or Android software" en voor de meeste functies net zo bruikbaar. Maar het gebrek aan apps én accessoires is voor de schrijver een reden te denken dat de het toestel weinig indruk zal maken ten opzichte van - vooral - Apple's iPhone.

2 - Engadget

Inhoudsopgave: Amerika ontvangt de Nokia Lumia 900

  1. New York Times
  2. Engadget
  3. The Verge

Reacties (13)

 

    • Ralph
    • Wo 4 apr 2012, 20:19

    Inderdaad doet Nokia zelf erg haar best om ook goede app mee te leveren en te ontwikkelen. De navigatie is wel de belangrijkste al kan deze app ook nog verder worden ontwikkelend want veel opties zijn er nog niet. Om er een te noemen: Het selecteren van een adres uit je contactenlijst kan niet.
    Ik heb zelf de Nokia Lumia 800. De apps zijn nog altijd het probleem. De meest belangrijke zijn er nog en wat er is kan allemaal wel beter. De whatsapp-app is maar zeer matig. Traag, beperkt en geen fatsoenlijke smileys als in Android.
    Bankieren kan nog niet, geen goede foto-apps. Apps waarvoor je moet betalen wat bij Android gratis is etc.

    Ik zit niet te wachten op 500.000 apps. Who cares. Maar voor nu is het nog beperkt. Het is te doen maar er zou nog veel meer uit windows phone gehaald kunnen worden.


    • Marcel
    • Wo 4 apr 2012, 20:56

    Wat ik echt een gemis vind is de afwezigheid van de Opera browsers op het WP7 platform. Het heeft mij in ieder geval tegengehouden om de stap te maken.


    • Maarten
    • Wo 4 apr 2012, 21:32

    Zoek eens op Creative studio. Een degelijke foto app van Nokia. Doet zijn werk toch niet slecht?


    • @Ralph
    • Wo 4 apr 2012, 22:12

    Inderdaad, Creative Studio is een geweldige gratis foto app van Nokia. Bovendien, waarom een Opera browser als de standaard browser prima werkt?
    Ik zie het probleem niet.

    Er zijn zeker nog wel verbeter punten in de software, maar de conclusie die The Verge trekt dat WP7.5 geen meerwaarde biedt tegenover iOS en Andriod... Die heeft er blijkbaar niet langer dan 5 minuten mee gespeeld. Het is erg snel, mooi, overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en integreert social media fantastisch in de telefoon... Jammer dat niet iedereen dit blijkbaar inziet :(


    • Remko
    • Do 5 apr 2012, 08:02

    Klopt, Ron, in vrijwel geen enkele review vindt je iets terug over de inbreng van Nokia qua apps en toepassingen in de 900, waarschijnlijk komt dat omdat bepaalde apps zoals Drive niet pre-installed zijn en bij een review test je het apparaat natuurlijk zoals het out of the box komt en ga je niet eerst de store in om bepaalde apps te downloaden.

    Over het algemeen zijn de reviews niet bepaald laaiend enthousiast te noemen, de build quality en de bijna weggeefprijs vindt men positief maar verder is het somberheid troef waarbij vooral de reviews van de toch wel toonaangevende sites als The Verge, Wall Street Journal en toch ook Engadget zelfs ronduit negatief zijn.

    Nog een paar dagen en de 900 wordt door AT&T groots in de markt gezet maar mijn verwachting is dat dit toestel geen schijn van kans maakt.


    • Remko
    • Do 5 apr 2012, 08:03

    Sorry, Marc, Ron moest Marc zijn...


    • Hans Z
    • Do 5 apr 2012, 08:06

    Het is duidelijk dat de diverse reviewers niet volledig op de hoogte zijn en zelfs één anti-Microsoft. Dan weet je bij voorbaat al hoe het oordeel zal uitvallen. Het blijft toch echt allemaal persoonlijke ervaring want op dit moment heb ik zowel de HTC one X als de Lumia 800 (de HTC gaat terug wegens batterij probleem) Android heeft op dit moment nog een voorsprong op functionaliteit maar niet in die mate dat je daarvoor WP7 zou moeten laten liggen. De One X is in diverse gevallen zeker niet sneller dan de Lumia 800 zoals b.v. bij het laden van een pagina in de browser met 3G verbinding. Met WP7 maak ik beter gebruik van sociale netwerken. Met WP7 heb je in vrijwel de meeste gevallen ook sneller de applicatie bereikt die je wilt openen, vaak 1 of 2 stappen minder. Zoals gezegd gaat de One X terug vandaag en ik ga geen nieuwe nemen want ik ga wachten op de Lumia 900, dus ik heb definitief voor Windows gekozen, ook al vanwege de Apollo update die later dit jaar zal komen. Het gaat hier niet om beter of slechter want WP presteert op een 1.4 of 1.5 processor zeker niet minder dan een Android toestel op een quad-core. @Ralph, ik ben het dus volledig met je eens.


    • MC Marc Wielaert [website]
    • Do 5 apr 2012, 09:41

    Remko,
    ik beschreef The Verge, the New York Times en Engadget - niet the Wall Street Journal. Dat Engadget ronduit negatief zou zijn ben ik niet met je eens, dat het "somberheid troef" zou zijn evenmin.

    Het kan overigens best zijn dat andere reviewers de Nokia apps wat uitgebreider belichten (ik kwam er al een tegen die Nokia Drive noemde), het blijft ook een feit dat de Market Place in de VS méér biedt dan hier (Music) en dat ook Bing search veel uitgebreider is. Misschien dat dat de aandacht van het Nokia aanbod ook wat afgeleid heeft.


    • Remko
    • Do 5 apr 2012, 12:38

    @Marc

    Zeker, ik heb een paar keer Drive e.d. voorbij zien komen maar niet op, zeg maar, de grotere techsites.

    Ik blijf erbij dat de algemene indruk van de 900 'somberheid troef' is, heb nu een twintigtal reviews gelezen en meer kan ik er helaas niet van maken.


    • iPhone gebruiker
    • Do 5 apr 2012, 12:41
    Iphone_comment

    Mijn zoon en schoondochter hebben ieder een Nokia Lumia 800 en ik moet eerlijk zeggen als Apple fanaat; "ben onder de indruk van de Nokia".


    • Sander
    • Do 5 apr 2012, 13:24

    Ik ben erg benieuwd naar de Nokia Prodigy... daar wacht ik nog even op. Dan wordt het waarschijnlijk een Sony Android quad core, met whitepixel en een geweldige camera, of een Nokia met een Pureview-camera op Windows Phone 8.


    • Jeroen
    • Do 5 apr 2012, 20:01

    Ik ben toch wel zeer benieuwd wanneer de telefoon in Nederland verkrijgbaar is. Je leest de ene keer apri en Nokia gaf onlangs aan eind mei.


    • Hans Z
    • Vr 6 apr 2012, 18:06

    Ruim genomen: het 2e kwartaal, dus dat kan net zo goed eind mei of zelfs later zijn. Een precieser antwoord is op dit moment niet te krijgen.

Reageren